W biznesie. Grudzień 2021

Budowlańcy pracują najwięcej
Budowlańcy pracują najwięcej, fot. Adobe Stock
Najnowsze informacje i wiadomości ze świata biznesu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2021 (75)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zapracowany jak budowlaniec

Najwięcej czasu w pracy spędzają osoby zatrudnione w budownictwie, transporcie i rolnictwie – wynika z analizy GUS. Dane nie opierają się na formalnych godzinach pracy, ale deklaracji badanych, jak dużo czasu rzeczywiście poświęcają na wykonywanie obowiązków zawodowych.

Wyniki pokazują, że – wbrew powszechnemu przekonaniu – wcale najbardziej zapracowaną grupą nie są pracownicy korporacji. Najwięcej, bo aż 41,4 godz. tygodniowo pracują osoby zatrudnione w budownictwie, za nimi na liście zapracowanych plasują się pracownicy transportu (40,8 godz.) oraz rolnicy (39,6 godz.). Najmniej pracują osoby zajmujące się kulturą i rozrywką (35,5 godz.) oraz edukacją (34,7 godz.).  

W komentarzu opublikowanym do badań, eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreślają, że bardzo długi czas pracy jest zjawiskiem niekorzystnym. – Kultura przepracowania w budownictwie i transporcie może być trudna do wyeliminowania. Długi czas pracy w tych branżach może być związany z ich zakorzenioną specyfiką, w której wielu pracowników spędza niemal całe dnie w pracy. Jednocześnie często jest to praca ciężka fizycznie (w przypadku budownictwa i rolnictwa) lub wymagająca dużej koncentracji (w przypadku transportu).

 

Ile czasu spędzamy w pracy

Budownictwo 41,4 godz.

Transport 40,8 godz.

Górnictwo 39,8 godz.

Rolnictwo 39,6 godz.

Przemysł 39,3 godz.

Branża wodno-kanalizacyjna 38,8 godz.

Handel 38,8 godz.

Hotelarstwo i gastronomia 38,6 godz.

Administracja publiczna 38,5 godz.

Informacja i komunikacja 38,1 godz.

Finanse i ubezpieczenie 38,0 godz.

Opieka zdrowotna 37,9 godz.

Pozostałe usługi 36,9 godz.

Kultura, rozrywka i rekreacja 35,5 godz.

Edukacja 34,7 godz.

----------------------------------------------------------

Wege-Polacy

W trzech ostatnich latach sprzedaż mięsa w Polsce spadła, a sprzedaż wegetariańskich substytutów tego produktu wyraźnie wzrosła. Błyskawicznie rozwija się też wegetariańska część branży restauracyjnej. W rankingu najlepszych miast dla wegan opracowanym przez Happy Cow, światowego przewodnika po restauracjach bez mięsa, Warszawa zajmuje szóste miejsce na świecie, za takimi metropoliami, jak Londyn, Berlin czy Nowy Jork.

Tendencję tę potwierdzają badania przeprowadzone na panelu Ariadna – w 2019 r. odsetek Polaków będących na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej wyniósł 8,4 proc. Z kolei, według sondażu firmy Maczfit, w dużych miastach Polski aż 20 proc. mieszkańców to wegetarianie. Dla porównania – w 2014 r. był to zaledwie… 1 proc.!

Według statystyk nowy trend to w ogromnej części zasługa młodych pokoleń. Połowa polskich wegetarian ma u nas poniżej 35 lat. Dane te rzutują się na produkcję żywności.

LICZBY

7,5 proc. – o tyle spadła sprzedaż mięsa w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat

480 proc. – o tyle wzrosła w tym samym czasie sprzedaż wegetariańskich substytutów mięsa  

----------------------------------------------------------

CYTAT MIESIĄCA

Inflacja, jeśli się jej jakoś nie opanuje, może bardzo, ale to bardzo zagrozić gospodarce, a co za tym idzie zaszkodzić polskim rodzinom i polskim gospodarstwom domowym

Jarosław Kaczyński, wicepremier

----------------------------------------------------------

Grzywna za SMS po godzinach

Portugalscy szefowie nie będą mogli pisać e-maili ani wysyłać SMS-ów do swoich pracowników po godzinach pracy. Tak wynika z nowych przepisów nazywanych w tym kraju „Prawem do odpoczynku”. Przepisy nie będą obowiązywały w firmach rodzinnych oraz 

najmniejszych (zatrudniających do 10 pracowników). W pozostałych, pracodawca, który niepokoi po godzinach pracy zatrudnionych u siebie pracowników, zapłaci grzywnę. Jak wyjaśnia rząd, wprowadzone przepisy mają związek z rewolucją pandemiczną, w trakcie której wiele firm przeszło na prace zdalną. Efekt? Często zacierały się granice między pracą a życiem prywatnym.

----------------------------------------------------------

Ofiaromaty wchodzą do polskich Kościołów

W polskich kościołach pojawiły się pierwsze ofiaromaty (zwane też datkomatami). Są to terminale umożliwiające „dawanie na tacę” zbliżeniowo za pomocą karty. Na ekranie widnieją cztery lub sześć kwot szybkiego wyboru (np. 5, 10, 20 i 50 zł).  Po kliknięciu w jedną z nich zobaczymy prośbę o zbliżenie do ekranu karty płatniczej lub telefonu. Ofiaromaty wprowadziła m.in. firma Nayax. Niektóre modele mają możliwość nadania komunikatu głosowego o treści „Bóg zapłać”. Jeden z automatów umieszczono m.in. w kościele Matki Bożej Saletyńskiej w gdańskim Sobieszewie, ale – według źródeł kościelnych – na podobne rozwiązanie zdecydowało się już ok. 100 parafii. 

----------------------------------------------------------

Palikot wypieka chleb

Janusz Palikot, niegdyś polityk, a dziś biznesmen, będzie produkował chleb. W jego Alkotece w Lublinie (lokal, w którym można będzie kupić, i degustować alkohol) będzie też produkowane i sprzedawane pieczywo wypiekane z użyciem okowity, chmielu, słodu i innych składników używanych do produkcji napojów procentowych. Palikot rozwija przede wszystkim biznes alkoholowy. Produkuje wódkę sygnowaną własnym nazwiskiem, a wspólnie z Kubą Wojewódzkim także piwo w przejętym od Marka Jakubiaka Browarze Tenczynek. 

----------------------------------------------------------

Z głową w chmurach

Polskie firmy po pandemii otwierają się na nowe technologie – wynika z raportu PIE. Według badanych największym zainteresowaniem przedsiębiorstw cieszy się chmura obliczeniowa. Pozwala ona na przechowywanie danych, plików oraz aplikacji na serwerach rozmieszczonych na całym świecie poza lokalną siecią firmową. Pandemia zdecydowanie wzmocniła trend przenoszenia usług IT do chmury. Trzeci kwartał 2021 r. przyniósł rekordowe zyski gigantom cloud computing na całym świecie. W ciągu roku usługa chmurowa Amazona urosła o 39 proc., a Microsoftu o 50 proc., natomiast Google – aż o 54 proc. 

----------------------------------------------------------

Bezrobocie coraz młodsze

W czasie kryzysu covidowego bezrobocie w Unii Europejskiej dotknęło głównie młodych. Z danych Eurostatu wynika, że stopa bezrobocia wśród nich jest od dwóch do czterech razy większa niż wśród ogółu osób w wieku produkcyjnym. Osoby młode traktowane są jako pierwsze do zwolnienia i ostatnie do zatrudnienia. Młodsi byli jednak zwalniani rzadziej, jeśli mieli już jakieś doświadczenie zawodowe zdobyte w czasie studiów. Najwyższy odsetek pracującej młodzieży, a także osób łączących pracę zawodową z nauką, występuje w najbogatszych państwach europejskich, np. Islandii, Holandii, Szwajcarii, Danii, Norwegii i w Niemczech. W krajach tych ponad połowa młodych w wieku 15–24 lata pracuje, a istotna część z nich łączy pracę i naukę. Rekordowa pod tym względem jest Holandia, w której 46,9 proc. młodzieży równolegle pracuje i się uczy.

