Wydanie 3/2022 (78) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 3/2022 (78)

Data publikacji: 28.02.2022

Życie jest za krótkie, żeby patrzeć na brzydkie rzeczy

Biznesu nie można ogarniać wyłącznie schematami, czasem trzeba zakasać rękawy i pobrudzić sobie rączki – mówi Karol Misztal, założyciel yestersen.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 3/2022 (78)

1

Edytorial

Jak się robi dobry dizajn

Projektowanie nie jest proste. Owszem, rozpoznać rzecz piękną jest zadaniem stosunkowo łatwym, od razu wiemy, że to jest to! Tak jak na filmie Pedro Almodóvara, tam piękno przemawia do nas natychmiast. Dlaczego więc tak niewiele rzeczy jest rzeczywiście pięknych i funkcjonalnych, a większość jest po prostu brzydka, pretensjonalna i często droga?

12

Pełny obraz

Ryzyka zmiennych stóp. Pełny obraz Kuczyńskiego

Pomysł z zamrożeniem WIBOR-u jest absurdalny. Nie powinniśmy teraz pomagać tym, którzy kupowali po kilka mieszkań na wynajem. Warto jednak rozważyć propozycję większego udziału kredytów o stałej stopie procentowej.

14

Ekonomia jutra

Czuły menedżer, czyli jak zarządzać empatycznie

Nowa rzeczywistość jest dla nas ogromną szansą. Jeśli ją wykorzystamy, praca będzie miała dla nas większy sens i większą wartość niż przed pandemią – mówi prof. Agnieszka Wojtczuk-Turek, psycholożka i specjalistka od zarządzania, dyrektorka Instytutu Kapitału Ludzkiego w Szkole Głównej Handlowej.

28

Ludzie

Macherzy, rzemieślnicy i stolarze

Polski biznes meblarsko-wnętrzarski wyrasta z etapu produkowania jak najtaniej i na eksport pod cudzą marką. Mamy wspaniałych projektantów, własny styl i chęć, by się wyróżnić. Nad Wisłą na dizajnie można zarobić niezłe pieniądze. Ten biznes jest naprawdę piękny.

29

Ludzie

Polska meblami stoi

Rynek mebli i produktów wyposażenia wnętrz zaliczany jest do najszybciej rosnących sektorów e-commerce na świecie, a tylko w Polsce tempo jego wzrostu jest dwucyfrowe.

30

Ludzie

Stolarstwo 2.0

Pierwszych wizyt w stolarni Magda Milejska i Kasia Kurowska-Loedl nie wspominają najlepiej. To branża zdominowana przez mężczyzn, więc dwie kobiety rozkręcające własną markę z frontami do mebli kuchennych IKEA wzbudzały podejrzliwość.

34

Ludzie

Biznes robiony dźwiękiem

Marek Walaszek zaczynał od pracy z twórcami polskiej sceny rapowej, a obecnie z produkowanego przez niego sprzętu muzycznego korzystają największe międzynarodowe sławy z branży muzycznej. – Polska elektronika jest jedną z najbardziej docenianych na świecie – tłumaczy.

40

Ludzie

Aplikacja, która zmienia świat na lepsze

The Compass to jedyna tak zaawansowana aplikacja na świecie, która pomaga osobom z dysfunkcjami wzroku odnaleźć drogę wewnątrz budynków. Stworzony przez Associated Apss produkt zdobył nie tylko kilka nagród, ale także cieszy się rosnącym zainteresowaniem zarządców obiektów handlowych czy budynków.

42

Rynki

Space 4.0

Skończyła się era wielkich agencji kosmicznych. Teraz w kosmosie rządzą firmy prywatne – na całym świecie jest ich już ponad 10 tys. Są i polskie próby podboju kosmosu. Takich prężnie działających jest kilkadziesiąt. A mogłoby być znacznie więcej.

42

Rynki

Firmy kosmiczne potrzebują nowych kompetencji

Oferta uczelni wyższych stara się nadążać za wymaganiami rynku, ale jak to zazwyczaj bywa, szczytem marzeń dla pracodawcy jest pozyskanie pracownika nie tylko dobrze wykształconego, ale też z niezbędnym doświadczeniem. Tu zwykle zaczynają się problemy, które ARP stara się rozwiązać – mówi Paweł Pacek, dyrektor Biura Rozwoju Technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu SA.

50

Rynki

Cyfrowy romantyzm sportu

Ustalenie taktyki meczowej. Kupno najważniejszych momentów z historii danej drużyny. Poprawa szybkości biegu, umówienie się na sparing. Nowe technologie coraz mocniej wchodzą do świata sportu i pomagają nie tylko profesjonalnym zawodnikom, ale też pasjonatom amatorom. Swój udział w tym procesie mają polskie technologie.

54

Rynki

Jak się zarabia na metawersum

Choć to świat wirtualny, pieniądze są jak najbardziej realne. Od zaawansowanej analityki i wsparcia przemysłu po gry, sztukę i reklamy. Startupy, które weszły w metawersum, pozyskują miliardy dolarów. A to dopiero początek.

58

Rynki

Sam sobie sterem, kasjerem, kurierem

Większość Polaków woli obsługiwać się w sklepach samodzielnie. Ci, którzy tego nie chcą, niebawem i tak zostaną do tego zmuszeni. Od automatyzacji nie ma odwrotu.

62

Zielona transformacja

Zielone Strony Biznesu. Polska krowa betonowa

Kilkanaście miliardów metrów sześciennych rocznie – na tyle szacowana jest potencjalna produkcja polskiego biogazu. To wielkość porównywalna z możliwościami Niemiec. Możemy się więc stać biogazową potęgą. Warunek jest jeden: należy działać natychmiast.

68

Startupy

Najlepsze startupy IOT. Biznes w sieci czujników

Chmura bezserwerowa, badanie serca płodów, transport leków, inteligentne opakowania. Internet Rzeczy wyzwala nowe modele i pomysły biznesowe. Nad Wisłą powstają kolejne startupy IoT, ale boom dopiero przed nami.

77

Moja firma

Szybciej, taniej, efektywniej. Outsourcing palet odmieni Twój biznes

Zamiast kupować, wynajmujesz. Brzmi prosto i banalnie, ale pooling palet oferowany przez CHEP to w rzeczywistości o wiele więcej. W procesach logistycznych i spedycyjnych to wręcz rewolucja w każdej firmie, która decyduje się na to rozwiązanie. Rezygnacja z posiadania własnych nośników to pozbycie się wielu kosztownych procesów. Każdej firmie pozwoli zoptymalizować wykorzystanie cennych zasobów, usprawnić działalność operacyjną i przede wszystkim, zaoszczędzić środki, które mogą zostać przeznaczone na rozwój.

82

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi

Dzięki ciekawym pomysłom i rozwiązaniom komunikacja wewnętrzna może nie tylko informować pracowników o ważnych wydarzeniach firmowych, ale także angażować ich i sprawiać, że staną się ambasadorami marki. A to bezcenne w czasach, gdy pozyskanie i utrzymanie dobrego specjalisty jest tak trudne.

85

Fajrant

Żyj długo i szczęśliwie

Tak brzmią najpopularniejsze życzenia, ale by stały się rzeczywistością, potrzeba czegoś więcej niż słów. Konieczne są realne działania. Jakie? Oto recepta PZU.

86

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi. Komunikacja firmowa z akuszerką w tle

Pracownik i firma potrzebują dobrej rozmowy – z feedbackiem dotyczącym wspólnych działań. To dzięki niej można budować wzajemne zaufanie i zaangażowanie. Dobra komunikacja wewnętrzna w firmie daje przestrzeń na tę rozmowę i sprawia, że obie strony mają głos – przekonuje dr hab. Jacek Wasilewski, medioznawca.

89

Raporty

Raport Pracownik w centrum uwagi. Uważność i empatia to dobra komunikacja

Wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i empatyczne reagowanie na nie to podstawowe wyzwania, jakie stoją przed działami komunikacji – przekonuje Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, rzeczniczka prasowa BNP Paribas Bank Polska. Dodaje, że choć to trudne, trzeba unikać zalewania pracowników informacjami.

91

Moja firma

eRecruiter otwiera drzwi do branży HR

Wyobraź sobie firmę produkcyjną, która potrzebuje na już 200 pracowników. Tradycyjny proces rekrutacyjny to ogromna praca: trzeba przeczytać wszystkie CV, zadzwonić do kandydatów, umówić spotkania. To trwałoby tygodniami, chyba że...

93

Moja firma

Skup się

Naukowcy alarmują: świat opanowała epidemia rozproszenia uwagi. Powoduje to nie tylko szkody osobiste, ale także ekonomiczne. Utrata zdolności koncentracji pozbawia nas możliwości pełnego zaangażowania się w obowiązki zawodowe.

96

Moja firma

Grzeszny pieniądz

Spodziewasz się katastrofy klimatycznej, zakładasz, że wybuchnie wojna, dojdzie do hiperinflacji, a ludzie pogrążą się w uzależnieniu od hazardu? Jeśli tak, nie masz też problemu, by inwestować w spółki z „indeksu grzechu”. Historia pokazuje, że da się na nich zarobić.

106

Moja firma

Jak stworzyć sprawny e-sklep, który podbije Europę

Walka w branży e-commerce przybiera na sile. Liczba e-sklepów cały czas rośnie, polskie firmy coraz lepiej radzą sobie też na rynkach zagranicznych. O tym, jak podbić zagranicę, rozmawialiśmy z uczestnikami webinaru „Na podbój Europy. Jak stworzyć sprawny e-sklep, który sprawdzi się w ekspansji międzynarodowej”.

108

Marka Godna Zaufania

Marka Godna Zaufania. Gra w zielone

Budowanie zaufania do marki to długi proces, a jedno małe potknięcie może sprawić, że pracownicy i klienci zmienią swoją dobrą opinię na temat firmy. I wcale nie musi chodzić o błąd związany z produktem czy produkcją, wystarczy poślizgnąć się na innym polu, np. zielonym.

112

Prawo i podatki

Ulga plus

„Unikanie podatków jest jedynym zajęciem intelektualnym, które niesie ze sobą jakieś wynagrodzenie” – mawiał słynny angielski ekonomista baron John Maynard Keynes. Tak jest w istocie, a ostatnio przekonujemy się o tym coraz częściej. Spróbujmy zatem posłużyć się tą logiką, dokładnie przyglądając się rozwiązaniom Polskiego Ładu.