Ogarniacze. Najlepsze startupy zajmujące się logistyką

Poley.me
Poley.me, fot. materiały prasowe
W ostatnich miesiącach logistyka stała się jednym z ulubionych „buzzwordów” przedsiębiorców. Trudno się dziwić – odpowiednie planowanie działań w niestabilnych czasach to nie tyle szansa, by zdobyć przewagę, co warunek, by przetrwać.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2023 (95)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pierwsze skojarzenie z hasłem „logistyka”? Zapewne transport, obsługa zamówień, być może łańcuch dostaw. To jednak – naszym zdaniem – zbyt powierzchowne myślenie, gdyż rozwój technologiczny sprawił, że logistykę należy analizować bardzo szeroko. – Uważam, iż to po prostu wszystko, co ma wpływ na właściwe planowanie i zarządzanie procesami – stwierdził jeden z naszych rozmówców. I tego chcielibyśmy się trzymać.

Nie bez znaczenia w odchodzeniu od tradycyjnej definicji logistyki jest dziejąca się rewolucja AI. Przedstawiciele spółek zawartych w tym materiale deklarują wprost, że sztuczna inteligencja znacząco wpływa na wszelkie działania logistyczne. – Wydaje się, że AI w logistyce ostatniej mili może być szczególnie istotna w zakresie analizy dużych zbiorów danych, ponieważ każda zrealizowana dostawa to potencjalne źródło informacji, na podstawie których można optymalizować dalsze procesy – mówi Łukasz Rybak, wiceprezes DeliGoo. – Optymalizacja zysków poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji to przyszłość wielu branż – dodaje Paweł Kijko z Dealavo.

Być może obecność niektórych firm w tym zestawieniu może kogoś zdziwić. Ale logistyka to w końcu optymalizacja. A poniższe spółki robią to świetnie.

Deligoo

Czyli innowacyjne rozwiązanie usprawniające logistykę tzw. ostatniej mili zgodne z  systemem pełnej automatyzacji dostaw. DeliGoo na obszarach zurbanizowanych tworzy oddziały scentralizowanej floty kurierskiej, oferując usługę outsorcingu dostaw klientom biznesowym. – Spółka od samego początku zakładała, że do efektywnej realizacji dostaw ostatniej mili kluczowa jest technologia pozwalająca jak najefektywniej zaplanować zadania zespołów kurierskich, a przy tym zabezpieczająca wrażliwy aspekt czynnika ludzkiego w postaci kurierów. To realizacja właśnie tych założeń jest fundamentem naszej firmy – pozwala swobodnie skalować usługę na wiele miast, oferować klientom różne serwisy w ramach jednego zespołu kurierskiego, zapewnić maksymalnie zdigitalizowany proces, a przy tym utrzymać wysoką efektywność pracy kurierów – tłumaczy Konrad Dymek, prezes DeliGoo.

Ostatnia mila to finałowy proces w dostawie zamówienia. Według badań przeprowadzonych przez spółkę Beverage Industry końcowy etap obejmuje średnio 28 proc. całkowitego kosztu dostarczenia towarów. Składają się na to takie czynniki jak nieprawidłowo podany adres, trudności ze znalezieniem lokalizacji czy nieobecność adresata przesyłki.

Firma jest już obecna w ponad 20 miastach w Polsce, a jej funkcjonalności doceniają liczący się partnerzy. – Najważniejszym celem na przyszłość pozostaje rozwój terytorialny. Oprócz tego stawiamy na strategiczną współpracę z firmami kurierskimi i to właśnie w tym zakresie prowadzimy różnego rodzaju testy, które w najbliższym czasie zaowocują nowymi usługami na rynku, szczególnie atrakcyjnymi dla branży e-commerce – zapowiada Łukasz Rybak, wiceprezes DeliGoo.

