Wydanie 8/2024 (107) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 8/2024 (107)

Data publikacji: 31.07.2024

Podróż za jedną emotkę. Jak zmienia się branża traveltech

Innowacyjne planery podróży, system do zarządzania cenami atrakcji turystycznych, slowhopowe marketplace – rodzima branża startupowa coraz odważniej wchodzi w branżę turystyczną, zmieniając sposób, w jaki odkrywamy świat i Polskę. A przy okazji próbując na tym zarobić.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 8/2024 (107)

1

Edytorial

Odpoczywać to być

Sporo wiemy o pracy. O narzędziach, sposobie ich powstawania. Mniej więcej mamy pojęcie, jak ze zwierząt wędrownych zbierających pokarm i polujących, a z czasem harujących w polu przemieniliśmy się w zwierzęta osiadłe, najpierw wiejskie, a potem miejskie. Jak rodziły się zawody, jak powstało rolnictwo, jaką rolę dała pracy religia, jak narodziła się biurokracja.

4

Aktualności

W biznesie

Jak co miesiąc przedstawiamy najważniejsze informacje ze świata biznesu.

10

Pełny obraz

Nadchodzi Donald Trump

Druga kadencja Donalda Trumpa może być znacznie groźniejsza dla gospodarki USA. Rynki na razie jej nie dyskontują. Jednak to może się bardzo szybko zmienić.

12

Ekonomia jutra

Musimy wstać z kolan wobec cyfrowych gigantów

Wobec bigtechów staniemy się bezbronni wtedy, gdy uznamy, że nic już nie jesteśmy w stanie zrobić i powiemy „Niech się dzieje wola nieba”. A właściwie wola Bolta, Google’a, Ubera, Tencentu czy Alibaby – mówi Sylwia Czubkowska, specjalistka od nowych technologii.

18

Wywiady

Koniec podróży jak z gier video

Michał Maj to jeden z najpopularniejszych polskich blogerów podróżniczych, który po godzinach regularnie opowiada o innych miejscach i kulturach, a na co dzień prowadzi agencję interaktywną Brave New. Z nami rozmawia o najważniejszych trendach w branży travel.

28

Wywiady

Nasze wyprawy mogą naprawić rynek

"Tugende” w języku lugandyjskim oznacza „chodźmy”. Kiedy Ugandyjczycy wypowiadają to słowo, bardzo często towarzyszy im poczucie ekscytacji oraz gotowości do eksploracji i działania. I właśnie w takim duchu próbuje działać biuro podróży założone przez Joannę Składanek i Joannę Szałkowską.

32

Wywiady

Społeczeństwo potrzebuje emocjonujących atrakcji

MAGLY Game jest atrakcją hotelową stworzoną dla dzieci w formie terenowej, fabularnej, interaktywnej i edukacyjnej rozgrywki tworzącej silne więzi emocjonalne z odbiorcami. O rozwiązaniu oraz grywalizacji opowiada Filip Budny, CEO startupu.

34

Ludzie

Starzeć się jak angielska królowa

Nasz biotech to wizja z kosmosu, ale realna tu, na Ziemi – mówi o swoim kolejnym startupie Łukasz Rzeczkowski, współzałożyciel LinkGevity, pięcioosobowej spółki, która wprowadzi na rynek przełomowe leki hamujące starzenie się komórek.

37

Ludzie

Rewolucjonistka w świecie mody

Pracę na rzecz międzynarodowej korporacji Agnieszka Ziółek zamieniła na własną markę obuwniczą. Dzięki temu wprowadza rewolucję w świecie mody, oferując buty z roślinnej skóry.

40

Ludzie

Ekoplastik z paszczy mikroba

SeaSoil rozbił bank nagród dla startupów. Firma Michała Cyrankiewicza stworzyła alternatywę dla twardego plastiku. W cenie zbliżonej do opakowań ze sztucznych tworzyw proponuje w pełni biodegradowalny materiał, który ulegnie rozkładowi po wyrzuceniu go do kosza.

43

Ludzie

Personit – Gamechanger w tworzeniu aplikacji dla startupów

Michał Sukiennik i Paweł Płowiec połączyli technologię no-code ze sztuczną inteligencją, by produkować aplikacje dla firm technologicznych. To, że ich rozwiązanie działa, udowadniają, wypuszczając na świat własne pomysły na startupy. Jeden z nich podbija właśnie rynek USA.

48

Felietony

Model Hollywood

Ta ekskluzywna nazwa to nic innego jak model biznesowy, który staje się coraz bardziej pożądaną formą zatrudnienia. Młodzi przedsiębiorcy i twórcy cyfrowi mają zupełnie inne oczekiwania niż poprzednie pokolenia. Mówią to głośno, ale czy inni rzeczywiście chcą ich usłyszeć?

54

Startupy

Gonimy, gonimy! Najlepsze polskie fintechy

Ostatni przegląd fintechowych spółek opublikowaliśmy w 2022 r. Nadszedł więc idealny moment na kontynuację tamtego zestawienia, zwłaszcza że w rodzimej branży działa naprawdę sporo startupów.

