Krzyczeć trzeba umieć

fot. Adobe Stock, materiały prasowe
fot. Adobe Stock, materiały prasowe
Wielu polskich szefów krzyczy na swoich pracowników. To niezwykle destrukcyjny sposób zarządzania zespołem, niekiedy przeradzający się w przemoc. Jednak – jak dowodzą naukowcy – istnieją też „wyzwiska”, które integrują i motywują.

Jakiś czas temu Rafał Woś z „Tygodnika Powszechnego”, zebrał dane o przemocy w pracy w Polsce. Na adres gazety przyszło około stu listów, których autorami byli dziennikarze, prawnicy, pracownicy muzeów, lekarki, księgowi, doktorantki. Okazało się, że krzyk i wyzwiska to typowy sposób komunikacji w pracy. „Z czasem stało się jasne, że krzyk jest u mojego przełożonego podstawową formą komunikacji. Rzucał telefonem, rozmawiając z informatyczką. Nie rozumiała, co on mówi. Jakaś taka głupia była” – pisała o swoim szefie kierowniczka w internetowym startupie. „Krzyk i poniżanie to ogólnie przyjęta metoda zarządzania” – pisał z kolei do redakcji pracownik biura architektonicznego. To tylko dwa cytaty z nadesłanych i publikowanych listów, które można by mnożyć. 

Bo w Polsce szefowie krzyczą. Wyładowują emocje na pracownikach. Poniżają. To patologia budowana przez menedżerów wykorzystujących swoją pozycję w przedsiębiorstwie. Można odnieść wrażenie, że wywieranie wpływu na pracowników tą metodą sprawia im przyjemność i jest swoistym sportem. Do tego przełożeni często używają epitetów nielicujących z ich stanowiskiem. 

Krzyk się przyjął

Skąd się to wzięło? Na początku lat 90., gdy Polska dokonywała zmiany ustrojowej, wraz z otwieranymi przedstawicielstwami firm zagranicznych wdrażano różne metody zarządzania. Jedne padały na podatny grunt, inne nie, w zależności od tego, na ile się łączyły...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2020 (63)

Więcej możesz przeczytać w 12/2020 (63) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