Rynki

Whisky, brzytwa i pozytywna atmosfera

Whisky, brzytwa i pozytywna atmosfera

Barber shopy powstają ostatnio jak grzyby po deszczu, jednak wiele z nich nie utrzyma się na rynku. Obronną ręką wyjdą te, które potrafią się wyróżnić – zwłaszcza wysoką jakością usług.

Eryk Rutkowski 23.01.2018
Dookoła zadań

Dookoła zadań

Aplikacja firmy TakeTask łączy kilka współczesnych rozwiązań: grywalizację, zarabianie w sieci i crowdsourcing. Wszystko po to, by zaspokajać zapotrzebowanie na precyzyjne dane o sprzedaży czy obsłudze klienta. To swoisty „badawczy Uber”, który z czasem może się przekształcić w coś znacznie większego.

Radosny czas z książką

Radosny czas z książką

20 bibliotek na 20 lat – taki cel realizuje obchodząca jubileusz spółka Provident Polska SA we współpracy z Fundacją Zaczytani.org. Już pierwsze tygodnie akcji pokazały, że przyniesie znacznie więcej niż obietnica zawarta w haśle.

Firma niesiona wolnością

Firma niesiona wolnością

W pełni samodzielny pracownik daje z siebie najwięcej – uważają w Nakatomi, „turkusowej firmie” z całkowicie płaską strukturą zarządzania, która imponująco się rozwija.

Polacy w Kosmosie 4.0

Polacy w Kosmosie 4.0

Oto trzy polskie firmy, które widzą swoją szansę w dwóch najważniejszych trendach rozwoju branży kosmicznej: w misjach badawczych i w tym, że związane z nią nowatorskie technologie rozpowszechniają się w całej gospodarce.

Energetycy szukają startupów

Energetycy szukają startupów

Plan jest taki, że polska gospodarka stanie się innowacyjna w dużej mierze dzięki startupom, a także za sprawą ich współpracy z rodzimymi gigantami. W ten plan włączyły się m.in., jako samodzielni gracze, wielkie krajowe spółki z branży paliwowo-energetycznej.

Dariusz Styczek 18.10.2017
Folklor z przytupem

Folklor z przytupem

Polscy przedsiębiorcy pokazują, że sztuka ludowa to nie skansen i że w naszym folklorze drzemie różnorodny i inspirujący potencjał, na którym można dobrze zarobić.

Mam kino za rogiem

Mam kino za rogiem

Polacy pokochali chodzenie do kina i wydają w nim coraz więcej pieniędzy. To zachęca, by otworzyć własne kino, zwłaszcza że w tej branży wciąż jest miejsce na nowe przedsięwzięcia. Trzeba jednak wiedzieć, że to biznes kapryśny. Choć także wdzięczny, na przykład w mniejszych miejscowościach.

Jak kula śniegowa

Jak kula śniegowa

Pionierskie pomysły i wpływowa społeczność skupiona wokół nieustannie rozwijanej platformy to główne przewagi DDOB nad konkurencją specjalizującą się w marketingu internetowym. – Jesteśmy w stanie zrealizować kompleksowe kampanie i najskuteczniej w kraju dotrzeć do osób w wieku 13–26 lat – przekonuje Bartek Sibiga, założyciel warszawskiego startupu.

Coś ciekawego na ścianę

Coś ciekawego na ścianę

Plakaty, które zdobią polskie domy, stają się coraz ciekawsze, jak choćby te z mapami i planami różnych miejsc. A także bardziej autorskie czy nawet ekologiczne. Ci zaś, którzy je oferują, dość szybko rozwijają dochodowe biznesy i myślą o zagranicznej ekspansji.

Petardy znad Wisły

Petardy znad Wisły

Tylko sześć firm z Polski (ale za to jedna na czołowej, drugiej pozycji) znalazło się w prestiżowym rankingu „The Financial Times” – FT1000. To lista tysiąca najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Europie.

Arkadiusz Komorski 19.06.2017
Od piwa kręci się w głowie

Od piwa kręci się w głowie

Coraz więcej producentów walczy o swoje miejsce na nasyconym już polskim rynku piwa. Nie ma przy tym wojny cenowej, gdyż orężem w tej walce jest jakość. I tu ton nadają mali gracze.

