Raport Skąd pieniądze dla firm. Czas na leasing

Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing
Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing
W pandemii wyraźnie wzrosła liczba małych i średnich firm, które korzystają z leasingu. Tę formę finansowania wykorzystuje już co drugie przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 osób, a wszystko wskazuje na to, że ta wzrostowa tendencja się utrzyma.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2021 (71)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Leasing zadomowił się wśród polskich przedsiębiorców na dobre! – mówi z satysfakcją Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing. Kierowana przez niego firma od lat utrzymuje się w ścisłej czołówce firm leasingowych w Polsce, specjalizując się m.in. w finansowaniu maszyn i urządzeń zarówno dla małych i średnich firm, jak i wielkich korporacji. 

Jak wynika z najnowszej, trzeciej już edycji badań „Leasing Index” zrealizowanego przez Santander Leasing, poziom wykorzystania tej formy finansowania wśród małych firm w Polsce wynosi już 49 proc. A to oznacza wzrost w ciągu dwóch lat aż o 6 pproc. i aż o 14 pproc. w ciągu pięciu ostatnich lat. – To z pewnością będzie napędzać kolejne wzrosty odnotowane w poszczególnych segmentach rynku – przewiduje Jąder. Potwierdzają to wskazania przedsiębiorstw, które aż w 18 proc. nie korzystają jeszcze z leasingu, ale rozważają to w przyszłości.

Nie tylko samochody

Tradycyjnie leasing kojarzony jest głównie z finansowaniem samochodów firmowych. Wiele w tym, oczywiście, prawdy. Aż 93 proc. przedsiębiorców bierze go pod uwagę w przyszłości. Jednak czasy, kiedy 

leasing równał się „sposobowi pozyskania auta dla przedsiębiorstwa”, dawno już minęły. Dzisiaj to również forma finansowania pojazdów dostawczych, ciężarowych, maszyn, sprzętu IT czy nieruchomości. W praktyce wyleasingować można niemal wszystko.

Kto najchętniej sięga po to narzędzie? Generalnie – im większa firma, tym większa otwartość na leasing. Ale nawet osoby prowadzące jednoosobową działalność coraz częściej go stosują. Odsetek ten wynosi dziś już 37 proc. Pandemia i związana z nią niepewność nie tylko tego trendu nie przerwała, ale go wręcz wzmocniła. Owszem, w 2020 r. rynek leasingu nieco wyhamował, jednak była to reakcja na tyle łagodna, że – zdaniem specjalistów – świadczy tylko o jego dużej odporności na zawirowania społeczno-gospodarcze. Potwierdzają to liczby: aż 22 proc. jednoosobowych firm i 21 proc. zatrudniających do 49 pracowników planuje w przyszłości inwestować z wykorzystaniem leasingu.

 Zdaniem Mariusza Włodarczyka, dyrektora zarządzającego Santander Leasing, takie liczby nie dziwią. – Nasze dane za ostatnie sześć miesięcy tylko to potwierdzają – mówi. – Leasing rozwija się bardzo stabilnie, wspierając inwestycje polskich przedsiębiorców praktycznie z każdej gałęzi gospodarki. Również w obecnych szczególnych czasach niepewności wynikającej z pandemii – podkreśla Włodarczyk. 

Zastrzyk optymizmu

Jakie firmy korzystają z tej formy finansowania? Bardzo różne, ale – jak wynika z obserwacji – szczególnie chętnie robią to ci najbardziej prężni, rozwijający się, zmieniający maszyny i pojazdy na bardziej nowoczesne, efektywne i przyjazne środowisku. Z badań „Leasing Index” wynika, że najchętniej robią to firmy budowlane i handlowe. W przyszłości będą to też w większym stopniu robić inne branże. 

Jak podkreśla Mariusz Włodarczyk, wyniki indeksu to dla niego potężny zastrzyk optymizmu. Kluczowe będzie poszerzanie grup odbiorców świadomych tego, że bez względu na wielkość czy branżę, leasing może być tą najprostszą i najkorzystniejszą formą finansowania.

baner 970x200
My Company Polska wydanie 8/2021 (71)

Więcej możesz przeczytać w 8/2021 (71) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