Nowa bitwa o handel

fot. East News
fot. East News
Zniesienie zakazu handlu w niedziele pomogłoby całej branży dotkniętej przez COVID-19. I taki projekt już jest. Tak samo jak dane pokazujące, że zakaz szkodzi tym, których miał chronić.

Zakaz handlu w dni świąteczne był sztandarowym postulatem NSZZ „Solidarność” i miał wpisywać się w socjalną oraz prorodzinną politykę rządu, stanowiąc dopełnienie programu 500+. Zadowolona ze wzrostu gospodarczego i coraz bogatsza polska rodzina – zamiast do galerii handlowej – miała pójść do kościoła, a potem udać się na spacer i zasiąść do obiadu. 

Jednak pandemia ze swoimi zakazami zmieniła gospodarkę oraz życie społeczne. Stąd pojawił się postulat przejściowego otwarcia sklepów w niedziele i dni świąteczne. Prowadziłby on nie tylko do poprawy przestrzegania szeregu wymogów sanitarnych (mniejsze kolejki, brak tłoku), ale także był pozytywnym impulsem dla tego całego sektora gospodarki, która tylko w listopadzie 2020 r. wskutek lockdownu straciła 8 mld zł przychodu. Byłaby to także rekompensata za nowe obciążenia fiskalne nałożone na branżę w 2021 r. Przede wszystkim chodzi o podatek od sprzedaży detalicznej. Otwierałoby to też drogę do tego, by w przyszłości ograniczenie handlu – tak jak to stało się na Węgrzech – zostało ostatecznie zniesione. 

Bez zakazu, ale z limitami

„W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie do 90. dnia następującego po odwołaniu tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni, znosi się zakaz handlu w niedzielę”. Tak brzmi dokładny zapis w senackim projekcie ustawy...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2021 (64)

Więcej możesz przeczytać w 1/2021 (64) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