Klasyka mocno zorientowana

Klasyka mocno zorientowana

Nazwa przyciąga, może nawet prowokuje. Zaprasza do świata Taboo – polskiej marki ubrań dla kobiet, która konsekwentnie skupia się na potrzebach specyficznej i trochę zaniedbywanej u nas grupy docelowej.

Albo się uda, albo nie

Albo się uda, albo nie

Robert Gryn najlepiej funkcjonuje w sytuacjach na krawędzi. Nie przeszkodziło mu to zbudować w cztery lata globalnej firmy, której wartość szacowana jest dziś na 0,8–1,4 mld zł.

Zyskowne drugie życie

Zyskowne drugie życie

Powtórne przerabianie odpadów czy wysłużonych rzeczy na wartościowe przedmioty okazuje się w Polsce dobrym interesem, a konkurencji na razie nikt się nie obawia.

Dwa kółka z pomysłem

Dwa kółka z pomysłem

W rowerowym biznesie obowiązuje zasada: wyróżnij się lub zgiń. Konkurencja jest ogromna, ale nawet w takim ścisku da się odnaleźć nisze, które wydobywają firmy z tłumu. Najważniejsze są tu inwencja i bardzo dobra obsługa klienta.

Arkadiusz Komorski 17.04.2017
Sztuka sprzedaży sztuki

Sztuka sprzedaży sztuki

Dom Aukcyjny Art in House znalazł sposób na zaistnienie na trudnym polskim rynku sztuki. Traktuje artystów jak partnerów, a nie jak dostarczycieli towaru.

Smog zdrowo napędza biznes

Smog zdrowo napędza biznes

Nic tak nie wspiera sprzedaży jak strach – mawiają ubezpieczyciele. Teraz o prawdzie tego porzekadła przekonują się także firmy oferujące ochronę przed smogiem i jego monitoring. Chwyciły wiatr w żagle modelowo.

Realny biznes na wirtualnym

Realny biznes na wirtualnym

Moda na spędzanie czasu w wirtualnej rzeczywistości zawędrowała również do Polski. Pierwsi przedsiębiorcy, którzy na tym skorzystali i otworzyli kilka miesięcy temu salony VR, a nawet tę modę nieco napędzili, myślą już o ekspansji do innych miast.

Opiekunowie jutra

Opiekunowie jutra

Enactus to jedyny w swoim rodzaju ogólnoświatowy program – inkubator fascynujących startupów społecznych, wymyślanych i prowadzonych przez studentów. Do Polski siedem lat temu sprowadziła go firma BIGRAM.

Paliwo z zasadami

Paliwo z zasadami

W branży paliwowej, strategicznej, podlegającej dynamicznym zmianom i mocno konkurencyjnej, nie jest łatwo usadowić się firmie rodzimej i średniej wielkości. Takiej jak Delta-Gas, która nabiera właśnie rozmachu po kilku latach budowania pozycji i marki.

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Zarabianie na koronach, pniach i korzeniach

Chęć odkrycia, kim byli nasi przodkowie, gdzie żyli i czym się zajmowali, napędza popyt na usługi genealogiczne. W odpowiedzi wyspecjalizowane firmy ustalają na konkretne zlecenie fakty, przygotowują dokumentację i łączą przeszłość z teraźniejszością.

Olbrzymy przyglądają się startupom

Olbrzymy przyglądają się startupom

Jak dotąd duże zaangażowanie w innowacje nie było domeną największych krajowych firm, a zwłaszcza spółek Skarbu Państwa. W zeszłym roku coś się jednak zaczęło zmieniać. Na razie głównie w sferze obiecujących deklaracji, choć nie tylko. Co już się tutaj wydarzyło i co się jeszcze może dziać, opowiadają przedstawiciele polskich koncernów.

TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

TechnoparkBiznesHub – szansa dla młodych przedsiębiorców

Zwiększenie liczby innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup działających na obszarze Polski Wschodniej – to główny cel uruchomienia programu Platform Startowych dla nowych pomysłów. Animatorem jednej z nich – TechnoparkBiznesHub – jest Kielecki Park Tec

Nasza mała cydrownia

Nasza mała cydrownia

Cydr nie musi pochodzić z wielkiej fabryki. Może być napojem rzemieślniczym, wysokiej jakości. Jednym z pionierów produkcji takiego cydru jest mały zakład w Chyliczkach pod Warszawą. Jego trunki szybko zaczęły zdobywać prestiżowe medale, po dwóch latach firma wyszła na zero i całkiem prawdopodobne, że w tym roku odnotuje pierwsze zyski.

Mieczysław T. Starkowski 12.12.2016
Polski fitness się zmienia

Polski fitness się zmienia

Pod koniec 2016 r. ruszył w Gdańsku Tonezone – pierwszy w Polsce i Europie fitness multiplex. Jest to klub działający według zupełnie nowej koncepcji i zarazem modelowy sygnał zmian, które wymagają od branży fitness przemyślenia dotychczasowych strategii biznesowych.

Wybuchowy biznes

Wybuchowy biznes

Fajerwerki kojarzą się głównie z zabawą sylwestrową i pięknie rozświetlonym nocnym niebem. Jednak pirotechniczny biznes nieźle zarabia niemal przez cały rok, a jego oferta jest znacznie lepsza jakościowo i ciekawsza niż jeszcze kilka lat temu. Klientów zdobywa się często poprzez pokazy – na żywo i w internecie.

W tej świątyni liczą na widza

W tej świątyni liczą na widza

Wielu się sparzyło, próbując prowadzić prywatny teatr. Wielkie nazwiska, sponsorzy, państwowe wsparcie – to wszystko nieraz bardziej szkodzi niż pomaga. Kluczem do sukcesu, o czym przekonały się Teatr Capitol i Teatr Niewielki, mogą być natomiast jasno określony target i dobry biznesplan. A także, rzecz jasna, odrobina magii.

Klin za klinem

Klin za klinem

Władysław Majoch, mistrz sztuki stolarskiej ze Złotoryi i właściciel firmy Wir, sam doszedł do zasad nauczanych przez mistrzów marketingu. Dzięki temu i nastawieniu na rynkowe nisze ma dziś szansę na opanowanie krajowego rynku... drewnianych klinów.

Po tej stronie lustra

Po tej stronie lustra

Między przejrzeniem się a przyjrzeniem się sobie w lustrze jest istotna różnica – zaznacza Leszek Jamiołkowski, wspólnik w spółce Miior. I na tej różnicy, a także na potrzebie wygody i dizajnerskiej estetyki, jego firma oparła swój unikalny produkt – lustra na prowadnicach.

Karolina Prewęcka 13.11.2016
W małej, pogodnej niszy

W małej, pogodnej niszy

Ich biznes, ręcznie wytwarzane, wysokiej jakości szczotki do włosów i brody, zrodził się z zamiłowania do rękodzieła i ozdabiania, ale też z pragnienia, by działać spokojnie, radośnie, wręcz się relaksować. Właściwa nisza sama je znalazła.

Jesteśmy tu pierwsi

Jesteśmy tu pierwsi

Jeśli dobrze trafimy z niszą rynkową, będziemy mieć klientów tylko dla siebie, a do tego, co jest równie ważne, od razu dobrze rozpoznanych. Zanim zaś dołączy do nas konkurencja (o ile w ogóle), mamy czas, by stać się trudnymi do wygryzienia. I może jeszcze zdążymy poszukać kolejnych nisz.

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Bądź w okolicy, z którą cię kojarzą

Kiedy w 2014 r. Mike Rai założył Falafel Bejrut, nie miał nic, poza determinacją i pomysłami. Za pożyczone pieniądze kupił wózek na hot dogi, który przerobił, by sprzedawać wegańskie dania pod Halą Mirowską. Dziś jego falafel uważany jest za najlepszy w Warszawie, a pod charakterystycznym logo z odwróconymi „F” i „b” działają już dwie restauracje.

Mieć to, czego inni nie mają

Mieć to, czego inni nie mają

Rośnie u nas rynek kosmetyków naturalnych, w znacznym stopniu dzięki ambitnym rodzimym przedsiębiorstwom. Takim jak Stara Mydlarnia, która od kilkunastu lat stale zwiększa swoją obecność w dużych i mniejszych miastach, oferując klientom klimat luksusowego, domowego spa.