Prezenty świąteczne dla pracowników. To już nie benefit, a standard
Oczekiwania pracowników dotyczące prezentów
W Polsce prezenty od pracodawcy otrzymuje 82 proc. pracowników. Większość z nich (90 proc.) uważa, że takie wsparcie powinno być standardem. 62 proc. pracowników uważa je za przejaw docenienia i szacunku, z kolei dla 60 proc. zatrudnionych stanowią one pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami. Biorąc pod uwagę te dane, warto zainwestować w prezent dla pracowników.
Prezenty dla pracowników najczęściej mieszczą się w przedziale 300-600 zł. Jak wynika z ogólnopolskiego badania pracowników i Pluxee Benefit Guidebook, 25 proc. pracowników otrzymuje upominki o wartości 101-300 zł. 28 proc. może liczyć na podarunek wart 301-600 zł. Z kolei 21 proc. pracowników otrzymuje prezenty o wartości 601-1000 zł.
- Dla pracowników świąteczny prezent to z jednej strony wsparcie domowego budżetu w okresie Bożego Narodzenia, a z drugiej moment prawdziwego docenienia. Z ogólnopolskiego badania pracowników i raportu Pluxee Benefit Guidebook 2026 wynika, że docenienia oczekuje aż 94% pracowników, jednak doświadcza go tylko 28% zatrudnionych - zauważa Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
Prezent to nie koszt, a inwestycja
Świąteczne prezenty przestały być benefitem. Nie zawsze są one jednak dopasowane do oczekiwań pracowników.
- Dziś w jednej firmie spotyka się nawet pięć pokoleń, a wraz z nimi bardzo różne potrzeby i oczekiwania. To sprawia, że przy wyborze benefitów coraz częściej szukamy uniwersalnych rozwiązań, które naprawdę trafiają do wszystkich. Kluczem staje się więc elastyczność, brak ograniczeń i możliwość wyboru. Według badań ponad 72% pracowników uważa, że dobrze dobrane świadczenia motywują do pracy. W praktyce jednak odczuwają to tylko 2 na 10 osób. To wyraźny sygnał, że na rynku wciąż istnieje luka, a przemyślany prezent świąteczny od pracodawcy może być jednym z tych momentów, które ją skutecznie wypełniają - mówi nam Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny, Wiceprezes Zarządu Pluxee Polska.
Czym się kierować przy wyborze prezentu?
- Z ogólnopolskich badań wynika, że pracownicy potrzebują przede wszystkim wsparcia budżetu domowego. Aż 88% z nich woli benefity wspierające codzienne wydatki i budżet domowy – prezent od firmy powinien być konkretną odpowiedzią na tę potrzebę. Jednocześnie dla ponad 6 na 10 pracowników jest to moment powiedzenia dziękuję i docenienia. Te dwie perspektywy – finansowa i emocjonalna – spotykają się w jednym punkcie: pracownicy oczekują prezentu, który pomaga tu i teraz, a jednocześnie sprawia, że czują się zauważeni. Dlatego tak dobrze sprawdzają się elastyczne rozwiązania, np. karta podarunkowa z szeroką siecią akceptacji, którą 82% pracowników uważa za trafione wsparcie świąteczne. To nie tylko upominek, ale i narzędzie docenienia, które wzmacnia motywację, zwiększa lojalność oraz buduje atmosferę i zaangażowanie w pracy, co potwierdzają sami zatrudnieni. Nie jedyne – ale jedno z tych, które odpowiadają na realne potrzeby pracowników - wskazuje Arkadiusz Rochala.