Raport Pracownik w centrum uwagi. Uważność i empatia to dobra komunikacja

Izabela Tworzydło
Izabela Tworzydło, fot. materiały prasowe
Wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i empatyczne reagowanie na nie to podstawowe wyzwania, jakie stoją przed działami komunikacji – przekonuje Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, rzeczniczka prasowa BNP Paribas Bank Polska. Dodaje, że choć to trudne, trzeba unikać zalewania pracowników informacjami.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2022 (78)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Czym powinna charakteryzować się nowoczesna komunikacja z pracownikami?

W dzisiejszych czasach przede wszystkim uważnością. Pandemia sprawiła, że wciąż pracujemy w oddaleniu, więc brakuje nam codziennych, zwykłych kontaktów przy kawie, które były doskonałym sposobem na budowanie ducha zespołu. Dlatego trzeba bardzo uważnie wsłuchiwać się w potrzeby pracowników i z empatią oraz ze zrozumieniem do nich podchodzić. Tym bardziej że odkąd pracujemy zdalnie, praca i życie prywatne trochę się zlały ze sobą, bo przecież gościmy w domach naszych ludzi i z wyrozumiałością musimy przyjąć to, że praca z domu ma nieco inną dynamikę.

Inną to znaczy gorszą?

Wręcz przeciwnie, mam wrażenie, że akurat w naszej organizacji ta dynamika się sprawdziła. Ale być może to jest konsekwencja wspólnoty wartości. Nasz bank mocno stawia na wartości, które są wpisane w naszą codzienną pracę oraz całą naszą komunikację z pracownikami. Ludzie je doskonale znają, identyfikują się z nimi przez co pandemia nie wygenerowała dodatkowych wyzwań komunikacyjnych. Ale oczywiście jeszcze mocniej poszerzyła nasze działania w aspekcie szeroko rozumianego dobrostanu pracowników. Kwestie wellbeingowe są teraz niezwykle ważne, podobnie jak budowanie poczucia wspólnoty.

Róbmy coś razem, chociaż oddzielnie.

Tak. I tu znów wracamy do uważności i wsłuchiwania się w potrzeby pracowników. Korzystanie z ich potencjału jest ogromnie ważne i daje organizacji wiele korzyści. U nas bardzo prężnie działają sieci pracownicze, takie jak Kobiety zmieniające BNP Paribas, inicjatywa ojców – Tato masz to jak w banku, sieć LGBT+ oraz Wiek Agawy – dla osób dojrzałych, w wieku od 50 lat.

Innym przykładem na to uważne słuchanie jest choćby akcja Szlachetna Paczka. Początkowo nasi pracownicy organizowali oddolne zbiórki. Postanowiliśmy ich wspomóc i od 2018 r. jesteśmy partnerem strategicznym akcji. Możemy też pochwalić się największym wolontariatem pracowniczym wśród firm w ramach Szlachetnej Paczki.

Zdalna praca, zdalna komunikacja to oznacza długie godziny przed komputerem...

... dlatego działy komunikacji muszą wiedzieć, kiedy zamilknąć. Głównym wyzwaniem w komunikacji wewnętrznej zawsze było dokonywanie wyborów o czym, do kogo i kiedy mówimy. Teraz mając na uwadze, że wszystko załatwiamy przed ekranem, dobór i priorytetyzacja informacji mają jeszcze większe znaczenie. I czasem warto zarządzić ciszę w eterze tak, żeby pracownicy mieli chwilę na odpoczynek i nie czuli się zalewani potokiem newsów. My np. od połowy grudnia do stycznia zrobiliśmy takie właśnie wakacje bez zbędnej komunikacji.

Taka milcząca komunikacja.

Tak, bo nie chodzi, żeby powiedzieć wszystko, co wiemy, tylko żeby szanując czas pracowników, dzielić się z nimi wiedzą, która jest dla nich przydatna, ciekawa, ważna. Trzymamy się zasady, że nasi pracownicy pierwsi dowiadują się o nowych projektach, partnerstwach czy produktach. Bo tylko dzięki temu możemy liczyć, że staną się oni ambasadorami wprowadzanych zmian.

---

Nasz komunikacyjny mix

Komunikacyjnym sercem banku jest EchoNet, czyli intranet. Uzupełniają go „Hello” – tygodniowy newsletter z najważniejszymi informacjami, miesięcznik pracowniczy „Bonjour”, kampanie informacyjne dla pracowników (mailingi, pop up-y, wygaszacze ekranów), podcasty, filmy, webinary. Oprócz tego odbywają się cykliczne spotkania z pracownikami, a także prężnie działają sieci pracownicze np. LGBT+, Kobiety zmieniające BNP Paribas, Wiek Agawy czy Tato masz to jak w banku, które również inicjują akcje komunikacyjne dla pracowników.

My Company Polska wydanie 3/2022 (78)

Więcej możesz przeczytać w 3/2022 (78) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