61

Wywiady

Nieustanna wartość

Wciąż daje! – odpowiada Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel Authologic, kiedy pytam go o największą wartość, jaką dał mu  udział w Y Combinator. Jak wspomina swoją przygodę z akceleratorem?

62

Finanse

Szalony pomysł z wakacji. A może kupimy apartament?

W czerwcu sprzedaż nieruchomości wakacyjnych wzrosła o 61 proc. To największy skok od 2022 r. Sęk w tym, że zarobić na drugim wakacyjnym mieszkaniu wcale nie jest łatwo. A liczby, które podają deweloperzy, są czasem wzięte z sufitu

65

Finanse

Jak z głową inwestować w zielone

Czy wystarczy kupić akcje spółek z „eko” w nazwie, aby skutecznie wspierać zrównoważony rozwój w biznesie (i przy okazji na tym zarobić)? Niestety to trochę bardziej skomplikowane.

68

Raporty

Cudowny świat technologii

Przez telefon do serca! Nie podbijesz portfeli konsumentów, jeśli nie nauczysz się korzystać z nowych technologii w biznesie. Zwłaszcza tych, które są dostępne od ręki, a dokładnie – w ręce.

71

Wywiady

Coraz szybciej! Jak marki mogą nadążyć za konsumentem

Nowe trendy, takie jak Smart Shopping i Compressed Commerce, zmieniają oblicze kupujących. Marki powinny odpowiedzieć sobie na pytanie: czy ich strategie są do tych zmian dopasowane – radzi Dorota Dałek, Senior Media Strategist, Allegro.

72

Wywiady

Prawo w sieci – czas na rewolucję

Serwis ZnanyPapuga chce udowodnić, że cyfrowa transformacja bazująca na AI może się sprawdzić także na rynku prawnym. O planie opowiada Jacek Miczek, twórca projektu.

77

Moja firma

Wakacje dobrze ubezpieczone

Wybierając się na wakacje, warto się ubezpieczyć, by nie martwić się ewentualnymi kosztami leczenia w przypadku nagłego zachorowania czy zaostrzenia choroby przewlekłej.

78

Marka Godna Zaufania

Szlifowanie firmowych diamentów

Jak marki godne zaufania budują swoją pozycję rynkową, dbając o swoich pracowników – zdradzają eksperci. Zapraszamy na redakcyjną debatę „Szlifowanie firmowych diamentów” zorganizowaną przez miesięcznik „My Company Polska”.

82

Moja firma

Nie zatrudniamy kompetencji, na pierwszym miejscu jest człowiek, który je ma

Budowanie zaangażowania wszystkich zatrudnionych osób to nie agenda HR-owa, ale kluczowa strategia całej organizacji. Stawiamy na dobrostan naszych pracowników i ich poczucie bezpieczeństwa, co bezpośrednio wpływa na stabilne zespoły. Tylko z nimi można osiągać ambitne cele biznesowe – mówi Jolanta Bańczerowska, członkini zarządu Grupy Żabka, odpowiedzialna za strategię personalną.

84

Marka Godna Zaufania

5 kroków do skutecznego wellbeingu

Firmy, które postawiły na wellbeing, mogą liczyć nie tylko na większą lojalność, zaangażowanie i motywację pracowników, ale także są postrzegane jako atrakcyjniejsze miejsca pracy. A to ułatwia pozyskiwanie nowych talentów i budowanie wizerunku Marki Godnej Zaufania.

86

Moja firma

Jak nie wstydzić się dyplomu MBA

Sporo kosztuje, wymaga mnóstwa wyrzeczeń, a na koniec… do niczego się nie przydaje? Podpowiadamy, jak wybrać studia MBA, by naprawdę stały się przepustką do kariery.

92

Moja firma

Przyszłość? To już dziś!

Rynek pracy przeżywa w ostatnich latach prawdziwą technologiczną i organizacyjną rewolucję. I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Kolejne dynamiczne zmiany to wielkie wyzwanie dla obecnych i przyszłych pracowników. Wymagają bowiem od nich zupełnie nowych umiejętności.

95

Moja firma

Kobiecy wymiar technologii

Technologie tworzone przez mężczyzn i dla mężczyzn tracą połowę swojego potencjału. Na szczęście kobiety w świecie IT, hightech i innowacji radzą sobie coraz lepiej.

98

Wywiady

W kosmosie jest miejsce dla kobiet

Obecność kobiet w sektorze kosmicznym inspiruje przyszłe pokolenia i przełamuje stereotypy związane z płcią i naukami ścisłymi – przekonuje Ewa Poławska, Chief Communication and Public Affairs Officer w Thorium Space.

100

Moja firma

Jak budować językowe mosty

Język inkluzywny buduje włączającą kulturę organizacji, ułatwia komunikację i sprawia, że w firmie wszyscy czują się jak u siebie. Jak sprawić, by język (także biznesowy) budował mosty, a nie mury?