Dealavo

Firma, opierając się na danych, specjalizuje się w dostarczaniu praktycznych informacji na temat e-commerce producentom oraz sklepom internetowym. Pomaga m.in. w optymalizacji cen czy sieci dystrybucji. – W branży e-commerce cena odgrywa podstawowe znaczenie w wyborach konsumentów, więc dbamy o to, by ceny produktów oferowanych przez naszych klientów pozostawały konkurencyjne. Dzięki naszemu rozwiązaniu mniejsze przedsiębiorstwa mogą porównać ceny produktów w innych sklepach internetowych oraz na różnych platformach sprzedażowych – wyjaśnia Paweł Kijko z działu marketingu Dealavo.

Podobnych usług jest na rynku więcej, jednak – jak przekonują przedstawiciele startupu – Dealavo to rozwiązanie najbardziej kompleksowe. – Naszą strategią jest szerokie sprawdzanie cen. Jako jedni z nielicznych potrafimy powiedzieć jasno: „Tak, jesteśmy w stanie śledzić ceny w dowolnym sklepie, na dowolnej platformie, na dowolnym rynku”. Nasz produkt jest na tyle innowacyjny, a zebrane dane odpowiedniej jakości, że świadczymy usługi dla wielu partnerów na całym świecie – dodaje Kijko.

Startup nieustannie rozwija ofertę. – Niedawno zaproponowaliśmy klientom rozwiązanie, które wpływa na wyniki reklam w Google’u w taki sposób, że priorytetyzuje reklamy produktów z największą szansą rynkową na sprzedaż ze względu na poziom stosowanych cen, tym samym zwiększając ROAS (zwrot z wydatków na reklamę – red.) kampanii – podsumowuje Paweł Kijko.

ProperGate

Startup wspiera digitalizację logistyki na placu budowy – to rozwiązanie umożliwiające inteligentne zarządzanie dostawami materiałów budowlanych. – W trakcie pracy w dużej firmie budowlanej mieliśmy z zespołem za zadanie rozwinąć pewien projekt. Na rynku nie istniały rozwiązania do zarządzania logistyką, które mogłyby być użyte w zbliżającym się projekcie. Na podstawie naszych doświadczeń i obserwacji postanowiliśmy stworzyć odpowiedni system. Wiele rozmów z ekspertami z Kanady i Europy Zachodniej utwierdziło nas w przekonaniu, że jest globalne zapotrzebowanie na taką technologię. No i wsiąknęliśmy w projekt na poważnie – tłumaczy Rafał Grudzień, współzałożyciel startupu.

Kiedy ProperGate startowało, branża budowlana była bardzo słabo zdigitalizowana. – Długo nie widziano potrzeby cyfryzacji, ale pandemia, nowe wymogi inwestorów (związane chociażby z raportowaniem ESG) oraz potrzeby poszukiwania oszczędności to zmieniły – wskazuje Grudzień.

Ważnym elementem działalności ProperGate są kwestie związane z ekologią. System wspiera zrównoważony rozwój oraz jest świetnym źródłem do raportowania ESG. Lepiej zaplanowane i monitorowane dostawy oraz zrealizowanie ich just-in-time to niższa emisja dwutlenku węgla, a także większa kontrola nad odpadami.

Ergonade

To platforma ułatwiająca tworzenie, edycję i dystrybucję treści produktowych (zdjęć, filmików czy tłumaczeń) we wszystkich kanałach. Czyli logistyka od mniej oczywistej strony – stricte sprzedażowej. – Przenosimy zarządzanie informacją produktową na wyższy poziom – przekonują twórcy rozwiązania, które w przeszłości urzekło m.in. Marcina Grzymkowskiego, twórcę marki eobuwie.pl (w 2021 r. przedsiębiorca zainwestował w spółkę 5 mln zł).

Oprogramowanie stworzone przez Ergonade zwiększa wydajność i jakość publikowanych opisów produktów, ułatwiając tym samym cały proces publikacji. Firma wciąż pracuje nad kolejnymi funkcjonalnościami wykorzystującymi sztuczną inteligencję – AI sprawdza się chociażby przy automatycznym generowaniu opisów czy tłumaczeń.

Linker Cloud

I znów wsparcie dla e-commerce. Platforma dostarczana przez Linker Cloud pozwala na automatyzację procesów związanych zarówno z wysyłką, jak i z kompleksowym procesem obsługi zamówień. Dzięki dołączeniu do inteligentnej sieci fulfillmentowej partnerzy firmy stają się częścią paneuropejskiej platformy biznesowej niosącej korzyści operatorom logistycznym i markom e-commerce. – Rynek rośnie, a cross-border dla wielu marek staje się najlepszą strategią na wzrost. Dzięki naszej sieci marki mogą szybciej uruchomić sprzedaż w nowym kraju, nie martwiąc się o kwestie logistyczno-operacyjne, bo właśnie od tego jesteśmy my i nasza platforma – tłumaczą przedstawiciele firmy.

Sklepy współpracujące z Linker Cloud mogą wysłać pierwsze przesyłki już tydzień po rozpoczęciu współpracy. Obszar geograficzny sieci pokrywa praktycznie całą Europę, co znaczy, że w większości przypadków paczki do konsumenta końcowego dotrą w 24 godz. od momentu złożenia zamówienia.

W zeszłym roku spółka pozyskała 16 mln zł na dalszy rozwój technologii. – Zdecydowaliśmy się na zwiększenie inwestycji w Linker Cloud, widząc dynamiczny rozwój zespołu i produktu. Potencjał rynkowy dla usług fulfillmentowych w cross-border e-commerce jest ogromny, a demokratyzacja tego typu produktów i udostępnienie ich dla szerszego grona klientów będzie jednym z trendów wspierających dalsze wzrosty. Darzymy zespół zarządzający dużym zaufaniem i z chęcią będziemy wspierać ich dalszą ekspansję międzynarodową i ambitny rozwój produktu – komentował wówczas Jacek Łubiński z Market One Capital.

Checly

Czyli narzędzie do przeprowadzania inteligentnych kontroli, z którego korzystają już m.in. właściciel centrów logistycznych w Europie Środkowej, jeden z największych globalnych zarządców nieruchomości komercyjnych oraz hotel na Zanzibarze. – Naszym atutem jest nie tylko wyeliminowanie papierowych formularzy czy arkuszy Excela przesyłanych e-mailem. Dzięki naszemu narzędziu w łatwy sposób można przeprowadzić kontrolę właściwie każdego procesu zarówno w zakresie produkcji, jak i świadczenia usług. Użytkownik może sam opracować ankietę, która będzie odpowiadała jego działalności, lub skorzystać z przygotowanej przez nas biblioteki gotowych wzorów – mówi Artur Koman, współzałożyciel startupu.

Innowacja może być stosowana w wielu branżach – od zarządzania nieruchomościami, przez usługi sprzątania, po przeglądy techniczne i produkcję. Jak przekonują przedstawiciele Checly, zalety rozwiązania są w zasadzie nieograniczone.

Startup pozyskał w tym roku 1 mln zł od funduszu Shape.VC na opracowanie modułu inteligentnych statystyk, w planach jest także wdrożenie usługi predykcyjnej pozwalającej przewidzieć zdarzenia w przyszłości na podstawie dostępnych historycznie danych. – Przewagą Checly jest prostota aplikacji, bo z funkcjonalności tworzenia checklist można korzystać już teraz. Z drugiej strony widzimy ogromny potencjał związany z rozbudową części analitycznej i raportowej, co przysłuży się optymalizacji procesów kontrolnych – wskazuje Maciej Frankowicz, CEO i Partner w Shape.VC.

