Koniec zatorów na granicach? Ten startup buduje 265-km autostradę dla towarów... w powietrzu

Firma otrzymała już zgodę od władz USA na realizację projektu. Plan zakłada budowę 165-milowej (ok. 265 km) trasy napowietrznej między Laredo w Teksasie a Monterrey w Meksyku. Koszt inwestycji szacowany jest na około 10 miliardów dolarów. Po tej trasie mają poruszać się autonomiczne, hybrydowe pojazdy, które będą przewozić ładunki ponad granicą, omijając tradycyjne przejścia i drogowe wąskie gardła.
Jak ma działać system Green Corridors?
Technologia opracowana przez startup opiera się na kilku kluczowych elementach, które mają zapewnić płynny i bezpieczny transport towarów.
- Napowietrzna trasa i autonomiczne pojazdy: System będzie wykorzystywał specjalnie zaprojektowaną, podniesioną konstrukcję (wiadukt), po której będą poruszać się w pełni autonomiczne, hybrydowe pojazdy wahadłowe. Ich aerodynamiczna budowa ma zmniejszyć zużycie energii, a zaawansowane zawieszenie ograniczyć tarcie i hałas.
- Zautomatyzowane terminale przeładunkowe: Po obu stronach granicy powstaną terminale, w których zautomatyzowane systemy będą odpowiedzialne za załadunek i rozładunek kontenerów z ciężarówek na pojazdy wahadłowe i odwrotnie.
- Separacja ruchu towarowego: Kluczowym założeniem jest oddzielenie ciężkiego transportu towarowego od ruchu publicznego. Ma to nie tylko wyeliminować zatory, ale także zmniejszyć liczbę wypadków i zniszczeń infrastruktury drogowej.
- Zarządzanie oparte na AI: Całym systemem będzie zarządzać sztuczna inteligencja, która zoptymalizuje harmonogramy, pozwoli śledzić przesyłki w czasie rzeczywistym i zapewni przejrzystość operacji dla wszystkich zaangażowanych stron.
Kluczowe korzyści i założenia projektu
Green Corridors wskazuje, że ich rozwiązanie przyniesie wymierne korzyści w kilku obszarach. System ma działać 24/7, a jego docelowa przepustowość to 10 000 naczep w każdym kierunku dziennie.
Projekt ma również wpłynąć na redukcję emisji CO2 o 75% w porównaniu do tradycyjnego transportu ciężarowego, dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego i zoptymalizowanego zużycia energii. Dodatkowo, firma planuje wdrożenie 100% kontroli skanującej dla wszystkich ładunków, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i przejrzystość na granicy.

Finansowanie projektu
Główny koszt budowy infrastruktury, szacowany na 10 miliardów dolarów, ma zostać pokryty w całości z kapitału prywatnego, bez wykorzystania środków publicznych. Projekt otrzymał już prezydencki permit od władz USA, co jest kluczowym krokiem naprzód. Zgodnie z warunkami pozwolenia, budowa musi rozpocząć się w ciągu pięciu lat. Obecnie firma pracuje nad uzyskaniem niezbędnych zgód po stronie meksykańskiej oraz zabezpieczeniem gruntów pod terminale.
Dlaczego ten projekt jest ważny?
Projekt Green Corridors wpisuje się w szerszy kontekst gospodarczy, w szczególności w rosnące znaczenie nearshoringu – przenoszenia produkcji bliżej rynków docelowych. Wiele firm przenosi swoje operacje z Azji do Meksyku, aby być bliżej amerykańskiego konsumenta. To zjawisko gwałtownie zwiększa popyt na sprawną logistykę transgraniczną.
W 2024 roku liczba ciężarówek przekraczających granicę w Laredo wzrosła o 28% w porównaniu do 2019 roku. Istniejąca infrastruktura nie jest w stanie obsłużyć tak dużego natężenia ruchu. Innowacyjne rozwiązanie, takie jak napowietrzny korytarz towarowy, może stać się kluczowym elementem wspierającym dalszy rozwój handlu i integracji gospodarczej między USA a Meksykiem.
Wcześniejsze finansowanie startupu
Do tej pory startup Green Corridors pozyskał na swoje funkcjonowanie łącznie 11,9 mln dolarów w ramach rund pre-seed i seed. Środki te pochodziły z kilku transz, w tym 6 mln dolarów w styczniu 2020 r., 1,6 mln dolarów w czerwcu 2023 r. oraz 4,3 mln dolarów w marcu 2024 r.