1
Streetwear is dead?
Nie każdy może wie, kim był Virgil Abloh, jednak większość z nas, świadomie bądź nie, w jakiś sposób inspirowała się jego projektami.
Data publikacji: 30.01.2023
Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.
Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski
1
Nie każdy może wie, kim był Virgil Abloh, jednak większość z nas, świadomie bądź nie, w jakiś sposób inspirowała się jego projektami.
4
10
Początek 2023 r. na światowych giełdach wyglądał nieźle, a w Warszawie wręcz doskonale. Powód poprawy nastrojów? Przede wszystkim dane o inflacji, które w wielu krajach pokazywały, że wyraźnie spuszcza ona z tonu.
12
Dla biznesu sztuczna inteligencja to kura znosząca złote jajka – mówi prof. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska, futurolożka, specjalistka od sztucznej inteligencji.
18
Diamante rozkręcił wspólnie z bratem za 10 tys. zł. Ale historia marki to również wiele złych decyzji – Tomek Grande otwarcie mówi o biznesowych błędach i trwonieniu pieniędzy. Dziś, po pandemicznym kryzysie, chce wrócić na szczyt. Złośliwi nazwą go „królem basicu”, dla innych Diamante to pionierzy polskiego streetwearu.
23
Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.
27
Streetwear dotarł nad Wisłę z opóźnieniem – jak zresztą większość zjawisk kulturowych. Dziś moda uliczna to nie tylko styl życia dla fanów jakościowych ubrań, ale też biznesowa szansa dla wizjonerskich przedsiębiorców.
32
Mnóstwo złota i blasku. Kolory – każde, ze wskazaniem na odblaskowe. Moda na nadchodzącą wiosnę i lato będzie co najmniej wyrazista.
37
Zmiany nie nadejdą jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zrównoważony rozwój to ciągła edukacja – przekonuje Agnieszka Servaas, współwłaścicielka VIVE Group, prezes zarządu VIVE Management.
38
Aplikacja przepisywana przez lekarza na receptę? Tak, bo naprawdę działa i skutecznie pomaga w leczeniu nowotworów. Cyfrowy lek powstał w polskiej firmie Prosoma. Jej twórca Marek Ostrowski nie kryje, że zależy mu na światowej ekspansji.
41
Tadeusz Winkowski w PRL był opozycjonistą, po upadku komuny stworzył największą drukarnię offsetową w Europie. Trzy lata temu założył Studio Gwiaździsta 5, całoroczny obiekt do treningu golfa na symulatorach. Tym samym udowodnił, że najlepsze biznesy powstają z pasji.
44
Po szaleństwie inwestycyjnym z lat 2020–2021 nie ma już śladu, a coraz więcej startupów zwalnia ludzi i na próżno szuka finansowania. W dodatku pojawiło się nowe, realne zagrożenie – wstrzymanie potoku publicznych pieniędzy.
48
Zero waste – to nie tylko slogan. Są startupy, które wzięły sobie to hasło na sztandary. Prezentujemy polskie inicjatywy, dzięki którym – jak śpiewał Krzysztof Zalewski – kolejne pokolenia będą miały jaśniej.
52
2022 r. przyniósł załamanie notowań liderów hossy takich jak Tesla, Apple czy Netflix. Inwestorzy zdali sobie sprawę, że ich ulubieńcy stali się takimi gigantami, że nie są już w stanie rosnąć w dotychczasowym tempie. Teraz czas na nowych liderów?
55
Nawet do 2400 zł premii może otrzymać przedsiębiorca, który zdecyduje się na otwarcie Konta Biznes w Credit Agricole. W nowej ofercie promocyjnej bank podwyższa premie o 20 proc. i zachęca nowych klientów do otwierania rachunków przez aplikację mobilną.
56
ORLEN VC to fundusz korporacyjny inwestujący przede wszystkim w startupy z szeroko rozumianego przemysłu, których rozwiązania można zastosować w sektorze B2B. – Zazwyczaj staramy się ustawić w pozycji strategicznego inwestora, który poza pieniędzmi oferuje również wsparcie merytoryczne - mówią przedstawiciele ORLEN VC.
