Angielski to podstawa!

Języki obce
Łukasz Sennik, metodyk eTutor, fot. materiały prasowe
Pracownicy posługujący się językiem angielskim mogą pracować szybciej i efektywniej, a to daje wymierne korzyści firmie. Jak sprawdzić znajomość języka obcego w czasie rekrutacji?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2021 (75)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nieudana rekrutacja na jedno stanowisko może kosztować firmę nawet 90 tys. zł. Do wydatków na selekcję kandydatów dochodzi też wynagrodzenie za okres próbny oraz koszty poszukiwania kolejnego pracownika. To pokazuje, jak ważne jest właściwe przygotowanie się do rekrutacji, w tym umiejętność weryfikacji kompetencji językowych.

Wielu rekruterom wydaje się, że znajomość języka angielskiego niezbędna jest tylko pracownikom, którzy mają kontakt z kontrahentami lub klientami z zagranicy. Nic bardziej mylnego! Wysoko rozwinięte kompetencje językowe pracowników pozwalają wykorzystać efekt tzw. dźwigni językowej. 

Na czym ona polega? Pracownicy posiadający umiejętności językowe mają dostęp do anglojęzycznej bazy gotowych rozwiązań, dobrych praktyk czy studiów przypadków. Dźwignia językowa przyspiesza czas realizacji projektów i zwiększa ich jakość. To właśnie dzięki temu firmy zatrudniające osoby o wysokich kompetencjach językowych rozwijają się szybciej niż konkurencja, która tego nie robi.

Oto trzy elementy, które mają kluczowe znaczenie podczas ewaluacji językowej pracownika.

1 .Wybierz odpowiednie umiejętności językowe

Nie wszyscy pracownicy używają języka obcego w tym samym zakresie i w ten sam sposób. Księgowi mówią w języku obcym dużo rzadziej niż handlowcy. Aż 80 proc. pracowników używa angielskiego pasywnie: czytając artykuły branżowe, odpowiadając na e-maile lub słuchając materiałów szkoleniowych. Aktywnie z języka obcego korzystają nieliczni, np. menedżerowie i handlowcy. To oni zazwyczaj są odpowiedzialni za przygotowywanie i przeprowadzanie prezentacji u klientów czy omawianie wyników z zarządem firmy. 

Jeśli przyszły pracownik nie musi mówić w języku obcym, to podczas rekrutacji powinniśmy raczej postawić na sprawdzanie umiejętności pasywnych (czytanie, pisanie, słuchanie) niż aktywnych (mówienie). Nie warto skreślać kandydata, który słabo radzi sobie w rozmowie, jeśli ta umiejętność nie jest wymagana na jego przyszłym stanowisku.

2. Dobierz właściwy poziom zaawansowania

Nauka języka obcego przypomina bardziej wspinaczkę górską niż wchodzenie po schodach. Gdy wzrasta wysokość, łagodne stoki zmieniają się w strome ściany. Prościej jest dotrzeć z poziomu A2 na B1 niż z poziomu B2 na C1. 

Działa to też w drugą stronę. Z wyższych poziomów bardzo łatwo spada się na niższe, jeśli z języka obcego nie korzysta się w sposób ciągły i aktywny. 

Brak analizy wymagań może być dla firmy nie tylko czasochłonny, ale też kosztowny. Dlatego tak ważne jest doprecyzowanie wymaganego poziomu biegłości językowej. 

Można przyjąć, że im wyższe stanowisko, tym wyższa biegłość językowa jest wymagana. Osoby z poziomem B1 lub B2 będą przeważnie zajmowały stanowiska niższego szczebla, gdzie posługiwanie się językiem obcym będzie odnosiło się do powtarzalnych sytuacji. Osoby z poziomem C1 lub C2 będą najczęściej zajmowały najwyższe stanowiska w firmie, ponieważ ich poziom języka musi umożliwiać korzystanie z kreatywności czy umiejętności rozwiązywania problemów. 

3. Nie skupiaj się na słownictwie branżowym

Słownictwo specjalistyczne często jest traktowane jako Święty Graal kompetencji językowych. Tymczasem sformułowanie „umowa przedwstępna” jest taką samą częścią języka jak „poduszka” czy „szczypiorek”.

Osoby pracujące w danej branży zazwyczaj bardzo dobrze znają najważniejsze słownictwo niezbędne w pracy. Terminy takie jak „hydrokraking węglowodorów” czy „spedycja morska” nie są znane laikom, ale przez ekspertów i praktyków są używane w sposób naturalny. 

Poznanie terminologii branżowej przy dobrej znajomości General English jest dużo łatwiejsze niż nadrobienie braków w języku ogólnym. Wpływa to na dużo szybsze wdrożenie kandydata do pracy na danym stanowisku, co zwiększa jego wydajność i redukuje koszty onboardingu. 

baner 970x200
My Company Polska wydanie 12/2021 (75)

Więcej możesz przeczytać w 12/2021 (75) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