W biznesie. Sierpień 2020

fot. materiały prasowe; ADOBE STOCK; east news
fot. materiały prasowe; ADOBE STOCK; east news
Zestawienie najważniejszych informacji ze świata biznesu. Edycja sierpień 2020.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2020 (59)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Moda w czasie pandemii

Ubrania sportowe i odzież domowa zdecydowanie w górę, za to drastyczne spadki sprzedaży sukienek i garniturów. Tak pandemia odbiła się na branży modowej. Wynika to z raportu opracowanego przez ekspertów Sales Intelligence.

Coraz częściej zakupy modowe robimy w sieci. Według danych Izby Gospodarki Elektronicznej dziś już 72 proc. internautów kupuje ubrania przez internet. O ile, wraz z wygaszaniem pandemii, struktura zakupów wraca do normy (znów kupujemy buty, ubrania wyjściowe czy perfumy), o tyle raczej na dobre przyzwyczailiśmy się do kupowania online. Grono osób kupujących w sieci powiększyło się na stałe. Dla wielu jest to bezpieczna i wygodna forma zamawiania produktów.

---

Europa Wschodnia ucierpi na kryzysie

Kraje byłego Związku Radzieckiego ucierpią na kryzysie po pandemii znacznie mocniej niż Polska czy inne kraje Unii Europejskiej – wynika z prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Powód? W państwach tych kryzys związany z COVID-19 nakłada się na istniejące wcześniej zapóźnienia strukturalne. W efekcie, jak przewidują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego, gospodarki tych państw narażone są na ucieczkę kapitału zagranicznego oraz załamanie cen kluczowych towarów eksportowych. Niestety może to się odbić na polskich przedsiębiorcach, gdyż państwa te są naszymi ważnymi kontrahentami, zwłaszcza w przypadku niektórych branż. Chodzi głównie o producentów maszyn rolniczych, urządzeń mechanicznych i elektrycznych oraz przemysł chemiczny. Ogółem sprzedaż towarów do naszych wschodnich sąsiadów to ok. 6 proc. polskiego PKB. Rosja jest na 7. miejscu pod względem wartości eksportu z Polski, Ukraina na 16., a Białoruś na 24. 

Według analityków rosyjski PKB skurczy się w tym roku o 6,6 proc., białoruski o 4 proc., a ukraiński – o 3,5 proc. 

---

DOBRZE POWIEDZIANE

Kolejny lockdown byłby zbyt kosztowny. Dlatego myślę, że jest mało prawdopodobny. Pierwszy był niezbędny, ale zakładam, że jeśli musiałoby dojść do ponownego, to będzie on miał charakter punktowy

Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, który dystrybuuje pomoc w ramach tarczy antykryzysowej

---

Firmy szkoleniowe na minusie

Aż 51 proc. firm szkoleniowych, doradczych, coachingowych i innych świadczących tzw. usługi rozwojowe odnotowało znaczny spadek przychodów w I kwartale tego roku – wynika z ogólnopolskiego badania  przeprowadzonego przez MCM Institute Poland Sp. z o.o. Dalszych spadków w II kwartale spodziewa się 78 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Prawie połowa firm (48 proc.) przygotowuje się do znaczącego rozszerzenia usług zdalnych, jednak aż 15 proc. zastanawia się nad porzuceniem branży lub jej rozszerzeniem. Jak wynika z badań, główną przeszkodą w rozwoju był znaczący spadek popytu na usługi rozwojowe w czasie pandemii. Dla dwóch trzecich badanych kłopotem okazał się też brak pieniędzy na inwestycje, które umożliwiłyby zdalne prowadzenie usług. W przypadku aż 60 proc. przedsiębiorców zajmujących się szkoleniami i innego rodzaju doradztwem, fizyczna obecność klienta jest niezbędna do właściwego wykonania zlecenia. 

---

Mięso narodowe

Ministerstwo Rolnictwa zadecydowało, że sprzedawane w polskich sklepach mięso będzie musiało być oznaczone flagą państwa, z którego pochodzi. Przepisy wejdą w życie pod koniec września. Chodzi o produkty nieopakowane, w ladach chłodniczych, a więc mięso schłodzone i zamrożone. Celem nowelizacji jest łatwiejsze dotarcie do klienta z informacją, czy produkt pochodzi z Polski, czy też innego kraju. Dotychczas przepisy wymagały jedynie odpowiedniej informacji na specjalnej wywieszce. Doświadczenie pokazuje, że wymóg ten nie zawsze był jednak spełniany.

---

Kiedyś Boniek, dziś biznes

AS Roma, jeden z najpopularniejszych klubów piłkarskich na świecie, zakupił polski system do automatyzacji marketingu opracowany przez SALESmanago Marketing Automation. Umowę osobiście podpisał prezes AS Roma Francesco Calvo, który wcześniej był związany m.in. z FC Barcelona i Juventus Turyn. System SALEmanago oferuje rozwiązania marketingowe wspierane sztuczną inteligencją. Korzysta z niego pond 10 tys. firm na całym świecie. Jak mówi Grzegorz Błażewicz, założyciel i prezes firmy, jego satysfakcja ze współpracy z rzymskim klubem jest tym większa, że w przeszłości grali w nim wybitni polscy zawodnicy, tacy jak Zbigniew Boniek, Wojciech Szczęsny czy Łukasz Skorupski. Dlatego klub jest szczególnie bliski sercu polskich kibiców.

Siedziba główna SALESmanago jest w Krakowie. Według Financial Times Fast 1000 spółka uplasowana została na 26. miejscu wśród najszybciej rosnących firm w Europie.

---

Dołek recesji już za nami

Ponad trzy czwarte polskich pracowników nie boi się utraty pracy, a 60 proc. firm ma zapasy finansowe na co najmniej trzy miesiące. Ten optymistyczny obraz rysuje się z VI badania kondycji firm przeprowadzonego w lipcu przez Polski Fundusz Rozwoju. Także firmy coraz rzadziej planują zwolnienia – w kwietniu, a więc na początku pandemii, zaledwie 62 proc. przedsiębiorców deklarowało, że nie będzie zwalniać ludzi. Dziś twierdzi tak 79 proc. Także sytuacja przychodowa i popytowa polskich przedsiębiorstw jest coraz stabilniejsza. Wyniki badania potwierdzają, że dołek recesji w Polsce miał miejsce w kwietniu. Dane te są spójne z innymi wskaźnikami gospodarczymi, z których wynika, że dołek recesji w Polsce był w kwietniu. – Do gospodarki trafiło z tarczy antykryzysowej i Tarczy Finansowej PFR w 100 dni w II kwartale ponad 100 mld zł, czyli 5 proc. PKB. Te środki skutecznie ustabilizowały sytuację finansową przedsiębiorstw oraz rynek pracy, o czym świadczy rekordowy wzrost liczby firm posiadających bufor finansowy na ponad trzy miesiące mimo recesji oraz trend wzrostu firm planujących wzrost zatrudnienia i płac – wyjaśnia Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.    

---

Branża turystyczna tonie w długach

Jeszcze niedawno część ekspertów przewidywała, że pandemia spowoduje boom na wakacje w Polsce. Dobrą passę krajowej branży turystycznej miały też wspierać działania rządu, takie jak bon turystyczny. Niestety, straty związane z lockdownem okazały się większe, niż przypuszczano. W kwietniu 2020 r. ruch turystyczny na całym świecie zmniejszył się o 97 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. W okresie między styczniem a kwietniem br. liczba wyjazdów turystycznych spadła o 44 proc.

Także w Polsce branża turystyczna przeżywa kłopoty i coraz bardziej wpada w długi. Z danych Rejestru Dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor i Biura Informacji Kredytowej wynika, że między marcem a majem br. zadłużenie firm turystycznych wzrosło o blisko 37 mln zł do 118 mln zł. Problemem w redukcji szkód może się okazać znaczna podwyżka cen usług turystycznych, która odstrasza potencjalnych klientów.

---

Gry w czasach zarazy

Branża gamingowa w czasie lockdownu przeżywała prawdziwe żniwa. Aż o jedną piątą wzrosły w pierwszym półroczu 2020 r. wydatki konsumentów na gry mobilne – wynika z danych portalu Sensor Tower. To efekt pandemii, w trakcie której częściej przebywaliśmy w domu. Gry pobrano łącznie 28,5 mld razy, a więc o ponad 40 proc. częściej niż w analogicznym czasie zeszłego roku.  

---

Recesja będzie większa, niż myślano

Aż o 3,6 proc. może spaść w 2020 r. polski PKB – wynika z Ankiety Makroekonomicznej NBP. To regularne badania, w których eksperci z instytucji finansowych i naukowych przewidują scenariusze dla gospodarki. Lipcowe przewidywania są mniej optymistyczne niż poprzednie – w kwietniu specjaliści spodziewali się 2,6-procentowej recesji.

Światełkiem w tunelu są przewidywania co do wzrostu PKB w przyszłych latach. Według ankiety NBP w 2021 r. nasza gospodarka urośnie o 3,7 proc., a w 2022 r. – o 3,1 proc. Według ankietowanych specjalistów inflacja w tym roku ma wynieść 3,3 proc., czyli więcej niż wyznaczony przez bank centralny cel inflacyjny (2,5 proc.).

---

Coraz więcej milionerów

Nad Wisłą lawinowo przybywa milionerów. Liczba osób, które posiadają majątek powyżej 1 mln zł, rośnie ok. 10 proc. rocznie. Dziś jest ich w Polsce ok. 35 tys. Zdecydowanie najwięcej na Mazowszu, głównie w stolicy – blisko jedna trzecia wszystkich bogaczy to mieszkańcy Warszawy i najbliższych okolic. Drugie miejsce zajmuje aglomeracja śląska. Tylko w tych dwóch województwach mieszka obecnie połowa polskich krezusów. Najmniej z nich płaci podatki w województwie warmińsko-mazurskim.

Według ekspertów z powodu pandemii liczba milionerów może w tym roku spaść – po raz pierwszy od 2008 r. Dużo zależy od sytuacji na giełdzie, gdyż znaczna część bogaczy to właśnie gracze giełdowi.

Liczbę milionerów szacuje się na podstawie danych z urzędów skarbowych, w których składane są deklaracje PIT-36, PIT-37 i PIT-38.

---

Upadek słynnego cyrku

Pandemia koronawirusa okazała się gwoździem do trumny dla najsłynniejszego cyrku świata Cirque du Soleil. W związku z bankructwem tej instytucji na bruku znajdzie się kilka tysięcy pracowników. Kanadyjska spółka, która przez ostatnie dziesięciolecia wydawała się maszyną do zarabiania pieniędzy, ma obecnie długi sięgające 1 mld dol. Właściciele mają nadzieję, że ogłoszenie upadłości nie będzie oznaczało, że legenda sztuki cyrkowej na zawsze zniknie z rynku. Firma liczy, że przy pomocy kanadyjskiego rządu oraz dzięki prywatnym inwestorom cyrk dokona restrukturyzacji i wróci do występów.  

Cirque du Soleil został założony w 1984 r., stałe spektakle gra tylko w Las Vegas. W Polsce można było zobaczyć trupę na przełomie stycznia i lutego tego roku.

 

LICZBA:

3,5 tys. – tylu pracowników będzie musiał zwolnić najsłynniejszy cyrk na świecie.

My Company Polska wydanie 8/2020 (59)

Więcej możesz przeczytać w 8/2020 (59) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