Wydanie 2/2023 (89) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 2/2023 (89)

Data publikacji: 30.01.2023

Jesteśmy wszędobylscy

Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.

Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 2/2023 (89)

1

Edytorial

Streetwear is dead?

Nie każdy może wie, kim był Virgil Abloh, jednak większość z nas, świadomie bądź nie, w jakiś sposób inspirowała się jego projektami.

4

W biznesie

W biznesie

Jak co miesiąc, przedstawiamy najważniejsze informacje ze świata biznesu.

10

Tylko u nas

Szampan się leje

Początek 2023 r. na światowych giełdach wyglądał nieźle, a w Warszawie wręcz doskonale. Powód poprawy nastrojów? Przede wszystkim dane o inflacji, które w wielu krajach pokazywały, że wyraźnie spuszcza ona z tonu.

18

Tylko u nas

Trzeba uważać na magików

Diamante rozkręcił wspólnie z bratem za 10 tys. zł. Ale historia marki to również wiele złych decyzji – Tomek Grande otwarcie mówi o biznesowych błędach i trwonieniu pieniędzy. Dziś, po pandemicznym kryzysie, chce wrócić na szczyt. Złośliwi nazwą go „królem basicu”, dla innych Diamante to pionierzy polskiego streetwearu.

23

Tylko u nas

Jesteśmy wszędobylscy

Założenie własnej marki nie jest trudne, trudniej jest się utrzymać. 2005 notuje regularne wzrosty – w 2022 r. nasza sprzedaż była o 74 proc. większa niż rok wcześniej. Jednak by dalej się rozwijać, stale musimy o sobie przypominać, musi być o nas głośno. Lubię powtarzać, że 2005 to mainstream offstreamu – mówi Mikołaj Barczewski, współzałożyciel marki 2005.

27

Fajrant

Blokowiska i wybiegi

Streetwear dotarł nad Wisłę z opóźnieniem – jak zresztą większość zjawisk kulturowych. Dziś moda uliczna to nie tylko styl życia dla fanów jakościowych ubrań, ale też biznesowa szansa dla wizjonerskich przedsiębiorców.

32

Fajrant

Już po

Mnóstwo złota i blasku. Kolory – każde, ze wskazaniem na odblaskowe. Moda na nadchodzącą wiosnę i lato będzie co najmniej wyrazista.

37

Aktualności

Wspólnie kreujemy realne rozwiązania

Zmiany nie nadejdą jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zrównoważony rozwój to ciągła edukacja – przekonuje Agnieszka Servaas, współwłaścicielka VIVE Group, prezes zarządu VIVE Management.

38

Ludzie

Na zdrowie, czyli cyfrowy lek

Aplikacja przepisywana przez lekarza na receptę? Tak, bo naprawdę działa i skutecznie pomaga w leczeniu nowotworów. Cyfrowy lek powstał w polskiej firmie Prosoma. Jej twórca Marek Ostrowski nie kryje, że zależy mu na światowej ekspansji.

41

Ludzie

Pasja wdrukowana w biznes

Tadeusz Winkowski w PRL był opozycjonistą, po upadku komuny stworzył największą drukarnię offsetową w Europie. Trzy lata temu założył Studio Gwiaździsta 5, całoroczny obiekt do treningu golfa na symulatorach. Tym samym udowodnił, że najlepsze biznesy powstają z pasji.

48

Startupy

Tak trzeba żyć. Najlepsze startupy zero waste

Zero waste – to nie tylko slogan. Są startupy, które wzięły sobie to hasło na sztandary. Prezentujemy polskie inicjatywy, dzięki którym – jak śpiewał Krzysztof Zalewski – kolejne pokolenia będą miały jaśniej.

52

Finanse

Giganci na stosie

2022 r. przyniósł załamanie notowań liderów hossy takich jak Tesla, Apple czy Netflix. Inwestorzy zdali sobie sprawę, że ich ulubieńcy stali się takimi gigantami, że nie są już w stanie rosnąć w dotychczasowym tempie. Teraz czas na nowych liderów?

56

Wywiady

Stawiamy na smart

ORLEN VC to fundusz korporacyjny inwestujący przede wszystkim w startupy z szeroko rozumianego przemysłu, których rozwiązania można zastosować w sektorze B2B. – Zazwyczaj staramy się ustawić w pozycji strategicznego inwestora, który poza pieniędzmi oferuje również wsparcie merytoryczne - mówią przedstawiciele ORLEN VC.

58

Ludzie

Kobiety w technologiach, czyli rewolucja przyspiesza

„Pełzająca rewolucja” – tak kilka lat temu zatytułowano jeden z raportów poświęconych powolnemu, ale systematycznemu wzrostowi liczby kobiet w polskiej branży technologicznej. Dziś to określenie jest już nieaktualne, bo rewolucja zdecydowanie nabrała tempa.

65

Wywiady

Wyzwania to moja specjalność

Swoją pracę traktuję trochę jak grę strategiczną - mówi Anna Kaczyńska, szefowa Centrum Logistycznego Amazon w Świebodzinie.

67

Nowe technologie

Zaufać - jak to łatwo powiedzieć

Czy świat stracił zaufanie do cyfrowych informacji? Fałszywe wiadomości, technologie deep fake, wzmożona aktywność cyberprzestępców – odbiór danych generowanych przez AI bardzo się zmienił. O tym, że trzeba zadbać o cyfrowe zaufanie – wszyscy wiemy. Tylko jak to w zasadzie zrobić?

70

Wywiady

Musimy bić na alarm

Testy wykazały, że sztuczna inteligencja potrafi wygenerować „lepsze” treści phishingowe niż te tworzone przez domorosłych hakerów. To może stać się dużym problemem w nadchodzącej przyszłości – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

72

Nowe technologie

Jak wytrenować potwora

Jeśli do tej pory nie słyszeliście o ChatGPT od OpenAI, to moje gratulacje – nie macie problemów z uzależnieniem od internetu. Od listopada wirtualny świat zachwyca się możliwościami, które dają programy oparte na sztucznej inteligencji stworzone przez amerykański startup. Tyle że to dopiero początek – w 2023 r. czeka nas rewolucja.

80

Wywiady

Twitter nie ma asa

Elon Musk nie jest menedżerem, jest przedsiębiorcą, a to znacząca różnica. Przedsiębiorca to przede wszystkim architekt. Menedżer to kierownik budowy, który robi „czarną robotę”. W Twitterze Musk takiej osoby nie ma – mówi dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego.

90

Raporty

Realna pomoc w trudnym momencie

Firmy, którym zależy na zachowaniu zdrowego balansu między życiem prywatnym a zawodowym, oferują pracownikom dobre pakiety ubezpieczeniowe – przekonuje Aleksandra Polakowska-Szymańska, dyrektor Działu Rozwoju Oferty i Produktów Unum.

105

Zielona transformacja

Nadchodzi rewolucja w zakresie ESG

Pod koniec grudnia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano dyrektywę dotyczącą sprawozdawczości w kwestii zrównoważonego rozwoju. Ma ona położyć kres greenwashingowi i wzmocnić społeczną gospodarkę rynkową UE. Zasadniczo oznacza prawdziwą rewolucję w dziedzinie ESG.

105

Raporty

10 mitów o dialogu pokoleniowym w pracy

Na rynku pracy spotykają się dziś cztery generacje. Nic dziwnego, że skuteczne zarządzanie dialogiem międzypokoleniowym staje się coraz ważniejszym trendem. Niestety wokół różnorodności wiekowej w biznesie narosło wiele mitów. Postanowiliśmy je zburzyć.