----------------------------------------------------------

Pandemia mieszkaniowa

W okresie pandemii masowo zaczęliśmy inwestować w mieszkania. Dotyczy to nie tylko Polski, ale też innych krajów świata, szczególnie zaś Europy Środkowej. Lockdown i praca zdalna spowodowały, że zaczęliśmy przywiązywać większą wagę do warunków mieszkaniowych. Ponadto wiele osób uznało, że w warunkach niepewności warto posiadać nieruchomości – stąd skłonność do ich kupowania w celach inwestycyjnych. W USA wydawanych jest najwięcej pozwoleń na budowę od 15 lat. W Europie wzrosty nie są aż tak widoczne, głównie ze względu na braki robotników budowlanych. Na tle innych krajów Unii pozytywnie wyróżniają się Węgry i Polska. Boom na mieszkania powoduje jednak wzrost cen nieruchomości. Ich dynamika wzrostu pod tym względem jest także zdecydowanie większa w Europie Środkowo-Wschodniej niż w krajach Europy Zachodniej.

----------------------------------------------------------

Płać i płacz

Płatności odroczone to sposób płacenia, który zyskuje ogromną popularność. Polega on na tym, że kupując towar, dostajemy go do ręki, a operator odracza nam realną płatność, zwykle o 30 dni. Jeśli termin zostanie przekroczony, naliczane są odsetki. W skrócie usługę określa się jako BNPL (od: buy now, pay later). Na razie liczby bezwzględne dotyczące tej usługi nie są wielkie (do robienia zakupów w ten sposób przyznaje się zaledwie 5 proc. kupujących). Analitycy zwracają jednak uwagę, że popularność tej formy płatności błyskawicznie rośnie, zwłaszcza w grupie wiekowej od 18 do 35 lat. Zdaniem ekspertów system bazuje na dość prostych mechanizmach psychologicznych i – niestety – może być niebezpieczny. Z badań wynika, że 43 proc. użytkowników BNPL spóźnia się ze spłatą należności, co w efekcie powoduje naliczanie odsetek. Aż 39 proc. osób korzystających z BNPL nie miało pełnej świadomości, jakie są konsekwencje niezapłacenia na czas, a kolejne 40 proc. uważa, że płatność odroczona w ogóle nie jest pożyczką. – Należy zwiększyć ochronę konsumentów. BNPL wyraźnie korzysta z osiągnięć nauk behawioralnych. Ochrona konsumentów sięgających po płatności odroczone też musi na nich bazować – postulują specjaliści Polskiego Instytutu Ekonomicznego.  

LICZBA

26 proc. – taka część użytkowników po czasie żałowało skorzystania z opcji odroczonej płatności

----------------------------------------------------------

ABSURD MIESIĄCA

Narodowy Bank Polski zapowiedział wydanie banknotu kolekcjonerskiego i monety kolekcjonerskiej poświęconej obronie polskiej granicy wschodniej. Chodzi o ostatnie wydarzenia, kiedy Straż Graniczna, wojsko i policja nie wpuszczały do Polski migrantów, których próbował wprowadzić na terytorium naszego kraju reżim białoruski. Niewiele wcześniej media i internauci śmiali się z kiczowatego projektu banknotu poświęconego prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu. Mimo to (a może wręcz dzięki temu) Polacy masowo ruszyli do oddziałów NBP, by zakupić kolekcjonerski nominał.

