Akademia przedsiębiorczości
Akademia młodego szefa. Jak motywować bez podwyżki
Kiedy chcemy zmotywować pracownika, zazwyczaj mamy na myśli awans lub podwyżkę. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Na szczęście istnieją inne, równie skuteczne sposoby docenienia naszych podwładnych.
Akademia młodego szefa. Jak podejmować trudne decyzje
Największym wyzwaniem świeżo upieczonego szefa jest podejmowanie trudnych decyzji. Podpowiadamy, jak odmówić awansu, przydzielić podwładnemu dodatkowe obowiązki, czy wreszcie kogoś zwolnić.
Jak wprowadzić niepopularne zmiany w firmie? Poradnik przedsiębiorcy
Aby przetrwać i rosnąć, przedsiębiorcy muszą często wprowadzać zmiany. Jednocześnie za każdym razem muszą też liczyć się z oporem pracowników, który potrafi storpedować nawet najlepszą strategię. Jak zarządzać zmianami, żeby wypaliły?
Tnij koszty, ale nie na oślep. Akademia przedsiębiorczości
Nadmierne wydatki potrafią szybko podciąć skrzydła firmie, zwłaszcza takiej, której rentowność gwałtownie spada. Wtedy kusi, by ciąć je tam, gdzie najłatwiej o oszczędności. Ale to jak leczenie dżumy cholerą. Lepiej postawić na optymalizację kosztów. Nie dość, że trwale nad nimi zapanujemy, to jeszcze wzrosną nasze zyski i wydajność.
Zwiększenie efektywności realizacji projektów w firmach. Akademia przedsiębiorczości
Większość firm nie potrafi przekładać swoich planów na działania operacyjne, a potem na upragnione rezultaty. Jak być skutecznym niezależnie od koniunktury?
Żeby chciało się chcieć. Angażowanie pracowników w rozwój firmy
Większość ludzi lubi się angażować w swoją pracę, a rozwijanie firmy, ramię w ramię z jej właścicielem, tylko ich napędza. Rolą szefa jest tego nie zepsuć.
Jak szukać (i znaleźć) pracowników. Akademia przedsiębiorczości
To, że dopiero zaczynamy swój biznes albo jesteśmy w danej branży od niedawna, wcale nie musi być przeszkodą, by zatrudnić najlepszych na rynku. Może to być wręcz nasz atut. Oto trzy kroki, by znaleźć pracowników idealnych.
Jak promować się za grosze. Akademia Przedsiębiorczości
Przeciętny klient, jeśli o danym produkcie lub usłudze nie usłyszy, to ich nie kupi, choćby ich bardzo potrzebował. Trzeba więc dać się zauważyć. Oto jak może się promować młoda firma, która oszczędza każdy grosz.
Sprinty zamiast maratonu
„Zwinna” firma ma wielkie szanse na sukces na każdym rynku. Byle pamiętała, że Agile to nie tyle metoda, ile stan umysłu.
Akademia Przedsiębiorczości. Czy dobre są spółki?
Samemu czy z kimś? Co jest lepsze, gdy zakładamy firmę? Wiele zależy od okoliczności, ale bez względu na nie do podjęcia decyzji, czy zaczynamy „z kimś”, czy w pojedynkę, trzeba się dobrze przygotować. Na bok sentymenty, witaj pokoro.
Jaki biznes, taka forma
Zakładając firmę, musimy wybrać jej formę prawną – najlepiej dopasowaną do naszych biznesowych potrzeb i planów, ale także możliwości. To, na co się zdecydujemy, wpłynie choćby na wysokość płaconych przez nas podatków i zobowiązania wobec innych podmiotów. Na szczęście opcji jest coraz więcej.
Paleta z zastrzeżeniami
Wydawałoby się, że bardzo małe firmy i te, które właśnie startują, mają szeroką paletę możliwości pozyskania unijnych pieniędzy na rozruch i inwestycje. W praktyce tak dobrze nie jest. Dostęp do niedużych dotacji jest ograniczony. W przypadku kredytów i pożyczek możliwości są trochę większe.
Tnij koszty, lecz nie na oślep
Pilnowanie firmowych wydatków powinno stać się nawykiem od chwili, gdy tylko nasz biznes ruszył, a okazji do ich optymalizacji warto szukać na każdym kroku. Optymalizacji – bo koszty trzeba ciąć uważnie, żeby nie wylać dziecka z kąpielą.
Zdyscyplinować wszystkie „jak”
Jednym z głównych zmartwień początkujących firm jest mało skuteczne zmienianie planów w rzeczywistość. Czy to chodzi o cele finansowe czy nie, wszystko rozbija się o podejmowane codziennie działania operacyjne. Ale są na to sposoby. Co więcej, wciąż ewoluują i dziś jest prościej je stosować.
Prognoza ekspansji zagranicznej dla MSP
Jak wynika z badania „Leasing Index”, przeprowadzonego na zlecenie BZ WBK Leasing w 2016 r., co piąta firma z segmentu MSP prowadzi działalność za granicą. Kolejne 20 proc. taką ekspansję rozważa.
Przychodzi startup do inwestora
Świeżo upieczonym przedsiębiorcom podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy negocjacjach z inwestorem – czy warto na przykład podpisywać NDA, jakie postanowienia w umowach są istotne i dlaczego.
Kryteria wyboru firmy leasingowej
Leasing to coraz popularniejsza forma zewnętrznego finansowania firm, zwłaszcza z sektora MSP. Rynek dojrzewa, a na atrakcyjność oferty leasingowej w coraz większym stopniu wpływają kryteria pozacenowe – tak wynika z badań „Leasing Index” zrealizowanych n
Jak motywować, gdy pieniędzy brak
Początkujący przedsiębiorca zwykle nie ma pieniędzy, by kusić dobrych pracowników atrakcyjną pensją. Jednak i bez tego ma szansę ich przyciągnąć i sprawić, by angażowali się w nowe przedsięwzięcie. A także zatrzymać ich, gdy zaczynają oczekiwać podwyżek, na które firma nie może sobie jeszcze pozwolić.
