Zielone Strony Biznesu. Orlen uruchomił fabrykę zielonego glikolu. Największą w Europie

Glikol
Glikol wykorzystuje się m.in. do mycia samolotów, fot. Adobe Stock
Mało kto wie, że glikol wykorzystywany jest do produkcji środków czystości, higieny, dezodorantów w sztyfcie, a nawet w lotnictwie jako środek zapobiegający zamarzaniu samolotów. Od teraz będziemy jego największym producentem w Europie.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2021 (75)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Partner publikacji:

Polska będzie europejskim liderem w produkcji ekologicznego glikolu To właśnie tam Orlen Południe uruchomił pierwszą w Polsce i największą w Europie instalację do produkcji tego bioproduktu, na który systematycznie rośnie zapotrzebowanie. Instalacja kosztowała 400 mln zł.

Orlen Południe to jedna ze spółek wchodzących w skład Grupy Orlen. Zdolności wytwórcze nowej fabryki wynoszą 30 tys. t rocznie, co oznacza, że spółka pokryje aż w 75 proc. krajowe zapotrzebowanie na ten produkt. Jak twierdzą władze Orlenu inwestycja o wartości ok. 400 mln zł przyczyni się do wzrostu zysku operacyjnego EBITDA firmy o ponad 50 mln zł rocznie. Dodatkowo integralną częścią kompleksu jest pierwszy polski hub wodorowy, który ma realizować przyjętą przez koncern strategię w zakresie nisko- i zeroemisyjnej energetyki.

Bioprodukt szeroko wykorzystywany w przemyśle

Zielony glikol to wysokomarżowy bioprodukt, czysty i bezpieczny dla środowiska. Wykorzystywany jest m.in. w branży rolniczej, w farmacji i środkach bakteriobójczych. Używa się go także m.in. do produkcji środków czystości, dezodorantów w sztyfcie i innych produktów kosmetycznych. Może być też stosowany w lotnictwie, jako środek do odmrażania i odladzania samolotów. Glikol propylenowy jest bezpieczny dla zdrowia ludzkiego i środowiska. 

Budowa instalacji do produkcji zielonego glikolu rozpoczęła się jesienią 2019 r. i została zrealizowana zgodnie z harmonogramem. Jej wykonawcą było konsorcjum, które tworzą dwie polskie firmy: Technik Polska i Biproraf. Moc wytwórcza fabryki to 30 tys. t ekologicznego glikolu rocznie. Dla porównania, to aż o 10 tys. t więcej, niż produkuje jedyna tego typu instalacja w Europie, która zlokalizowana jest w Belgii.

Uruchomiona w Trzebini nowoczesna instalacja, w której spółka wytwarzać będzie ekologiczny glikol, zaspokoi rosnące zapotrzebowanie na ten bioprodukt. Polska będzie europejskim liderem w jego produkcji. Równocześnie koncern oddał  do użytku pierwszy polski hub wodorowy, który jest częścią kompleksu glikolu. Zrealizowane inwestycje zapewnią dynamiczny rozwój Grupy Orlen w strategicznych obszarach, ale też realnie wzmocnią konkurencyjność polskiej gospodarki. Dla Orlen Południe są natomiast kolejnym ważnym krokiem w przekształcaniu spółki w nowoczesną biorafinerię i ugruntowaniem jej pozycji jako ważnego przedsiębiorstwa i pracodawcy w regionie. Do produkcji ekologicznego glikolu użyta zostanie gliceryna otrzymywana w Trzebini jako produkt uboczny w procesie wytwarzania biodiesla. Odbiorcami glikolu będą, oprócz polskich firm, także zagraniczne przedsiębiorstwa. Na inwestycji skorzystają również inni polscy producenci biodiesla, z którymi spółka rozpocznie współpracę w zakresie dostaw gliceryny.

Nowa inwestycja wzmocni pozycję Orlen Południe na krajowym rynku biokomponentów, ale również jako pracodawcy w regionie. W instalacji glikolu powstało kilkadziesiąt miejsc pracy. Spółka zatrudnia obecnie ponad 670 osób, z czego przeszło połowę w trzebińskiej rafinerii.

Hub wodorowy dla Krakowa

Integralną częścią instalacji glikolu jest pierwszy w Polsce hub wodorowy, w którym roczna produkcja wodoru wyniesie 16 mln Nm3, z czego aż 75 proc. będzie przeznaczone do produkcji glikolu, a pozostałe 25 proc., po doczyszczeniu, jako paliwo wodorowe. Moce produkcyjne hubu wyniosą 350 t rocznie czystego wodoru jakości automotive.

Paliwo z Trzebini docelowo będzie zasilać flotę komunikacji miejskiej w Krakowie i aglomeracji śląskiej. Koncern podpisał w tej sprawie listy intencyjne o współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie i Krakowskim Holdingiem Komunalnym oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. W przyszłości Orlen Południe będzie dysponować także mobilną stacją tankowania paliwa wodorowego.

Te inwestycje realizowane w Trzebini są konsekwencją stabilnej sytuacji finansowej Orlen Południe. Tylko w ciągu 9 miesięcy tego roku przychody spółki wyniosły ok. 2,4 mld zł, czyli blisko 200 mln zł więcej niż w całym 2019 r. i ponad 500 mln zł więcej niż w naznaczonym pandemią 2020 r. Spółka notuje w tym roku także rekordowy zysk netto, który po trzech kwartałach wynosi już 108 mln zł.

My Company Polska wydanie 12/2021 (75)

Więcej możesz przeczytać w 12/2021 (75) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY