1
Na kryzys odrobina luksusu
Jak to jest, że choć większość z nas nigdy nie będzie jeździła własnym Ferrari czy Rolls-Royce’em, nie będzie nosiła torebek Hermes czy zegarków Rolex, to jednak niemal wszyscy te marki znamy?
Data publikacji: 27.11.2020
Luksus to dla mnie wolność. Zależy mi na tym, żeby klient dostał wszystko to, co sobie wymarzy – mówi Adam Zdanowicz, twórca i właściciel firmy Mad Bicycles, który stworzył rower wart 1 mln zł.
Marcin Dzierżanowski
1
Jak to jest, że choć większość z nas nigdy nie będzie jeździła własnym Ferrari czy Rolls-Royce’em, nie będzie nosiła torebek Hermes czy zegarków Rolex, to jednak niemal wszyscy te marki znamy?
6
12
Prezydentura Bidena będzie miała „pod górkę”, bo ewentualny sprzeciw Senatu i niewielka przewaga w Izbie Reprezentantów uniemożliwi wiele z zapowiadanych przez demokratów posunięć. Polsce Biden raczej nie zaszkodzi.
14
Przepis na markę de lux? Spójrz na swój produkt nie jak na przedmiot, ale jak na żywego człowieka, w którym można się zakochać lub przynajmniej z nim zaprzyjaźnić.
20
Luksus to dla mnie wolność. Zależy mi na tym, żeby klient dostał wszystko to, co sobie wymarzy – mówi Adam Zdanowicz, twórca i właściciel firmy Mad Bicycles, który stworzył rower wart 1 mln zł.
26
W małej miejscowości Ciche na Podhalu powstają drewniane akcesoria technologiczne, które pokochali ludzie na całym świecie. Wśród klientów Oakywood są m.in. Facebook, Pinterest, Twilio czy CD Projekt RED.
28
Położona niedaleko Radomia Wasabi Farm Poland jest jedyną w naszym kraju i pierwszą w kontynentalnej Europie uprawą jednego z najdroższych warzyw na Ziemi – chrzanu japońskiego – a wyhodowane na niej rośliny są pożądane przez koneserów z całego świata.
30
Czesław Zabiegło z pasji uczynił drugą pracę przynoszącą satysfakcję i spore pieniądze. Dziś jest jednym z najwybitniejszych na świecie twórców zbroi samurajskich.
32
Najpierw Michał Taisner dostrzegł niszę. Potem napisał biznesplan i zdobył inwestorów. Po sześciu latach sprzedaje Smart Pharmę za kilkadziesiąt milionów złotych.
34
Rozwiązania proponowane przez startupy z branży EduTech pokazują, że nauczanie na odległość to nie tylko Zoom, Teams czy Classroom. Dziś to cała gama innych rozwiązań, które ułatwiają pracę i nauczycielom, i uczniom.
35
W ciągu najbliższych 20 lat Polska zbuduje nowy, zeroemisyjny system elektroenergetyczny. Pomoże jej w tym Europejski Zielony Ład i jego mechanizm sprawiedliwej transformacji. Docelowy model ma opierać się na OZE, paliwach alternatywnych i energetyce jądrowej, ale w okresie przejściowym istotną rolę będzie odgrywał gaz ziemny.
40
Choć wielu inwestorów uważa wciąż, że indeksy giełdowe ciągną w górę technologiczni giganci spod znaku Amazona i Facebooka, to szybciej od nich drożeją firmy, które mają szanse skorzystać na kolejnej rewolucji – zielonej.
46
Coraz częściej zakładają własne biznesy i tworzą miejsca pracy na polskim rynku pracy. Coraz więcej złotówek dorzucają do naszego PKB. Obcokrajowcy prowadzą nad Wisłą już niemal 20 tys. przedsiębiorstw. Tylko w 2019 r. przybyło ponad 1,6 tys. firm.
52
Nie trzeba czekać na premiery zapachów wielkich marek kosmetycznych. Dziś samemu można już skomponować własne, luksusowe perfumy. Tym cenniejsze, że niepowtarzalne! Z pomocą przychodzą tu firmy tworzące zapachy szyte na miarę.
55
Polowy robot, który sam sieje, pieli, nawozi i rozpoznaje rośliny, kasy samoobsługowe identyfikujące produkty dzięki analizie obrazu z kamer czy urządzenie, które po naszym głosie pozna, czy nie jesteśmy chorzy – to produkty tworzone przez polskie firmy.
58
Rynek producentów kombuczy, choć ciągle niszowy, w Polsce rośnie w błyskawicznym tempie. Napój, który jeszcze niedawno pili głównie hipsterzy, ma szansę trafić pod strzechy i na półki supermarketów.
62
Sezon w tej branży jest krótki. Rozpoczyna się tradycyjnie 6 grudnia, czyli w mikołajki i trwa do późnych godzin 24 grudnia. Na szczęście w czasach pandemii mikołaj też może pracować zdalnie.