----------------------------------------------------------

Innowacyjność po polsku

Wydatki krajowe na badania i rozwój w Polsce wyniosły w 2020 r. 32,4 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim o 7 proc. – podał GUS. W innych krajach Unii Europejskiej rosną one jednak szybciej lub w tym samym tempie. Efekt? Polska, niestety, nie nadrabia swojego zapóźnienia w tej dziedzinie. Od kilku lat pod względem wydatków na badania i rozwój zajmujemy mniej więcej 15. miejsce w UE i na razie nic nie wskazuje na to, że awansujemy. Nawet w Grupie Wyszehradzkiej wciąż jesteśmy za Czechami i Węgrami, choć przed Słowacją.

----------------------------------------------------------

Jak Francuz z Polakiem

Francja staje się coraz ważniejszym partnerem handlowym Polski – wynika z opracowania PIE. Przyczynił się do tego brexit, w wyniku którego poziom polskiego eksportu do Francji przewyższył ten 

do Wielkiej Brytanii. Udział kraju nad Sekwaną w polskim eksporcie wyniósł 5,8 proc, i był o 0,2 proc. większy niż przed rokiem. Tym samym Francja stała się trzecim (po Niemczech i Czechach) rynkiem zbytu towarów z Polski. Na początku 2021 r. na krótko udało się jej nawet wyprzedzić Czechy i wskoczyć na drugą pozycję. Najszybciej (bo przeszło dwukrotnie) wzrósł w ostatnich miesiącach eksport miedzi. Francuzi najczęściej kupują u Polaków urządzenia elektryczne, części samochodowe i wyroby elektroniczne.

----------------------------------------------------------

Biedronka pocztowa

Biedronka rozszerza współpracę z Pocztą Polską. Pod sklepami tej popularnej sieci handlowej staną kolejne automaty paczkowe. Poczta w przyszłym roku postawi je w co najmniej 750 lokalizacjach obok sklepów. Pierwsze automaty paczkowe stanęły pod Biedronkami już trzy lata temu, ale w przyszłym roku współpraca operatora pocztowego i sklepów tej marki nabierze rozmachu. 

„Pierwsze urządzenia zostaną umieszczone na parkingach przy sklepach w pierwszej połowie 2022 r.” – czytamy w komunikacie prasowym Biedronki. W automatach będzie można wygodnie nadawać i odbierać paczki, będą one wyposażone w ekrany dotykowe i terminale płatnicze. Poczta przewiduje także ułatwienia dla osób niewidomych. Uruchomiona też zostanie obsługująca automaty aplikacja mobilna.

----------------------------------------------------------

 Liczba miesiąca

120 tys. – tylu kierowców brakuje na polskim rynku pracy.

W związku z pandemicznym rozwojem handlu w internecie, a także zmianami, które zaszły w światowych łańcuchach dostaw, w całej Europie drastycznie wzrosło zapotrzebowanie na usługi kierowców. Rząd Wielkiej Brytanii skierował nawet kilkuset żołnierzy do rozwożenia paliwa na stacje benzynowe. Z niedoborem kierowców zmagają się też Niemcy. Według ekspertów, problem w coraz większym stopniu zaczyna też dotyczyć Polski. 

----------------------------------------------------------

WYGRANY

Mata (Michał Matczak) raper

Odniósł wielki sukces, biorąc udział kampanii reklamowej McDonald’s. Według badań firmy Inquiry w bezprecedensowy sposób poprawiła ona postrzeganie sieci w grupie wiekowej 18–29 lat (wskaźnik wizerunkowy wzrósł z 43 do 60 proc.)

PRZEGRANA

Barbara Kurdej-Szatan aktorka

Jej wulgarna wypowiedź na temat Straży Granicznej spowodowała, że straciła pracę w serialu „M jak Miłość” oraz inne kontrakty z TVP. Pojawiły się spekulacje, że artystka straci kontrakt reklamowy z Play, jednak firma temu zaprzeczyła.   

My Company Polska wydanie 12/2021 (75)

Więcej możesz przeczytać w 12/2021 (75) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