Wspólnie kreujemy realne rozwiązania

Agnieszka Servaas
Agnieszka Servaas, fot. materiały prasowe
Zmiany nie nadejdą jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zrównoważony rozwój to ciągła edukacja – przekonuje Agnieszka Servaas, współwłaścicielka VIVE Group, prezes zarządu VIVE Management.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2023 (89)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Branża odzieżowa to jeden z największych trucicieli naszej planety. VIVE Group – prowadząc politykę zrównoważonego rozwoju – wprowadza realne zmiany w zakresie cyrkularnej mody.

Branża fast fashion produkuje 10 mld sztuk odzieży rocznie. Niektóre kupowane przez nas ubrania są traktowane jak produkty jednorazowe, a część z nich nigdy nie jest noszona i po jakimś czasie po prostu trafia na śmietnik. To ma gigantyczny i bardzo zły wpływ na środowisko. Eksploatujemy zasoby naszej planety, aby zasypać ją śmieciami. Tak w dużym uproszczeniu wygląda ten proces.

Branża modowa stoi więc przed wieloma wyzwaniami. Sytuacja nie poprawi się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jeżeli chcemy wprowadzać systemowe, długofalowe i skuteczne zmiany, potrzebne jest współdziałanie w całym procesie: w edukacji konsumentów, wytwarzaniu surowców i produkcji odzieży. Producenci odzieży w wielu przypadkach powinni przemyśleć zmianę modeli biznesowych. Jak dotąd o potrzebie wprowadzania ekologicznych rozwiązań w branży dużo się mówi, jednak konkretnych rozwiązań brak.

Dlaczego?

Bo taka zmiana nie jest łatwa. Wymaga wysiłku i konsekwentnej współpracy. Ważne jest jednak to, że nie mamy alternatywy, co dostrzega coraz więcej konsumentów i firm. Musimy się nawzajem stymulować, a jeśli firma chce kreować trwałą i jakościową zmianę, to pewne działania powinna wymuszać również u swoich dostawców i partnerów. Optymalizacja pozyskiwania surowców, ekoprojektowanie odzieży, inne podejście do projektowania opakowań, usprawnienie logistyki – na zmianę składają się działania w wielu obszarach.

Zmiana nawyków klientów jest zauważalna chociażby w rosnącym zainteresowaniu odzieżą używaną. Ich świadomość przekłada się na coraz więcej decyzji zakupowych. To bardzo dobrze, musimy jednak przyspieszyć te zmiany. Zależy nam, żeby konsumenci zrozumieli, że każdy z nas może się zatroszczyć o planetę. Staramy się to osiągnąć m.in. przez projekt Game4Planet, który pokazuje zależności pomiędzy klientami, VIVE Group i planetą. Za oddane do nas ubrania klient otrzymuje voucher na ponowne zakupy. My zaś ponownie wykorzystujemy przyniesione przez niego tekstylia – sprzedajemy lub przetwarzamy na inne surowce. Tak wygląda cyrkularność w praktyce.

Surowce powstałe z tekstyliów cieszą się zresztą coraz większym powodzeniem. W połowie 2022 r. w ramach pilotażu w katowickim parku pojawiły się ławki wykonane z kompozytu VIVE Texcellence – czyli z przetworzonych tekstyliów, takich jak zużyte koszulki czy swetry. Nad tym unikalnym materiałem w naszym laboratorium pracowaliśmy kilka lat. Dzisiaj ma on szerokie zastosowanie, szczególnie w branży budowlanej, w tzw. małej architekturze. Wykorzystujemy go do budowy stołów ogrodowych, tarasów lub pomostów. Firma Kompan Global zbudowała wiele ekologicznych placów zabaw na całym świecie, używając do ich tworzenia także elementów naszego kompozytu.

Trzeba jednak uważać, by nie popaść w utopijne myślenie, bo wiele rzeczy wciąż mamy do zrobienia. Zwykle jest gigantyczny rozdźwięk między wartościami deklarowanymi a faktycznie wyznawanymi.

VIVE Group wpływa na zmiany w  branży odzieżowej. Jakie macie plany na najbliższą przyszłość?

Jesteśmy organizacją, która od 30 lat ma ekologię wpisaną w DNA. Teraz skupiamy się na tym, aby w pełni zamknąć obieg surowców w naszej działalności. Chcemy pokazać, że cyrkularność w branży modowej jest możliwa do osiągnięcia.

W najbliższym czasie planujemy uruchomić nową fundację, która ma zaszczepić te rozwiązania w całej branży. W naszym rozumieniu ekologia to nie tylko środowisko, to również człowiek. Stąd stale inwestujemy w rozwój wszystkich pracowników. Tworzymy im możliwości wzrostu także w nieoczywisty sposób, np. przez pisanie wspólnych bajek. Dlaczego bajek? Bo one mają szczęśliwe zakończenia i my wierzymy, że taka przyszłość czeka nas wszystkich.

My Company Polska wydanie 2/2023 (89)

Więcej możesz przeczytać w 2/2023 (89) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