65
Zamiast do tradycyjnego sklepu, Polacy wolą wybrać się na zakupy w internecie. Czy trend utrzyma się także wtedy, kiedy po pandemii sklepy powrócą do normalnej działalności?
69
W internecie masz szansę wygrać nawet z największymi korporacjami – mówi Grzegorz Kuczyński, CEO w Unity Group.
70
Pozyskanie kredytu bez wizyty w banku, umówienie wizyty u fryzjera za pomocą paru kliknięć czy zakup samochodu przez internet. Coś, co było nie do pomyślenia jeszcze rok temu, dziś staje się normą.
73
Polacy są wygodni. Chcą szybkich, bezpiecznych i łatwych transakcji. Tyle że nie każda nowinka spotyka się z uznaniem – mówi w wywiadzie Paweł Działak, prezes Tpay.
74
Błyskawiczne płatności, szybkie i wygodne dostawy oraz nowinki technologiczne, które zwiększają komfort klientów. Oto, jak zmienia się polski konsument.
79
Płacę, czym chcę. Portfel to przeżytek. Płatność przy odbiorze również przestaje być najchętniej wybieranym sposobem na opłacanie zamówień. Z których rozwiązań klienci korzystają najczęściej? Jak sklepy mogą je wdrożyć? Podpowiadamy, jak dostosować się do transakcyjnych potrzeb klientów.
80
Kiedy chcemy zmotywować pracownika, zazwyczaj mamy na myśli awans lub podwyżkę. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Na szczęście istnieją inne, równie skuteczne sposoby docenienia naszych podwładnych.
83
Inicjatywa WorldSkills Poland (FRSE) robi niemałe zamieszanie w procesie szkolenia przyszłych kadr. Jej głównym celem jest zmiana stereotypowego myślenia o nauce w szkołach branżowych, promocja i zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej rozwoju umiejętności zawodowych oraz budowania profesjonalnego wizerunku szkół branżowych poprzez międzynarodowe konkursy WorldSkills i EuroSkills i ścisłą współpracę z firmami prywatnymi.
84
Nie każdy, kto trafi na naszą stronę w internecie, od razu zrobi zakupy. Zamiast szukać coraz to nowych odbiorców, lepiej zaprośmy takiego klienta ponownie, czyli zastosujmy remarketing. Podpowiadamy, jak to zrobić.
88
Skarbówka czuwa! Nie musisz być przestępcą VAT-owskim, by narazić się organom podatkowym. Wystarczy nawet najmniejszy błąd w dokumentach wystawianych co miesiąc albo... brak dowodów na przeprowadzenie szkolenia sprzed kilku lat.
91
Niebawem tarcza antykryzysowa przestanie chronić pracowników. Ze względu na pandemię niektóre firmy będą musiały przeprowadzić zwolnienia na odległość. Podpowiadamy, jak przejść przez trudny etap zdalnego offboardingu i nie zostawić za sobą spalonych mostów.
94
Dziś możemy stworzyć biznes cyfrowy – sklep, serwis z płatnymi treściami czy aplikację mobilną – samodzielnie, bez udziału programisty czy agencji interaktywnej. Wystarczy, że skorzystamy z platformy no-code.
97
Kryzys uderza z podwójną siłą. Rząd w oficjalnych wystąpieniach podkreśla, że przedsiębiorcy mają o wiele więcej pieniędzy niż przed pandemią. Czy to wystarczy na przetrwanie?
101
Wydłużenie programu Tarczy Finansowej dla dużych firm, zwolnienie ze składek ZUS, czynsz za złotówkę – tak rząd chce walczyć ze skutkami pandemii. Swoje programy przygotowali też włodarze miast.
102
Nie płacisz kontrahentom? Będziesz miał problem! Walka z zatorami płatniczymi staje się jednym z priorytetów rządu i UOKiK. Odczuwają to już wielkie firmy.
104
W dobie pandemii instytucje finansowe skupiają się przede wszystkim na digitalizacji swoich usług. Ale nowych rozwiązań dla firm nie brakuje.
105
Polskie przedsiębiorstwa są odważne w inwestowaniu, we wdrażaniu nowych rozwiązań i ja to widzę od wielu lat. Nasze firmy się tym specjalnie nie chwalą, ale systematycznie działają. I w ten sposób krok po kroku budujemy przewagę – mówi Jerzy Śledziewski, wiceprezes Banku BNP Paribas odpowiedzialny za Obszar Bankowości Korporacyjnej i Bankowości MSP.
108
Wielu polskich szefów krzyczy na swoich pracowników. To niezwykle destrukcyjny sposób zarządzania zespołem, niekiedy przeradzający się w przemoc. Jednak – jak dowodzą naukowcy – istnieją też „wyzwiska”, które integrują i motywują.