Poley.me

Logistyka barowa? Dlaczego nie! Poley.me powstało w 2019 r. z inicjatywy grupy przyjaciół inżynierów: Dawida Kościółka, Daniela Wieczorka, Michała Szarka i Kamila Paśko. Twórcy przekonują, że ich celem jest stworzenie „barów przyszłości”. – Kiedy wychodzisz po pracy ze znajomymi się zrelaksować, nie chcesz marnować czasu w kolejce po ulubiony trunek. Ponadto „bar przyszłości” to miejsce, w którym możesz wybrać, czy chcesz nawiązać relację z obsługą baru – dać się obsłużyć na wysokim poziomie – czy wolisz po prostu nacisnąć guzik i odebrać zamówione piwo – tłumaczy Daniel Wieczorek.

Poley.me skonstruowało robota automatyzującego proces wydawania piwa i drinków. Urządzenie odciąża obsługę baru z najbardziej powtarzalnych czynności, czyli nalewania piwa czy zrobienia prostego drinka. – Staramy się tym samym wypełnić lukę pracowniczą, która wytworzyła się w branży po pandemii. Od automatyzacji i robotyzacji nie ma odwrotu, to trend zyskujący na znaczeniu w zasadzie w każdym biznesie – dodaje przedsiębiorca. I wskazuje, że od 2019 r. na rynku pracy w branży gastronomicznej jest dostępnych o 20 proc. mniej pracowników.

Rozwiązanie startupu może wpłynąć nie tylko na usprawnienie funkcjonowania pubów czy barów, ale również – co pokazały pierwsze wdrożenia – festiwali muzycznych, gdzie kolejki bywają gigantyczne.

W startup dwukrotnie zainwestował już fundusz Unfold.vc, a Daniel Wieczorek zapowiada kolejną rundę inwestycyjną. –­­­­­ Po sezonie letnim zyskamy zupełnie nowe dane: jak szybko rośniemy, co się udało, na ile na naszą technologię jest zapotrzebowanie na rynku. Przyszłe fundusze przeznaczymy z pewnością na skalowanie biznesu – podsumowuje przedsiębiorca.

Inovatica AGV

Firmę tworzy zespół programistów, inżynierów i innych ekspertów, których celem jest uproszczenie i optymalizacja pracy magazynu i produkcji. Inovatica AGV produkuje autonomiczne wózki widłowe dla transportu wewnętrznego, przeznaczone do pracy w halach magazynowych i przemysłowych, a nawet w chłodniach i mroźniach, ponieważ wózki są odporne na niską temperaturę, brak światła oraz hałas.

Spółka kierowana przez Bogumiła Ziębę ma aspiracje, by podłożyć filary pod nowoczesną logistykę. Roboty mogą być sterowane zarówno przez przeszkolonego operatora, jak i poruszać się w trybie autonomicznym (w kontroli tego, co znajduje się w najbliższym otoczeniu, pomagają kamery 3D i laserowe skanery).

Możliwości wózków Inovatica AGV są naprawdę duże - potrafią dostarczać i odbierać palety z linii produkcyjnych, rozładowywać i załadowywać produkty z ramp, a nawet wykonywać transport wewnętrzny na duże odległości. – Nasze urządzenia zostały zaprojektowane zgodnie z realnymi potrzebami biznesowymi: optymalizacją kosztów, zwiększeniem efektywności pracy, gotowością do realizacji zadań w systemie 24/7, skalowalnością oraz wysokim bezpieczeństwem miejsca pracy. Elementy te wnoszą wartość dodaną do firmy, a ponadto mają wpływ na znaczne oszczędności – tłumaczą przedstawiciele firmy.

W zeszłym roku Inovatica AGV została zakwalifikowana – jako jedyny europejski podmiot - do niewielkiej grupy start- upów, które będą współpracować z SRTI Park w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, będącym ważnym centrum inkubacji innowacji.

