Wydanie 8/2020 (59) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 8/2020 (59)

Data publikacji: 28.07.2020

25 prostych pomysłów na biznes

Marzysz o własnej firmie? Czasem bardziej od wysokiego kapitału początkowego liczy się oryginalny pomysł. Przedstawiamy 25 pomysłów na biznes, które mogą cię zainspirować.

Paweł Bednarz

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 8/2020 (59)

1

Edytorial

Sukcesu na początku nie widać

Ian Fleming, brytyjski pisarz, twórca postaci Jamesa Bonda i powieści o jego przygodach, od początku próbował sprzedać pomysł na ten film amerykańskim studiom. Ale postać brytyjskiego agenta, amanta i bon vivanta z ciągotami do martini nie wzbudzała zachwytu za oceanem. (...) Pod dekadzie prób, mając napisaną już dziewiątą powieść, Fleming w końcu sprzedał prawa dwóm osobliwym producentom niemającym wielkiej reputacji w branży.

12

Opinie

Rynki kontra realia. Pełny obraz Kuczyńskiego

Dopóki trwa hossa na Wall Street, to reszta świata zachowuje się przyzwoicie, ale jeśli w USA rozpocznie się korekta, to nic nie uratuje rynków przed przeceną.

16

Ludzie

25 prostych pomysłów na biznes

Marzysz o własnej firmie? Czasem bardziej od wysokiego kapitału początkowego liczy się oryginalny pomysł. Przedstawiamy 25 pomysłów na biznes, które mogą cię zainspirować.

21

Moja firma

Z korpo do sklepu

Krzysztof Juźwikowski jeszcze kilka lat temu robił karierę w branży IT. Skrajny brak wolnego czasu, napięte grafiki i olbrzymia presja sprawiły, że zaczął szukać nowej drogi. Wybrał… prowadzenie sklepu.

22

Wywiady

Miejsce to pieniądz [WYWIAD]

Gdybym w pewnym momencie życia nie został wyrzucony ze swej strefy komfortu, nie wpadłbym nigdy na pomysł własnego biznesu – mówi Rafał Kołomański, założyciel firmy Więcej Miejsca, specjalizującej się w magazynowaniu rzeczy i specjalistycznych przeprowadzkach.

30

Ludzie

Nowoczesny patriotyzm gospodarczy: Sekundy, które ratują życie

– Ochrona ludzkiego życia – to dla nas priorytet. PZU GO stworzone razem z Telematics Technologies to innowacyjne rozwiązanie, które może uratować życie – mówi Paweł Lewandowski, Dyrektor ds. Analiz i Wsparcia Narzędziowego PZU.

34

Ludzie

Rozmowa z (ro)botem

Polska firma Voicetel Communications stworzyła technologię, dzięki której asystenci głosowi do złudzenia przypominają ludzi. Jej rozwiązania w dziedzinie przetwarzania mowy są jednymi z najbardziej zaawansowanych na świecie.

36

Ludzie

Plum Bum. Intymna siłownia dla kobiet

Pierwsza polska marka akcesoriów do ćwiczeń wewnętrznych mięśni miednicy, nazywanych mięśniami Kegla, powstała z inicjatywy kobiet, aby pomagać innym kobietom.

38

Polskie przedsiębiorczynie

Własny biznes to wolność [WYWIAD]

Trzeba robić to, co się lubi i na czym się człowiek zna. Nie brać się za coś tylko dlatego, że jest na to moda. Ja nie umiałabym robić czegoś, czego nie kocham – mówi Barbara Chwesiuk, założycielka i prezeska zarządu firmy odzieżowej Bialcon.

41

Rynki

Pomysł i refleks

W czasie pandemii wiele firm musiało przejść proces błyskawicznej transformacji. Wygrały te, które miały oryginalny pomysł i odwagę szybkiego działania.

44

Ludzie

WOOLA startupem roku w Europie Środkowej

Estoński startup Woola, który wymyślił folię bąbelkową z wełny, zwyciężył w wielkim finale konkursu PowerUp! Challange organizowanego przez fundusz EIT InnoEnergy. Drugie miejsce zajęła firma, która chce zmieniać drgania na energię elektryczną.

46

Wywiady

Oprogramowaniem świata nie zmienisz

Z epidemii trzeba wyciągnąć jeden wniosek, że nie ma powrotu do starej normalności. Musimy się zmieniać, stawać się coraz bardziej odpowiedzialnymi – mówi Anna-Liisa Palatu, twórczyni estońskiej firmy Woola.

47

Felietony

Biznes chce mieć czyste ręce

Pandemia COVID-19 uświadomiła nam, jak bardzo ważna w życiu codziennym jest higiena. I pokazała, że w przestrzeni publicznej można w tej materii wiele poprawić.

48

Rynki

Smutek tropików. Jak uratować branżę turystyczną?

Turystyka jest jednym z sektorów najbardziej doświadczonych kryzysem wywołanym pandemią. – Zagrożone są miliony miejsc pracy – stwierdził niedawno sekretarz generalny Światowej Organizacji Turystyki Zurab Pololikaszwili. W Europie pojawiają się różne sposoby na ratowanie branży. Ten sezon dla większości podmiotów działających na tym rynku, szczególnie zagranicznym, jest praktycznie stracony. W czerwcu spadek przychodów turystyki, hoteli oraz restauracji wyniósł aż 71 proc.

