Zmieniamy się, czyli między młotem a kowadłem

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Aby przetrwać i rosnąć, przedsiębiorcy muszą często wprowadzać zmiany. Jednocześnie za każdym razem muszą też liczyć się z oporem pracowników, który potrafi storpedować nawet najlepszą strategię. Jak zarządzać zmianami, żeby wypaliły?

Każdą firmę czeka mnóstwo zmian – od drobnych reorganizacji czy wdrażania nowej wersji oprogramowania poprzez odmienne niż dotąd sposoby działania – jak choćby niedawne przechodzenie na pracę zdalną – po skomplikowane projekty i restrukturyzacje. A czasem alianse z kimś innym – by zdobyć klienta – albo wręcz pełnowymiarowe fuzje i przejęcia. 

Tyle że zmiany, choćby nie wiem jak słuszne i potrzebne, są zarazem niebezpieczne dla biznesu, jeśli nie potrafimy nimi zarządzać. W najlepszym razie nie poszybujemy wtedy w górę tak, jak marzymy. W najgorszym – poniesiemy duże straty lub nawet przedsiębiorstwo padnie. 

Dr Jarosław Frąckowiak, prezes spółki PEX PharmaSequence, wspomina swoją niegdysiejszą pracę w pewnej firmie handlowej, w której przyglądał się z boku nieudanej fuzji. Firmę tę kupił jej główny rywal. Było to szybkie i wrogie przejęcie, w dodatku w obu przedsiębiorstwach panowały wcześniej odmienne kultury organizacyjne: w jednej obowiązywały wzorce anglosaskie, w drugiej francuskie. Pierwsza przestawiała się zatem „w biegu” na funkcjonowanie w sposób dużo mniej sformalizowany i transparentny. To się mocno odbijało na zaangażowaniu i morale ludzi, którzy nagle musieli to wszystko przetrawić i przyswoić mnóstwo nowości. Pojawił się u nich silny opór wobec zmian, który jest w takich sytuacjach naturalną reakcją emocjonalną. Zwykle wyzwala dążenie, by wrócić...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 10/2020 (61)

Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