Wyścig po szczepionkę

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Na naszych oczach rozgrywa się jeden z najciekawszych wyścigów technologicznych – już prawie 170 zespołów naukowców (w tym także z Polski) próbuje opracować szczepionkę na SARS-CoV-2. Stawka bardzo duża, wynik niepewny. Ten, kto ten wyścig wygra nie tylko uratuje ludzi, ale też zarobi.

Na 21 lipca tego roku, według informacji WHO, już 24 potencjalne szczepionki na koronawirusa były w badaniach klinicznych – a więc były testowane na ludziach. Wśród tych – teoretycznie – najbardziej zaawansowanych najwięcej projektów było z Chin (7), z Australii (4), po dwa z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Korei Płd. i z Indii oraz po jednym projekcie z Kanady, Japonii i Rosji. Kolejne 142 gotowe szczepionki były w fazie badań przedklinicznych.  

Kolejność na półmetku nie oznacza jednak z góry wygranej na mecie. Konkurencja toczy się na kilku płaszczyznach – technologicznej, finansowej, politycznej, a także kontraktów i aliansów podpisywanych przez firmy farmaceutyczne.

Wektory i wydmuszki

Zasadniczą z perspektyw tego wyścigu płaszczyzną jest technologia. Tu wciąż jest bardzo wiele niewiadomych, które sprawiają, że nie sposób ocenić, które podejście do tworzenia szczepionki przyniesie najlepsze rezultaty. Ze względu na to, że od pojawienia się wirusa minęło dopiero pół roku, nikt nie wie, np. jak długo utrzymuje się w organizmie nabyta odporność oraz które ze stymulujących ją czynników są najbardziej skuteczne. Stąd wszystkie metody jej stymulowania to na razie strzały w ciemno.

Bardzo wiele firm stworzyło i testuje szczepionki genetyczne (na bazie DNA lub RNA), część z nich wykorzystuje tzw. wektor, czyli w uproszczeniu coś,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 9/2020 (60)

Więcej możesz przeczytać w 9/2020 (60) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