ParkCash

Startup realizujący wizję „inteligentnych miast” opracował innowacyjną technologię zarządzania miejscami parkingowymi opartą na idei współdzielenia. – Skupiamy się na niszy, jaką jest parkowanie samochodów przez pracowników biurowych. Jesteśmy liderem w tym sektorze, obsługując ponad 20 kompleksów biurowych w największych miastach w Polsce. Nasza specjalizacja to połączenie w jednym systemie możliwości rezerwacji, płatności mobilnej na rzecz pracodawcy bądź zarządcy biurowca oraz integracji rezerwacji z systemem szlabanów w budynku. Dzięki ParkCashowi pracownik planując podróż do biura, ma informacje, czy wygodnie zaparkuje, jeszcze zanim wyruszy autem z domu do miejsca pracy – w ten sposób minimalizujemy korki generowane przez pracowników poszukujących parkingu wokół biura – tłumaczy Piotr Nizio, CEO startupu.

Jak wskazują przedstawiciele ParkCasha, największym problemem związanym z optymalizacją systemów parkingowych jest brak standardów w możliwości integracji systemów zarządzania dostępem do miejsca z systemem kontroli dostępu – systemy w starszej klasy biurowcach (stanowiących 80-90 proc. rynku) nie pozwalają na prostą i tanią integrację, a takie są oczekiwania właścicieli budynków.

Spółka może bardzo skorzystać na dziejącej się rewolucji AI, ponieważ sztuczna inteligencja w smart cities wiąże się z optymalizacją zasobów i prognozowaniem peaków komunikacyjnych lub peaków zajętości, co przyczyni się do dostarczenia zarówno włodarzom miejskim, jak i właścicielom nieruchomości jeszcze lepszych danych do analizy. – W III kwartale rozpoczniemy kolejne wdrożenia i integracje w biurowcach w Krakowie, Łodzi i Warszawie oraz pierwsze wdrożenie za granicą: w Luksemburgu. Ponadto uruchamiamy kolejny dział produktowy – analitykę zajętości parkingów dzięki kamerom CCTV klienta – zapowiada Nizio.

Zonifero

Startup zmieniający pracę w biurze. Jak mówią o firmie jej twórcy, Zonifero jest cyfrową platformą zapewniającą wsparcie pracownikom i pracodawcom w nowej rzeczywistości pracy hybrydowej, która w najbliższych latach ma ambicję znaleźć się w globalnej czołówce innowacyjnych rozwiązań technologicznych wspierających pracę biurową.

Aplikacja pozwala pracownikom na zarezerwowanie tzw. gorącego biurka, sali konferencyjnej czy miejsca parkingowego. Dzięki rozwiązaniu pracodawca może ograniczyć kontakt między pracownikami oraz fizyczne korzystanie z urządzeń biurowych bez ograniczania swobody pracy. – Zapewniliśmy bezpieczny powrót do biura w nowej rzeczywistości – tłumaczą pomysłodawcy. Produkt umożliwia również m.in. sterowanie światłem i klimatyzacją z poziomu aplikacji. Wśród klientów spółki znajdują się nie tylko liderzy rynku nieruchomości komercyjnych, ale również klienci z branży FMCG oraz przedstawiciele sektora bankowego. Wdrożenia zostały zrealizowane m.in. w Polsce, Czechach, we Francji i w Singapurze.

Niedawno Zonifero nawiązało współpracę z Plan Be Eco, czyli startupem dostarczającym firmom kompleksowe narzędzie do liczenia i raportowania śladu węglowego. Zonifero może gromadzić dane dotyczące zużycia energii w budynku, wykorzystania sal i przestrzeni wspólnych, a także przekazywać zagregowane dane o podróżach pracowników czy ich pracy zdalnej.

Z kolei Plan Be Eco przełoży te informacje na efektywną strategię ograniczenia emisji dwutlenku węgla firmy, zbliżającą organizację do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

My Company Polska wydanie 8/2023 (95)

Więcej możesz przeczytać w 8/2023 (95) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