58
„Pełzająca rewolucja” – tak kilka lat temu zatytułowano jeden z raportów poświęconych powolnemu, ale systematycznemu wzrostowi liczby kobiet w polskiej branży technologicznej. Dziś to określenie jest już nieaktualne, bo rewolucja zdecydowanie nabrała tempa.
61
Technologia to przyszłość i jest w niej dużo miejsca dla nas, kobiet - mówi Mariia Nalapko - Transformation Consultant, Global Process Owner Digital Twin w Capgemini Polska.
62
Oto Polki, które rządzą w technologiach! Kolejność alfabetyczna.
65
Swoją pracę traktuję trochę jak grę strategiczną - mówi Anna Kaczyńska, szefowa Centrum Logistycznego Amazon w Świebodzinie.
67
Czy świat stracił zaufanie do cyfrowych informacji? Fałszywe wiadomości, technologie deep fake, wzmożona aktywność cyberprzestępców – odbiór danych generowanych przez AI bardzo się zmienił. O tym, że trzeba zadbać o cyfrowe zaufanie – wszyscy wiemy. Tylko jak to w zasadzie zrobić?
70
Testy wykazały, że sztuczna inteligencja potrafi wygenerować „lepsze” treści phishingowe niż te tworzone przez domorosłych hakerów. To może stać się dużym problemem w nadchodzącej przyszłości – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.
72
Jeśli do tej pory nie słyszeliście o ChatGPT od OpenAI, to moje gratulacje – nie macie problemów z uzależnieniem od internetu. Od listopada wirtualny świat zachwyca się możliwościami, które dają programy oparte na sztucznej inteligencji stworzone przez amerykański startup. Tyle że to dopiero początek – w 2023 r. czeka nas rewolucja.
76
Mijają lata, a Elon Musk pozostaje najbardziej kontrowersyjnym przedsiębiorcą naszych czasów. Teraz szaleje z Twitterem. A może… w szaleństwie jest metoda?
80
Elon Musk nie jest menedżerem, jest przedsiębiorcą, a to znacząca różnica. Przedsiębiorca to przede wszystkim architekt. Menedżer to kierownik budowy, który robi „czarną robotę”. W Twitterze Musk takiej osoby nie ma – mówi dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego.
81
Oto kilka krótkich lekcji, które pozwolą ci być lepszym szefem i przywódcą
84
Jak sobie radzić z silną potrzebą kontroli – mówi dr Joanna Heidtman, psycholożka i trenerka biznesu.
87
...A właściwie karta choroby, bo ze zdrowiem pracowników jest coraz gorzej. I to nie tylko fizycznie, ale też psychicznie. A to wpływa na ich prywatną sytuację życiową, Ale przede wszystkim na całą gospodarkę.
90
Firmy, którym zależy na zachowaniu zdrowego balansu między życiem prywatnym a zawodowym, oferują pracownikom dobre pakiety ubezpieczeniowe – przekonuje Aleksandra Polakowska-Szymańska, dyrektor Działu Rozwoju Oferty i Produktów Unum.
91
Aż 80 proc. badanych, którzy nie mają regularnie finansowanych posiłków, chciałoby otrzymywać taki benefit.
92
Zadbaj o swoich pracowników, a oni zadbają o twoją firmę. Dotyczy to przede wszystkim opieki zdrowotnej, psychologicznej, a także dietetycznej.
96
Jak stworzyć idealny benefit pracowniczy? Na to pytanie odpowiadają Agata Gredżuk z Benefit Systems, Katarzyna Patalan ze SmartLunch i Łukasz Sennik z eTutor.
100
Z dawnego boomu niewiele zostało. Rynek e-commerce dopadło spowolnienie. Co to oznacza dla firm z tego sektora?
105
Pod koniec grudnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano dyrektywę dotyczącą sprawozdawczości w kwestii zrównoważonego rozwoju. Ma ona położyć kres greenwashingowi i wzmocnić społeczną gospodarkę rynkową UE. Zasadniczo oznacza prawdziwą rewolucję w dziedzinie ESG.
105
Na rynku pracy spotykają się dziś cztery generacje. Nic dziwnego, że skuteczne zarządzanie dialogiem międzypokoleniowym staje się coraz ważniejszym trendem. Niestety wokół różnorodności wiekowej w biznesie narosło wiele mitów. Postanowiliśmy je zburzyć.