51

Rynki

Biznes z drugim dnem

Są firmy, dla których – jak w surfingu – liczy się coś więcej niż spektakularny efekt. Na przykład równowaga, której utrzymanie jest tak samo ważne na desce jak w myśleniu o własnym biznesie.

54

Rynki

Jak się zmienić, by wygrać z pandemią

Innowacje to nie tylko technologie i produkty tworzone przez inżynierów, ale przede wszystkim wpojone w kulturę firmy myślenie, jak się zmieniać, by być lepszym – mówili uczestnicy webinaru „My Company Polska”. Punktem wyjścia do rozmowy był najnowszy raport Ayming „Droga do innowacji a COVID-19. Wyzwania dla CEO”.

56

Marka Godna Zaufania

Komunikacja – klucz do zaufania

Marka godna zaufania – tak chciałaby być postrzegana każda firma. Doskonały produkt czy usługa, świetna sprzedaż to jednak za mało, by na to określenie zasłużyć. Potrzebna jest jeszcze dobra komunikacja – bez niej nie da się zbudować trwałej relacji opartej na zaufaniu, zwłaszcza w cyfrowym świecie.

58

Rynki

Rajd na działki

Pandemia przestraszyła mieszkańców dużych miast, dlatego coraz częściej szukają oni oazy we własnym domu na wsi. Efekt? Nadchodzący wzrost cen działek budowlanych.

62

Moja firma

Prowadź e-sklep w Europie!

Prowadzenie sklepu online tylko dla Polaków to marnowanie biznesowego potencjału. Podpowiadamy, co zrobić, aby rozszerzyć działalność na inne kraje Unii Europejskiej.

66

Moja firma

Jak odzyskać dług

Potrzebujesz pieniędzy, a kontrahent wciąż nie zapłacił? Nie zwlekaj, bo pieniędzy możesz już nie zobaczyć. Podpowiadamy, jak uniknąć problemów.

74

Moja firma

Mity i możliwości, czyli wszystko, co warto wiedzieć o 5G

Właśnie teraz, i to w skali całego globu, technologia 5G wkracza do naszego życia. Dzięki niej uzyskamy ogromne, zupełnie nowe możliwości. Daje ona też pole do popisu dla licznych wyznawców teorii spiskowych. Szczególnie w dobie pandemii COVID-19.

77

Moja firma

Komunikacja może być prosta, także w małej firmie

Prowadzenie małej i średniej firmy to nie jest prosta sprawa. Wyzwań jest bez liku, a w czasach pandemii jednym z nich jest sprawna komunikacja. Szczególnie gdy praca zdalna to nie tylko konieczność, lecz także realizacja biznesowej potrzeby.

80

Felietony

Latający Cyrk

Stosujemy tylko najlepsze małe żabiątka, schwytane o świcie i dostarczone samolotem z Iraku, przemyte w najczystszej wodzie źródlanej, bezkonfliktowo zabite, polane wspaniałą szwedzką mleczną czekoladą i zamrożone w glukozie.

81

Raporty

Raport Zielona Rewolucja: Polscy trendsetterzy

W Polsce energetyka odnawialna rozwija się coraz szybciej, ale wciąż zbyt wolno, aby wypełnić unijne zobowiązania dotyczące jej udziału w miksie energetycznym. Koncerny już zapowiadają inwestycje w OZE. Gdyby robiły to szybciej, mogłyby nie tylko powstrzymać globalne ocieplenie, lecz także pomóc w pokonaniu recesji.

89

Raporty

Raport Zielona Rewolucja: Zielony zwrot PGNiG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zbuduje nowy segment działalności związany z odnawialnymi źródłami energii. Chce też zarabiać na sprzedaży wodoru i usług z nim związanych. Zainwestuje również w produkcję i dystrybucję biometanu. Wszystkie te elementy wpisują się w zieloną transformację polskiej energetyki i znajdą się w aktualizowanej właśnie strategii PGNiG.

90

Drive

Przeszliśmy do świata cyfrowego [WYWIAD]

Branża leasingowa potrzebuje wsparcia i zmian legislacyjnych, które mogłyby być ujęte w kolejnych pakietach antykryzysowych, począwszy od zniesienia wymogu zawierania umów w formie pisemnej po ochronę nabytych praw podatkowych – mówi Krzysztof Kowalewski, wiceprezes zarządu Santander Leasing S.A.

94

Drive

Jak kompakt, tylko lepszy. Test Mazdy CX-30

Mazda CX-30 to coś więcej niż auto z pogranicza segmentów. Jest crossoverem, którego japońska marka wcisnęła między dwa istniejące modele: CX-3 oraz CX-5. „Trzydziestka” to auto pośrednie, co dla niektórych będzie oznaczać „w sam raz”.

96

Drive

Wady i zalety najmu długoterminowego samochodu

Choć leasing to nadal bardzo popularna forma pozyskiwania auta do firmy, warto pamiętać, że są też inne sposoby na sfinansowanie takiego samochodu. Bez skomplikowanych procedur i bez trudnych rozliczeń. Wielu formalności związanych z używaniem auta można się pozbyć dzięki najmowi długoterminowemu.