Kosztowne zatrudnienie, niska wypłata
Zatrudnić pracownika na umowę o pracę, zlecenie czy o dzieło? A może zdecydować się na współpracę przedsiębiorca-przedsiębiorca? Prędzej czy później każda firma zada sobie te pytania. A wszystko z powodu wysokich kosztów zatrudnienia, które i tak nie przekładają się na atrakcyjne płace pracowników.
„Leasing Index” – plany rozwojowe firm z segmentu MŚP
Badanie przeprowadzone na zlecenie BZ WBK Leasing wskazuje, że 35 proc. firm z sektora MŚP planuje inwestycje związane z rozwojem. Choć jest to pozornie dobra wiadomość, jednocześnie płynie z niej informacja, że 65 proc. firm nie zamierza inwestować w roz
„Leasing Index” – ocena usług leasingowych w Polsce
Z badań „Leasing Index” wynika, że ponad 90 proc. przedsiębiorstw z segmentu MŚP w Polsce ocenia dobrze lub bardzo dobrze współpracę ze swoim leasingodawcą.
Nowy program dla przedsiębiorczych kobiet
Polska znajduje się wśród tych państw europejskich, w których najszybciej rośnie przedsiębiorczość wśród kobiet. I to właśnie do nich skierowany jest program przygotowany przez BZ WBK Leasing.
Daj się zauważyć
Przetestowaliśmy, czy nasz pomysł na firmę, a zwłaszcza na jej ofertę, ma szansę zainteresować klientów, mamy przemyślany model biznesowy, ustaliliśmy, kto należy do naszej grupy docelowej. Pora dać się zauważyć na rynku.
Wybieramy lokal
Kupić czy wynająć? No i gdzie? I czy w ogóle trzeba mieć lokal „na pełen etat”? Radzimy, czym się tu kierować, jaki jest wybór i z jakimi kosztami trzeba się liczyć.
„Leasing Index” – wyniki badań leasingu w Polsce
Z badań „Leasing Index” przeprowadzonych przez PMR Research na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że korzystanie z leasingu (obecnie lub w przeszłości) deklaruje 36 proc. polskich przedsiębiorstw segmentu MSP.
Kredyt czy leasing – zalety i wady rozwiązań
Podejmując decyzję o zakupie środka trwałego, warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób powinniśmy taki zakup sfinansować. Przy analizie – kredyt czy leasing – należy wziąć pod uwagę co najmniej kilka kryteriów, istotnych z punktu widzenia prowadzonego biz
Samodzielna księgowość czy jednak nie?
Gdy firma dopiero startuje, można całą jej księgowość robić samodzielnie, korzystając choćby z odpowiedniego oprogramowania dostępnego online. Ale czy zawsze warto? No i kiedy lepiej powierzyć to profesjonalistom?
Skąd wziąć pieniądze
Idziemy „na swoje”, ale problemem są pieniądze czy raczej ich brak. Jakie ewentualne źródła finansowania mogą wziąć pod uwagę ci, którzy właśnie założyli pierwszy biznes (albo się do tego przymierzają)?
Planujemy budżet – rzetelnie i przyjemnie
Postanawiamy „iść na swoje”. Opowiadamy o naszym pomyśle, snujemy piękne plany, czytamy, jak udało się osiągnąć sukces wielkim i bogatym. Ale wzdragamy się przed analizą finansową naszego przedsięwzięcia. Za matematyką nie przepadamy, a zaawansowane funkcje Excela to jakaś czarna magia. Ekspert na pewno zrobi to lepiej... Nie!
Piszemy biznesplan
Jeśli zdecydujemy się szukać na zewnątrz dofinansowania dla naszej młodej firmy, będziemy najczęściej potrzebować pełnowymiarowego biznesplanu. Oto, jak go napisać – w siedmiu krokach.
Szukamy współpracowników
To, kogo i jak szybko u siebie zatrudnimy, z pewnością zaważy na powodzeniu naszego raczkującego biznesu. Jak szukać właściwych ludzi do zespołu, jak rozmawiać z kandydatami, co im możemy zaoferować, chociaż dopiero startujemy?
Dwa lata małego ZUS
Początkujący przedsiębiorca może zaoszczędzić kilkanaście tysięcy złotych na opłatach na ZUS. Jednak preferencyjne, niższe składki nie są dostępne dla wszystkich, którzy właśnie otworzyli firmę.
Podatkowe (pra)wybory
Założenie firmy przez osobę fizyczną teoretycznie nie jest dziś czasochłonne – ot, wypełniamy niezbyt długi formularz. Lecz zanim do tego zasiądziemy, najpierw powinniśmy poświęcić znacznie więcej czasu na porządne przeanalizowanie kwestii związanych z podatkami.
Jednoosobowa działalność czy spółka kapitałowa?
Wybór formy prawnej zakładanego biznesu ma ogromne znaczenie. Wpływa na wysokość płaconych podatków i zobowiązania wobec innych podmiotów. Podpowiadamy, kiedy lepiej wybrać spółkę z o.o., a kiedy jednoosobową działalność gospodarczą.
Wstępny rekonesans rynku
Od czego zacząć? Jak oszacować koszty? Skąd zdobyć informacje o konkurencji? Czy potrzebny jest nam biznesplan? Takie pytania zadaje sobie niejeden z pomysłem na własną firmę. Zwykle można samemu sobie z nimi poradzić, a jeśli nie, warto zwrócić się do instytucji otoczenia biznesu.