Koniec uciążliwego obowiązku dla przedsiębiorców. Sejm przyjął nowelizację jednogłośnie

Sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zmiana znosi uciążliwy dla przedsiębiorców obowiązek przechowywania przez pięć lat papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych, jeśli zostały już przesłane do ZUS elektronicznie. Za przyjęciem nowelizacji zagłosowało wszystkich 429 posłów obecnych na sali.
Nowelizacja to jedna z propozycji deregulacyjnych przygotowanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Teraz ustawa trafi do Senatu, gdzie zostanie poddana dalszym pracom legislacyjnym.
Jakie obowiązki znikną dla przedsiębiorców od 2025 roku
Dotychczas pracodawcy musieli przechowywać przez pięć lat zgłoszenia w formie pisemnej z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej, nawet jeśli wysłali już te same dokumenty elektronicznie do ZUS. Resort ocenił ten obowiązek jako nadmiarowy i niepotrzebny.
Ministerstwo wskazuje, że zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych są już dostępne w systemach informatycznych:
- po stronie ZUS,
- po stronie płatnika składek,
- w elektronicznej formie z pełną dokumentacją.
Nie ma więc potrzeby dodatkowej, osobnej archiwizacji tych samych dokumentów w formie papierowej.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie
Uchwalona nowelizacja musi jeszcze trafić do Senatu, który będzie mógł wprowadzić poprawki lub przyjąć ustawę bez zmian. Po zakończeniu prac w Senacie ustawa wróci do Sejmu (jeśli będą poprawki) lub trafi bezpośrednio do prezydenta do podpisania.
Nowe przepisy wejdą w życie po podpisaniu przez prezydenta i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą mogli przestać przechowywać papierowe duplikaty zgłoszeń ZUS już w najbliższych miesiącach.