Wydanie 12/2021 (75) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 12/2021 (75)

Data publikacji: 01.12.2021

Krzysztof Stanowski: Umiem wsadzać kij w mrowisko. Nawet gdy przesadzę, zwykle robi się dobrą zabawa

Telewizja powoli umiera, co roku traci widzów i nic w tym nie pomogą zaklęcia starych biznesowych misiów. Przyszłość to streaming. Ten rok zamkniemy z przychodami 3–4 razy większymi niż poprzedni – mówi Krzysztof Stanowski, szef Grupy Weszło i współzałożyciel Kanału Sportowego.

Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 12/2021 (75)

1

Edytorial

Wojna o media

Telewizja powoli umiera – twierdzi Krzysztof Stanowski. I pewnie po części ma rację. Tradycyjna, linearna telewizja jest w kryzysie, który w dłuższym terminie zagraża jej istnieniu.

12

Pełny obraz

Bankocen, czyli era banków centralnych. Pełny obraz Kuczyńskiego

Podwyżka stóp procentowych przez RPP nie będzie miała na razie żadnego wpływu na inflację. Zazwyczaj ma po około sześciu miesiącach, ale i tego też trudno oczekiwać przy tak dziś wysokiej inflacji i niskich stopach. Ostudzone za to zostały oczekiwania inflacyjne, co pomoże złotemu.

20

Ludzie

W tajnej służbie bezpieczeństwu

Blockchain nie jest rewolucją na miarę internetu, ale całkowicie odmienia podejście do zarządzania informacją. Tak przynajmniej uważa Gabriel Dymowski, prezes DoxyChain, czyli startupu, który technologię blockchain wykorzystuje do budowy infrastruktury i platformy do zarządzania dokumentami.

23

Ludzie

Biznes w dobrym tonie

Mówi się, że niektórym nauka idzie jak z nut. Z Musiconem jest tak dosłownie. Kamil Laszuk stworzył muzyczne urządzenie edukacyjne, które zdobywa serca dzieci i dorosłych na całym świecie. Pozwala ono rozwijać nie tylko zdolności artystyczne, ale też uczyć np. matematyki czy programowania.

26

Ludzie

Kolekcjonerzy medycznych diamentów

Istniejący od trzech lat Orphinic Scientific to fundusz biotechnologiczny, który specjalizuje się w rozwoju leków i technologii medycznych w zakresie chorób rzadkich. Ma swój pomysł na minimalizację ryzyka i plan debiutu na giełdzie.

28

Ludzie

Solistka. Izabela Makosz

Wbrew ostrzeżeniom założyła firmę, jakiej w Polsce jeszcze nie było – Time for Wax. Po 10 latach sprzedała ją z wielokrotnym przebiciem. Dzisiaj Izabela Makosz jest mentorką i jako jedna z pierwszych w Polsce szkoli przedsiębiorców, jak sprzedawać na TikToku.

31

Ludzie

Bardzo cenne przeciwciała

Konrad Krawczyk zaprzągł sztuczną inteligencję do pracy na jednym z najbardziej obiecujących pól – analizy dotąd niewykorzystanych danych medycznych w celu opracowywania nowych leków. Wybrał wąski, ale za to żyzny przyczółek – przeciwciała terapeutyczne. Był tym, który przecierał szlaki, dzięki temu ma dziś firmę wartą miliony.

34

Rynki

Polski Ład. Wszystko, co musisz wiedzieć

Przedsiębiorcy długo czekali na gruntowną reformę prawa podatkowego… I się doczekali. Szkoda tylko, że dostaną coś zupełnie przeciwnego niż to, czego potrzebowali.

35

Rynki

Polski Ład. Jak nie dać się podatkowej rewolucji

„Wojna to pokój. Wolność to niewola. Ignorancja to siła” – pisał George Orwell w swoim kultowym dziele „Rok 1984”. Posługując się stworzonymi przez niego zasadami nowomowy, śmiało możemy dziś powiedzieć „ład to bałagan”.

42

Startupy

Najlepsze startupy cybersecurity. Cyfrowe mury obronne

Rozwój cyberbezpieczeństwa to obecnie jeden z najważniejszych trendów technologicznych. Jeśli firmy nie zadbają o ten aspekt, stracą rynkową przewagę. Innowacyjne rozwiązania cybersecurity oferuje coraz więcej startupów. A fundusze coraz chętniej w nie inwestują.

46

Ekonomia jutra

Trzeba mieć obsesję na punkcie klienta. Wywiad z Adamem Manikowskim

Pandemia nie wywróciła świata do góry nogami, ale sprawiła, że trendy, które rysowały się już wcześniej, niezwykle przyspieszyły. Dlatego przyszłość mają firmy, które są elastyczne i umieją się błyskawicznie dostosować do zmieniających się warunków – mówi Adam Manikowski, wiceprezes Żabka Polska.

