Wywiady
Skupiamy się na potencjale. Wywiad z Krzysztofem Telegą
Pomagamy sfinansować inwestycje, koncentrując się na potencjale konkretnych projektów – nie ograniczają nas sektorowe limity. Naszą rolą jest wspieranie firm w rozwoju i realizacji ambitnych planów - mówi Krzysztof Telega, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Dzięki Agentom AI pracujemy niczym armia programistów
Sztuczna inteligencja to już nie futurystyczna wizja, ale potężne narzędzie, które rewolucjonizuje polski biznes. W naszym cyklu o agentach AI w polskich przedsiębiorstwach rozmawiamy z Michałem Jaskólskim, CTO i współzałożycielem startupu TasteRay. Opowiada on, jak dzięki wdrożeniu zaawansowanych modeli AI niewielki zespół jest w stanie w rekordowym tempie rozwijać innowacyjny produkt, wyprzedzając rynkowe standardy o lata.
Elastyczność daje komfort. Wywiad z Moniką Frydrych
Wydawało mi się, że aby założyć własną firmę trzeba mieć unikatowy pomysł, w pewien sposób wymyślić koło na nowo. Ale biznes tak nie działa najlepsze pomysły to te, gdzie po prostu filtrujesz swoją wiedzę i doświadczenie i odnajdujesz się w segmencie, który dobrze znasz – wskazuje Monika Frydrych (ex-L’Oréal, Douglas Polska, Zalando), założycielka marki Luare.
Budowa cyberodporności jak budowa domu
Zaufanie, wiedza, doświadczenie – cyberbezpieczeństwo ma wiele twarzy, a skuteczna ochrona w dużym stopniu zależy od wypracowania odpowiedniej strategii zarządzania ryzykiem cyberbezpieczeństwa. O poszczególne jej elementy pytamy Piotra Markowicza, dyrektora strategii i rozwoju ICT, Orange Polska.
Nobel z innowacji. Wywiad z prof. Michałem Brzezińskim
W myśl tego, co głoszą tegoroczni nobliści, dla Polski korzystniejsze jest importowanie technologii z państw bogatszych niż tworzenie własnych. Nie należy fetyszyzować wydatków na oryginalne innowacje – mówi prof. dr hab. Michał Brzeziński, ekonomista z Uniwersytetu Warszawskiego.
Polskich founderów wyróżnia ogromna determinacja
W przeciwieństwie do wielu startupów z rynków zachodnich polskie zespoły to w dużej mierze product-driven founders, które budują rozwiązania dopracowane inżynieryjnie, często od razu zgodne z wymaganiami rynków regulowanych, gotowe do współpracy z bankiem czy inną instytucją krytyczną – przekonują Konrad Ozdowy, menedżer ds. innowacji w PKO Banku Polskim, oraz Paweł Wierciński, ekspert ds. projektów innowacyjnych w PKO Banku Polskim.
Przemyślane umowy to najtańsza polisa ubezpieczeniowa
Wiele początkowych błędów często jest nieodwracalnych, dlatego kluczowe jest załatwienie ich od dnia 0, a nie kiedyś, „jak już będzie kasa na prawnika” – przekonuje Kamila Brylak, doktor na pozycji Associate w dotlaw.
Jak nie przegapić kwantowej rewolucji
O komputerach kwantowych słyszymy od lat, ale dla wielu wciąż brzmią jak science fiction. Tymczasem ta rewolucja dzieje się na naszych oczach i wkrótce może stać się kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej w logistyce, medycynie, energetyce czy poszukiwaniu surowców. O tym, jak mechanika kwantowa powoduje realne korzyści dla przedsiębiorców i gdzie polscy biznesmeni mogą użyć symulatorów kwantowych, rozmawiamy z prof. Marzeną Szymańską z University College London (UCL) oraz Centrum Fizyki Teoretycznej PAN (CFT PAN).
Zróbmy to dla planety
O systemie kaucyjnym, który właśnie wszedł w życie, oraz o kontrowersjach dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta, nad którą prace legislacyjne właśnie trwają, dyskutują eksperci: Sławomir Brzózek (Eko-Pak) i Piotr Okurowski (Kaucja.pl).
Bank BNP Paribas z kredytem InvestEU wspiera rozwój innowacyjnych firm
Kredyt InvestEU dostępny w Banku BNP Paribas to narzędzie dla firm innowacyjnych, które poszukują elastycznego finansowania na rozwój swoich pionierskich projektów – przekonuje Magdalena Miecielica z Banku BNP Paribas.
Jesteśmy częścią globalnego trendu. Wywiad z Pawłem Soproniukiem
Myślę, że w Polsce trafiliśmy w wyjątkowy moment – to nadal bardzo wczesna faza i nie jest jeszcze tłoczno. Jednocześnie cyfryzacja codziennego życia tak przyspieszyła, że problemy związane z dziedziczeniem informacji cyfrowych zaczną zaraz eksplodować – przekonuje Paweł Soproniuk, CEO LegacyApp.
Byłem kolejną liczbą w Excelu. Wywiad z Rafałem Komorowskim
Popularne hasło „rzuć wszystko i wyjedź w Bieszczady” nie jest takie kolorowe, jak mogłoby się wydawać. To nie jest proste – mówi Rafał Komorowski (ex-Polpharma, DocPlanner), który odszedł z korpo, by pracować na kolei.
Nie warto szukać bezpiecznych rozwiązań. Wywiad z Grzegorzem Wójcikiem
Decyzja o własnym startupie rzadko kiedy jest w pełni racjonalna. Obecnie wypłacam sobie dwa i pół razy niższe wynagrodzenie niż to, które 10 lat temu otrzymywałem w Grupie Allegro. Czy to brzmi racjonalnie? – pyta Grzegorz Wójcik (ex-Grupa RMF, Grupa Onet.pl, Allegro Group), współzałożyciel i CEO Autenti.
Najpierw sukcesja, potem exit. Wywiad z Maciejem Zawadzińskim
Historia exitu Piwik PRO jest burzliwa, ponieważ po drodze rozleciały nam się dwie transakcje. Ostatecznie sprzedaliśmy spółkę za ponad 50 mln dol. – mówi Maciej Zawadziński, założyciel Piwik PRO, obecnie partner zarządzający w funduszu Hard2Beat.
Plan B to za mało. Wywiad z Karoliną Pelc
Miałam plan B i plan C, ale proces sprzedaży był najbardziej intensywnym okresem w moim życiu. Zmagałam się z permanentnym stresem. Sama nie wiem, jak to przetrwałam, pewnie swoje zrobiła adrenalina – mówi Karolina Pelc, założycielka BeyondPlay, autorka książki „Her Play”.
Scaling South: Jak polscy sprzedawcy wygrywają w Europie Wschodniej z eMAG
Wraz z przyspieszeniem gospodarki cyfrowej w Europie Środkowo-Wschodniej coraz więcej polskich firm bada ekspansję regionalną, aby odblokować nowy popyt. Europa Południowo-Wschodnia to jeden z najbardziej dynamicznych obszarów e-commerce w regionie, kształtowany przez miliony klientów poszukujących szybszych i bardziej niezawodnych doświadczeń transgranicznych. eMAG, wiodący ekosystem e-commerce w Europie SEE, otwiera teraz swoją platformę dla polskich sprzedawców, zapewniając natychmiastowy dostęp do ponad 35 milionów konsumentów w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech.
Trzy sygnały alarmowe. Kiedy lepiej pomyśleć o "zamrożeniu" firmy?
Decyzja o „hibernacji” marki to zazwyczaj wynik wielu przemyśleń i odważnych kroków. O tym, dlaczego Goshico, zamiast iść do przodu, postanowiło się zatrzymać, opowiada nam Małgo Kotlonek – strateg marek i doświadczona przedsiębiorczyni.
Nie aplikacja, nie fintech. Startup z Poznania znalazł złoto tam, gdzie nikt nie szukał
Startup Minerva, stworzony przez Wiktora Gawła, Piotra Gerke i Macieja Stoińskiego, z impetem wkroczył na trudny rynek zamówień publicznych. Wspierana przez fiński fundusz Open Ocean VC, platforma nie tylko ułatwia firmom zdobywanie kontraktów, ale otwiera ten gigantyczny sektor dla milionów nowych graczy. Rozmawiamy z twórcami Minervy o ich drodze do wygranych przetargów i pierwszych milionów od inwestorów.
Poza biznesem. Michał Fiedorowicz
Michała poznaliśmy podczas Warsaw Startup Festival 2025. Krótka rozmowa zaintrygowała nas na tyle, że teraz gościmy go w cyklu „Poza biznesem”, a już wkrótce przeczytacie pogłębiony wywiad z innowatorem.
„Inwestuj w AI, póki nie będzie za późno. Przyszłość już tu jest” – mówi Mohammed Amin z Dell Technologies
AI nie jest przyszłością – to teraźniejszość. Wiceprezes Dell Technologies na region Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Turcji, Mohammed Amin, podczas Dell Technologies Forum w Warszawie mówi wprost: firmy, które nie zaczną transformacji już dziś, mogą za trzy lata zniknąć z rynku. Rozmawiamy o tym, jak kraje i organizacje adaptują sztuczną inteligencję i jak na ich tle wypada Polska.
Nowy styl zarządzania w oparciu o bliźniaków cyfrowych. Wywiad z Witkiem Buraczyńskim
Czym są cyfrowe bliźniaki? W jaki sposób zmienią działanie przedsiębiorstw? O te - i inne zagadnienia - pytamy Witka Buraczyńskiego, prezesa COGNI PRO.
Gaming i biznes - dlaczego to się udaje? Wywiad z Jakubem Kaszubą i Markiem Spadło
Gaming nie potrzebuje biznesu - to biznes jest gościem w świecie gamingu - uważa Jakub Kaszuba. - Tak jak marketing podgląda trendy w sztuce, tak biznes może podglądać trendy w gamingu - dodaje Marek Spadło. Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy!
Startup i korporacja - czy to do siebie pasuje? Wywiad z Konradem Ozdowym, PKO BP
"Let's Fintech" jest programem akceleracyjnym, w ramach którego szukamy rozwiązań możliwych do wdrożenia w banku. Founderów prosimy jednak, by nie myśleli o nas jak o banku, lecz o dużej firmie mającej swoje wyzwania i potrzebującej narzędzi, by się z nimi uporać - mówi Konrad Ozdowy, manager ds. innowacji w PKO BP.
Dezinformacja bywa świetnym biznesem. Wywiad z dr Katarzyną Bąkowicz
Nasze portfele stanowią skuteczną broń przeciwko dezinformacji – mówi dr Katarzyna Bąkowicz, komunikolożka i medioznawczyni z Uniwersytetu SWPS, autorka książki „Twórcy czy ofiary? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski”.
Jak przekuć pomysły w realne rozwiązania? Wywiad z dr. hab. inż. Piotrem Olczakiem
Przedsiębiorcę mającego wyjątkowy pomysł można porównać do żonglera żonglującego trzema piłkami. Najpierw ma pomysł, później dochodzi do tego zespół ludzi, a na końcu jego biznesowa realizacja. To wyjątkowo trudne zadanie - przekonuje dr hab. inż. Piotr Olczakiem, Innovation Coach.
"Kiedy kupujesz reklamę w internecie, trudno przewidzieć jej skuteczność. My działamy efektywniej". Wywiad z twórcami 4effect.ai
Wskazujemy moment, kiedy klient dla danej grupy produktowej znajduje się w realnej potrzebie zakupowej. Jeśli dana osoba prowadzi rozmowy telefoniczne z salonami samochodowymi, wiemy, że jest bardzo zainteresowany kupnem auta - mówią Piotr Zapała i Adam Burak, twórcy 4effect.ai.
Dobry czy skuteczny - jak znaleźć odpowiedniego mentora? Wywiad z Katarzyną Walczyk-Matuszyk
Bardzo boimy się mówić o swoich lękach i obawach. Mentor jest osobą, która tak naprawdę jednym zdaniem może je rozwiązać, spłycić. Wtedy czujemy ulgę i możemy iść do przodu - przekonuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk, Innovation Coach, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN.
Czas na małpki!
W przyszłości warto byłoby pomyśleć o objęciu systemem jednorazowego szkła, w którym są sprzedawane np. mocne alkohole. Jak najszybciej powinna być też podwyższona opłata produktowa dla producentów, którzy nie włączą się w system kaucyjny – mówi Joanna Kądziołka, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste.
Naturalnie, że działa
Kosmetyki nie mogą być tylko naturalne, ta naturalność ma działać i muszą być na to dowody naukowe – przekonuje Anna Rutkowska-Didiuk, współwłaścicielka Mokosh Cosmetics.
Lato z Żabką. Kulisy biznesu w miejscowościach turystycznych
Zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda prowadzenie sklepu franczyzowego w najpopularniejszych kurortach? My Company Polska we współpracy z Żabką odkrywa rąbka tajemnicy!
Inżynier z wybiegu. Jak modeling pomógł mu zbudować medyczny startup
Zaczynał jako inżynier, został międzynarodowym modelem, dziś tworzy narzędzie, które może zmienić codzienność wielu pacjentów. Hubert Kacprowicz to postać, która wymyka się schematom – ma na koncie współprace z markami takimi jak Guess, Vistula czy Reserved, rekord Guinnessa za najwyżej położony pokaz mody świata, i jest jednocześnie współzałożycielem startupu medycznego Exura.
Można pokonać hakera
Jeśli chcesz zbudować przewagę konkurencyjną, musisz być cyberodporny – przekonują Daniel Kamiński i Krzysztof Bronarski – eksperci Orange Polska. Wiesz, ile czasu trwa przywrócenie organizacji do funkcjonowania po ataku ransomware? Odpowiedź może cię zaskoczyć…
Poza biznesem. Łucja Rugor
Łucja Rugor, founderka startupu Kosmok, próbująca łączyć naukę z biznesem. Ze swoją technologią tankowania satelit wkrótce powalczy w konkursie Rookie of the Year, a na razie zdradza swoje zajawki.
Femtechy nie boją się polityków. Wywiad z Mariną Gerner
Zdrowie kobiet było przez dziesięciolecia zaniedbywane, ale właśnie dlatego femtechy mają tak duży potencjał. Ich rynek może być wart nawet bilion dolarów. Pojawiają się już na nim jednorożce – mówi Marina Gerner, dziennikarka śledcza, autorka bestsellerowej książki „The Vagina Business”.
Do każdej areny trzeba się przyzwyczaić. Wywiad z Wojciechem Liszką
Kiedy pojechałem na igrzyska, najtrudniejszy okazał się dla mnie pierwszy mecz – to było naprawdę gigantyczne przeżycie. Do każdego kolejnego spotkania podchodziłem z coraz większym luzem, natomiast mecze rundy finałowej były już dla mnie tak naprawdę „kolejnym dniem w biurze” – mówi Wojciech Liszka, sędzia koszykarski, współzałożyciel firm Seerio i Alloweat oraz CEO Z-Factor.