psychologia
zobacz inne tematyChroniczny stres, brak wsparcia i zdrowie psychiczne polskich przedsiębiorców: problem ignorowany?
Badanie „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” przynosi alarmujące dane o zdrowiu psychicznym mikroprzedsiębiorców. Wyniki raportu pokazują, że 96% z nich odczuwa przeciążenie pracą, a aż 73% nie potrafi oddzielić życia zawodowego od prywatnego. Wskazówki te, połączone z innymi statystykami, pozwalają zrozumieć, jak poważne są konsekwencje dla zdrowia psychicznego polskich przedsiębiorców
Patent na sukces
Chcesz dać awans? Nigdy nie rób tego na Zoomie! Kluczowe rozmowy firmowe powinno się przeprowadzać osobiście, a nie zdalnie – wynika z badań, których wyniki opublikował naukowy magazyn „NeuroImage”.
Chcesz zrobić karierę? Nie bądź miła!
Masz zwyczaj pomagać innym? W pracy wszyscy cię lubią i zwracają się do ciebie o pomoc? Niewykluczone, że twoja kariera jest zagrożona.
Prawie 70 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Roczne straty to nawet 3 mld zł
Prawie 70 proc. dorosłych Polaków odczuwa syndromy najczęściej kojarzone z depresją - wynika z raportu platformy ePsycholodzy.pl. Jak wyliczyli autorzy publikacji, minimalne straty dla gospodarki wynoszą 2,8 mld zł, a to wyłącznie koszty zwolnień lekarskich.
Jak się skoncentrować
Czy trening uwagi ma sens, multitasking to samo zło, a gra na komórce może być rozgrzewką przed trudnym zadaniem? – pytamy dr. Marcina Leśniaka, neuropsychologa.
Rezygnacja z CV, testy osobowościowe. Filip Sobel o trendach na rynku pracy [WYWIAD]
Współpracujemy z wieloma firmami i dostrzegamy, że innowacje w działach HR często nie biorą się od dyrektorów czy menedżerów, lecz są inicjatywami oddolnymi. Wielu „szeregowych” pracowników potrafi dostrzec usługi i technologie, które mogą usprawnić działanie organizacji, więc po prostu dzielą się pomysłami z kadrą zarządzającą - mówi Filip Sobel, CEO Staffly.
Marzenia o szczycie. Jak radzić sobie z nadmierną ambicją? [WYWIAD]
Osobom chorobliwie ambitnym może pomóc psychoterapeuta. Tyle że one często boją się, że terapia skupi się na tym, by stali się przeciętniakami. Jak radzić sobie z nadmierną ambicją – pytamy dr. Konrada Piotrowskiego, psychologa.
Uspokajaj, pomóż odzyskać nadzieję. Jak pomóc pracownikowi, który doświadczył wojennej traumy
Prawdopodobnie co dziesiąty mieszkaniec Polski jest dziś Ukraińcem. Ponad połowa z nich to uchodźcy, którzy uciekli przed wojną. Pozostali, choć przybyli do nas wcześniej, na terenach objętych konfliktem mają swoich bliskich. Niemal wszyscy zmagają się więc z poczuciem traumy. Muszą o tym pamiętać także pracodawcy, którzy zatrudniają osoby zza wschodniej granicy.
Jak sprawić, żeby ten ważny projekt okazał się łatwy?
Co by się stało, gdybyśmy zamiast głowić się nad tym, jak się zabrać za bardzo trudny, ale niezwykle ważny projekt odwrócili sytuację i zapytali: „Jak sprawić, żeby ten ważny projekt okazał się łatwy?”. Ta metoda „odwracania” może bardzo uprościć waszą pracę i życie.
Psycholog biznesu: "Twoje sposoby walki ze stresem przestają działać? Idź do specjalisty" [WYWIAD]
Jak radzić sobie z lękiem o przyszłość firmy w niepewnych czasach – radzi Bruno Żółtowski, psycholog biznesu, trener i coach.
Bui-Wrzosińska: "Bycie dobrym słuchaczem wymaga dużej samoświadomości" [WYWIAD]
Menedżerowie, którzy nie potrafią słuchać, pewnego dnia budzą się przeciążeni, otoczeni bezradnymi pracownikami i zdziwieni, że o wszystkim dowiadują się ostatni – mówi Lan Bui-Wrzosińska, psycholożka i coach.
Polacy przestaną być najbardziej zestresowanymi pracownikami w UE? Pomogą w tym innowacyjne startupy
Psychoterapia online przed pandemią praktycznie w Polsce nie istniała. Doświadczenie wielomiesięcznej pracy zdalnej, sytuacji zagrożenia i ograniczeń spowodowało jednak, że nabrała ona wiatru w żagle. A po pandemii na pewno z nami zostanie.
Krajobraz po pandemii, czyli jak odzyskać zapał do pracy
Pandemia wstrząsnęła nie tylko gospodarką, ale też naszą psychiką. Wielu straciło zapał do robienia kariery. Inni zaczęli wątpić, czy ich praca zawodowa w ogóle ma sens. – Może mieć! Trzeba tylko odkryć swoje talenty i nauczyć się nimi zarządzać – przekonuje w książce „Ty też to masz!” Elżbieta Krokosz, master coach z 20-letnim doświadczeniem.
Praca zdalna. Co dalej ze skuteczną komunikacją?
Po co nam skuteczna komunikacja? by zaoszczędzić czas, podejmować dobre decyzje, budować relacje, by rozumieć i rozwijać się. Praca zdalna nam to znacząco utrudniła. Co nas czeka dalej? Odpowiedź przygotowała Anna Oleksy, ekspert zarządzania i psycholog biznesu, Uniwersytet SWPS.
Jak sobie radzić z prokrastynacją?
Prokrastynacja nie ma nic wspólnego z lenistwem. Jeden z profesorów tłumaczy dlaczego. Plus: 5 porad na radzenie sobie z odkładaniem spraw na później.
Rośnie satysfakcja przedsiębiorców z prowadzenia biznesu. Mimo pandemii
Mimo pandemii właściciele przedsiębiorstw odczuwają większą satysfakcję z prowadzenia biznesu – wynika z „Badania Polskiej Przedsiębiorczości”. Z drugiej strony ich zdaniem warunki do prowadzenia działalności są znacznie gorsze, niż w 2019 roku.
Myśląc o sobie. Dlaczego inni awansują i dostają podwyżki, a ja nie?
Pracownicy często skarżą się, że mimo wysokich kompetencji i ciężkiej pracy nie otrzymują podwyżek i awansów. Otrzymują je ci, którzy osiągają gorsze wyniki. Skąd się biorą takie sytuacje i dlaczego warto zadbać o odpowiednie dopasowanie pracowników do pracy? - odpowiedź na to pytanie przygotował dr Wojciech Karczewski, ekspert Uniwersytetu SWPS w ramach cyklu Myśląc o Sobie.
Historie lepsze niż fakty? Przez opowiadania do rozwiązania problemów
Dobrze opowiedziane historie są lepsze niż masa abstrakcyjnych faktów. Dlaczego? Z tego samego powodu, dla którego symulatory lotu są lepsze dla pilotów niż sterty instruktażowych fiszek. Naśladują działania, jakie musimy podejmować w prawdziwym życiu.
Myśląc o sobie. Czy to wszystko (w pracy) ma sens?
Jak ważny jest sens życia chyba każdy czuje. Jednak czy sensu szukamy i pragniemy jedynie w ogólnym, egzystencjalnym znaczeniu? Czy sytuacja pracy zawodowej nie będzie również związana z poszukiwaniem sensu?
Myśląc o innych. Jak być liderem inteligentnym emocjonalnie
Lider inteligentny emocjonalnie to nie jest lider rozemocjonowany. W czasie kryzysu pracownicy każdej firmy mają dosyć własnych emocji. Im więcej w zespole strachu, złości czy smutku, tym bardziej liczy się to, co i jak lider mówi oraz co i jak robi. Czasem nawet „jak” (forma) zwycięża nad „co” (treść). O wyzwaniach lidera: tych komunikacyjnych i nie tylko - pisze dr Milena Drzewiecka.