50

Raporty

Zielone Strony Biznesu. Czemu szaleją ceny gazu

Wszyscy wpadli na ten sam pomysł – na drodze ku neutralności klimatycznej zastąpmy węgiel gazem. Wystarczyła jednak jedna sroga zima oraz postpandemiczne przyspieszenie gospodarcze, by ceny gazu wzrosły dziesięciokrotnie. Gazprom lubi to.

58

Raporty

Zielone Strony Biznesu. Ekrowy na ekofarmie

Drony, robotyzacja, sztuczna inteligencja, biogazownie, farmy wertykalne. W rolnictwie zachodzi cicha rewolucja. Ma dwa z pozoru sprzeczne cele: zwiększyć produkcję i zmniejszyć wpływ na środowisko. I polskie firmy są na pierwszej linii.

70

Moja firma

ESG, czyli zmień się albo zgiń!

Raporty ESG stają się obowiązkowe dla dużych firm. To – paradoksalnie – ważna zmiana również dla małych i średnich przedsiębiorstw. Bez pójścia za dużym biznesem mogą stracić kontrahentów i finansowanie.

83

Raporty

Raport Employer Branding. Siła możliwości, czyli 5 kroków do rozwoju

Cyfryzacja i nowe technologie to najprężniej rozwijające się dziedziny. Jakich specjalistów potrzebuje branża IT i jakie daje szanse rozwoju zdradza Małgorzata Stasiak-Duklewska, Head of Employer Branding w Luxoft, międzynarodowej firmie zajmującej się strategią cyfrową i inżynierią oprogramowania.

84

Wywiady

Raport Employer Branding. Różnorodność w praktyce 

W praktyce biznesowej pojęcie różnorodności pojawiło się w połowie XX w., a do Polski trafiło w latach 90. Jak na przestrzeni lat zmieniały się wyzwania związane z Diversity & Inclusion – analizują na podstawie działań swojej firmy ekspertki z Banku BNP Paribas.

87

Raporty

Angielski to podstawa!

Pracownicy posługujący się językiem angielskim mogą pracować szybciej i efektywniej, a to daje wymierne korzyści firmie. Jak sprawdzić znajomość języka obcego w czasie rekrutacji?

88

Raporty

W pandemii EY zdał egzamin z relacji wewnątrz firmy

Dodatkowe dni wolne, doposażenie stanowiska pracy w domu i rozwój relacji w zespołach, a także certyfikaty poprawiające kompetencje, możliwość realizacji własnych innowacyjnych pomysłów, wolontariat, promocja różnorodności oraz wsparcie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami – to tylko niektóre sposoby, jakimi EY przyciąga pracowników.

90

Raporty

Różnorodność - to się wszystkim opłaca!

Wobec narastającej publicznej dyskryminacji osób LGBTQ+ wrażliwość firm na potrzeby tej grupy staje się coraz ważniejsza. Nie ma odpowiedzialnego biznesu bez zrozumienia kogo i dlaczego dotykają uprzedzenia oraz bez wdrożenia mechanizmów zapobiegających. Warto też pamiętać, że korzyść z prowadzenia polityki równościowej jest policzalna.

92

Raporty

Dajmy szansę rozbłysnąć każdemu!

Jesteśmy firmą działającą w zakresie ochrony zdrowia i zależy nam, żeby ludzie czuli się dobrze. Dlatego zrobiliśmy najbardziej naturalną rzecz na świecie – zastanowiliśmy się, jak jeszcze lepiej możemy wspierać naszych pracowników, a tym samym różnorodność w naszej firmie – mówi Małgorzata Lasota, szefowa HR z GSK Polska.

94

Marka Godna Zaufania

Liderzy zaufania

81 proc. ludzi twierdzi, że musi ufać marce, żeby kupować jej produkty. Kluczem do budowania pozycji marki godnej zaufania może być autorytet jej twórcy. Na co stawiają najlepsi?

98

Marka Godna Zaufania

To nie wilki, to ludzie

Pandemia pokazała, że marki to nie tylko przedsięwzięcie biznesowe, ale też empatia, otwarcie na innych i gotowość do pomocy – ocenili uczestnicy debaty „Zaufanie do marki a pocovidowy powrót do normalności” zorganizowanej przez „My Company Polska”. – Przed pandemią wielu patrzyło na świat biznesu jak na żarłocznego wilka, który w dodatku się skumał z lisem. Tymczasem okazało się, że ten „wilk” ma ludzką twarz – mówił jeden z uczestników debaty.

101

Moja firma

Odpowiedzialna Żabka

W chwili najgłębszego globalnego kryzysu społeczeństwo chce, aby marki stawały na wysokości zadania, zapewniały nam bezpieczeństwo, prowadziły nas i pomagały nam. Te, które będą działać w interesie swoich pracowników, interesariuszy i całego społeczeństwa, wzmocnią swoją wiedzę, przywództwo i zaufanie oraz, co najważniejsze, także więź, jaką mają z konsumentami.

102

Raporty

Bezpieczna firma. Nie daj się hakerom

Polak mądry po szkodzie? Jeśli chcesz stracić pieniądze, czas i klientów, dalej kieruj się tą zasadą. Znacznie lepiej zapobiegać, zwłaszcza jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo.