Prognoza ekspansji zagranicznej dla MSP
Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK LeasingJak wynika z badania „Leasing Index”, przeprowadzonego na zlecenie BZ WBK Leasing w 2016 r., co piąta firma z segmentu MSP prowadzi działalność za granicą. Kolejne 20 proc. taką ekspansję rozważa.
Główne powody skłaniające przedsiębiorców do wyjścia za granicę to chęć rozwoju na nowych rynkach, realizacja obranej strategii oraz świadomość, że ich produkty i usługi są innowacyjne. – Ekspansja zagraniczna coraz częściej okazuje się niezbędnym elementem dla wzrostu wartości danej firmy i stanowi element długofalowej strategii. Nie bez powodu eksporterzy określani są mianem ekstraklasy wśród przedsiębiorstw. Ich wyniki finansowe są od dawna lepsze w porównaniu z ogółem firm – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing.
Stąd coraz częściej koncepcja wyjścia na zagraniczne rynki pojawia się wśród przedsiębiorców już na etapie planowania rozpoczęcia działalności, co znajduje potwierdzenie w profilu wielu startupów. – Jak wskazuje przygotowane przez Fundację Startup Poland opracowanie „Polskie Startupy 2016”, prawie połowa startupów to eksporterzy, a co drugi realizuje za granicą więcej niż połowę swoich przychodów. Fakt, że ponad jedna trzecia startupów w Polsce opiera swoją sprzedaż na eksporcie, świadczy o dojrzałości branży – mówi Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing.
Z analiz Banku Zachodniego WBK wynika, że wbrew pozorom firmy z segmentu MSP nie wskazują szczególnych przeszkód prawnych czy formalnych w ekspansji na rynki zagraniczne. Przedsiębiorcy obawiają się jednak braku możliwości znalezienia wiarygodnych partnerów biznesowych czy niekorzystnej zmiany kursu walutowego. Jeśli chodzi o wyzwania w kontekście kolejnych lat w tym obszarze, istotne jest wsparcie finansowania ekspansji zagranicznej polskich firm oraz dofinansowanie ich udziału w zagranicznych targach i wystawach.
Ważne jest również realne wsparcie w wyszukiwaniu kontrahentów za granicą i rozpoznawaniu rynku docelowego – w tym przypadku istotne dla tych najmniejszych firm, decydujących się na pierwsze transgraniczne kroki. Na tej działalności powinny skupiać się w następnych latach nowo powstające trade offices, które mają zastąpić dotychczasowe Centra Obsługi Inwestora i Eksportera i w bardziej praktyczny sposób wspierać działania przedsiębiorców na rynkach zagranicznych.
Jeśli zaś chodzi o najbardziej atrakcyjne kierunki ekspansji dla polskich przedsiębiorców, to należy zwrócić uwagę, że nadal rośnie sprzedaż do naszych głównych europejskich partnerów. Kiedyś jednak zdobywaliśmy ich niską ceną, natomiast obecnie coraz częściej istotna jest wysoka jakość produktów i usług. Coraz bardziej atrakcyjne stają się też egzotyczne kierunki. – Wśród perspektywicznych rynków na horyzoncie polskich eksporterów pojawia się Bliski Wschód, który przestaje być dostępny tylko dla dużych korporacji, ale zaczyna się nim interesować polska branża spożywcza, kosmetyczna czy meblarska. Z kolei duże, perspektywiczne rynki, jak Ameryka Południowa, kuszą potencjałem nabywczym. Z drugiej strony przedsiębiorcy obawiają się kosztów transportu czy odmiennej mentalności tamtejszych firm czy niejasnych przepisów – wyjaśnia Mrozek.