W biznesie. Październik 2020

fot. East News
fot. East News
Najnowsze informacje ze świata biznesu i polskiej przedsiębiorczości.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2020 (61)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pierwszy polski film o banksterach

Banksterzy” – taki tytuł nosi pierwszy polski film fabularny o kryzysie spowodowanym działalnością banków. Temat, który niejednokrotnie był pokazywany na dużym ekranie przez zachodnich twórców, trafia do polskich kin po raz pierwszy. W produkcji zobaczymy plejadę gwiazd, m.in. Katarzynę Zawadzką, Antoniego Królikowskiego, Magdalenę Lamparską, Tomasza Karolaka, Jana Frycza, Małgorzatę Kożuchowską i Rafała Zawieruchę. Premiera 16 października. Film zapewne nie poprawi wizerunku banków ani międzynarodowych organizacji finansowych. Wzbudził bowiem kontrowersje, zanim jeszcze powstał. Zdaniem krytyków pokazuje zbyt jednostronny obraz systemu bankowego, który oskarżany jest o wywołanie kryzysu ekonomicznego sprzed kilku lat oraz narażenie na krzywdę tzw. frankowiczów. Reżyserem filmu jest Marcin Ziębiński. 

-

UEFA zbiednieje przez pandemię

Aż 680 mln zł będzie musiała oddać stacjom telewizyjnym Unia Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA). Powód? Drastyczny spadek liczby rozegranych meczów. Wiadomo, że dla nadawców telewizyjnych transmisje rozgrywek piłkarskich to reklamowe złote żniwa. Dlatego płacą one UEFA olbrzymią kwotę za możliwość pokazywania futbolu na swoich antenach. Opłaty te to też olbrzymie źródło finansowania piłkarskiej federacji. Dość powiedzieć, że – jak podaje agencja AP – sprzedaż praw telewizyjnych i umowy sponsorskie na sezon 2020/2021 przyniosły organizacji 3,8 mld dol. Jednak z powodu pandemii rozegrano znacznie mniej meczów w fazie pucharowej niż planowano – zamiast spotkania i rewanżu rozgrywano tylko jeden pojedynek. Zmiany w programie Ligi Mistrzów i Ligi Europy sprawiły, że budżet UEFA skurczy się w tym roku o ponad 2,5 mld zł. Przypomnijmy, że w Polsce rozgrywki te transmitują TVP i Polsat.

-

Internet wygrał z telewizją

W pandemii wydatki na reklamy w internecie po raz pierwszy pokonały polski reklamowy rynek telewizyjny – wynika z zestawienia Publicis Media Group. Wprawdzie przychody z reklam spadły we wszystkich rodzajach mediów, to jednak w przypadku sieci zmiana była łagodna. Lockdown najmocniej odczuła prasa drukowana, reklama outdoorowa i kinowa. Dla tej ostatniej spadki wpływów stały się wręcz katastrofalne.

Powyższe dane częściowo kwestionuje izba reklamy internetowej IAB Polska, według której wydatki na reklamę w sieci przeskoczyły wydatki na reklamę telewizyjną jeszcze przed COVID-19. Miało to nastąpić już w pierwszych miesiącach 2019 r.

Czy telewizje mają się o co martwić? Zdaniem ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego, pokaże to końcówka tego roku. Okres przed Bożym Narodzeniem jest bowiem zawsze czasem największych obrotów dla branży telewizyjnej. Firmy liczące na sprzedaż produktów „pod choinkę” dosłownie zabijają się wtedy o czas antenowy.

-

Polska coraz ważniejsza dla niemieckiej gospodarki

Udział Polski w eksporcie Niemiec zwiększył się w czasie pandemii z 4,6 proc. do 5,3 proc – podaje PIE. W tym samym czasie w zestawieniu niemieckich eksporterów wyraźnie spadły m.in. Francja, Wielka Brytania i Japonia. Nasz kraj umocnił też pozycję jako dostawca towarów do naszego zachodniego sąsiada. Udział Polski w niemieckim imporcie wzrósł o 0,8 punktów proc. i wyniósł 5,8 proc. Tym samym staliśmy się pod względem wartości drugim pod względem wartości unijnym dostawcą towarów do Niemiec (wyprzedza nas tylko Holandia) i czwartym na świecie (dodatkowo przed nami są Chiny i USA). 

-

Biznesowa rewolucja

Pandemia zdecydowanie przyspieszyła proces transformacji cyfrowej polskich firm – wynika z raportu opublikowanego przez Iron Mountain Polska zajmującego się zarządzaniem informacją, archiwizacją i digitalizacją dokumentów. – Diametralnie zmienił się na przykład sposób, w jaki pracownicy kontaktowali się ze sobą. Swój triumf święciły narzędzia do komunikacji, które pozwoliły przeprowadzać spotkania wirtualne i umożliwiały wspólną pracę nad projektami. Firmy szukały także alternatywnych sposobów na komunikowanie się ze swoimi klientami – zauważa Sylwia Pyśkiewicz, CEO Iron Mountain Polska.

-

Miliardy strat z powodu zamknięcia szkół

We wrześniu polscy uczniowie wrócili do szkół po pięciu i pół miesiącach. Była to najdłuższa przerwa w nauce od zakończenia drugiej wojny światowej. Jak wynika z badań, uczniowie ponieśli z tego powodu spore koszty psychiczne – aż 47 proc. uczniów deklaruje, gorsze mentalne samopoczucie niż przed pandemią, a 45 proc. odczuwa dolegliwości fizyczne. Jednak koszty związane z zamknięciem szkół odczuła też gospodarka. Budżet państwa musiał bowiem wypłacać zasiłki opiekuńcze przysługujące rodzicom dzieci do 8. roku życia. Według wyliczeń resortu rodziny tydzień spędzony przez wszystkie dzieci w domach w czasie pandemii kosztował Fundusz Ubezpieczeń Społecznych aż 1 mld zł.

Liczba:

10 mld zł – tyle wyniósł dotychczasowy koszt zasiłków opiekuńczych związanych z pandemią

-

Najdroższe na świecie miejsce do pracy zdalnej

Ponad 80 tys. zł zapłacimy za możliwość tygodniowej pracy zdalnej w luksusowym kurorcie na Malediwach. To prawdopodobnie najdroższa na świecie oferta skierowana do osób, które w okresie pandemii chcą pracować zdalnie, a nie chcą tego robić we własnym domu. Już od kilku miesięcy luksusowe kurorty oferują idealne warunki do wypełniania obowiązków zawodowych na odległość. 

Co oferuje biznesmenom ośrodek wypoczynkowy The Nautilus Maldives? Przede wszystkim luksusowe apartamenty na prywatnej wyspie (oczywiście z widokiem na morze), usługi osobistego asystenta, darmowe pranie, a także pełne wyżywienie. Klienci mogą też skorzystać z zajęć jogi, siłowni i kursu medytacji dla zapracowanych. 

Niestety na miejscu można zostać maksimum trzy tygodnie. Druga zła wiadomość to fakt, że Malediwy objęte są rządowym zakazem lotów z Polski. 

-

Wakacje z COVIDem

Liczba Polaków, którzy wyjechali w tym roku na wakacje, nie różniła się znacząco od ubiegłorocznej – wynika z raportu opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Oznacza to, że nie potwierdziły się alarmistyczne prognozy dotyczące sytuacji w branży turystycznej w 2020 r. Wiele osób, które zamierzały wyjechać za granicę, ostatecznie spędziły urlop w kraju, co podreperowało budżety m.in. polskich hotelarzy. Rozmiar strat złagodziła też decyzja rządu o wprowadzeniu bonu turystycznego. 

-

Ciszej nad tym miastem

Polski startup Silencions przyczyni się do redukcji hałasu, głównie w naszych miastach. A wszystko dzięki zastosowaniu unikalnie zmodyfikowanej struktury materiałów wykorzystywanych przy produkcji samochodów, samolotów czy sprzętu RTV i AGD. Pozwoli to stłumić hałas i wibrację. 

Jak wynika z badań, w Unii Europejskiej aż 20 proc. ludzi żyje na obszarach o niedopuszczalnym poziomie hałasu. Ciągły hałas przyczynia się do zaburzeń koncentracji, problemów ze snem i wzrostu agresji. Silencion pracuje obecnie nad unikalnym rozwiązaniem, które pozwala na redukcję poziomu dźwięku nawet o 60 proc. W tej chwili firma swoje rozwiązania wprowadza pilotażowo w IKEI, gdzie wygłusza maszyny do obróbki drewna. 

-

Na Księżycu mogą powstać prywatne kopalnie 

NASA szuka prywatnych firm, które będą jej dostarczać księżycowe skały. Ogłosiła to w ramach programu Artemis, którego celem jest ponowna podróż człowieka na srebrny glob w 2024 r. Agencja chce, by wraz z nią na Księżyc udali się przedstawiciele biznesu, którzy zabiorą z jego powierzchni skały oraz pył księżycowy. Przedsięwzięcie ma charakter pionierski. Amerykańscy specjaliści liczą, że ta nietypowa naukowo-komercyjna misja otworzy drzwi do przyszłej eksploatacji zasobów m.in. na Marsie. Nie jest tajemnicą, że od lat Stany Zjednoczone chcą doprowadzić do wprowadzenia międzynarodowych uregulowań umożliwiających powstanie w przyszłości kopalń w kosmosie. 

-

Pracownicy boją się robotów

Roboty nie chorują, nie męczą się ani nie przenoszą wirusa” – czytamy w opracowanym przez firmę doradczą Procontent Communication raporcie „Pandemia automatyzuje Polskę?”. Jak wynika z opracowania, aż 53 proc. badanych boi się utraty pracy z powodu kryzysu gospodarczego po pandemii. Jednym z większych „strachów” jest automatyzacja miejsca pracy (19 proc.) oraz nowe narzędzia technologiczne (40 proc.). 

-

Gdynia wesprze branżę rowerów cargo

Gdynia jest pierwszym polskim miastem, która zdecydowała się na dofinansowanie swoim mieszkańcom zakupu rowerów towarowych – poinformował wiceprezydent Marek Łucyk. Chętni na taki nabytek dostaną od Ratusza 5 tys. zł dotacji. Muszą się zobowiązać, że będą aktywnie korzystać z pojazdu przez co najmniej trzy lata. Wcześniej podobne rozwiązania przyjęły m.in. Oslo, Amsterdam i Berlin uważane za najbardziej „rowerowe” stolice w Europie. Taka polityka miejska ma się przyczynić do przesiadki z samochodów na jednoślady, rozładować korki i zmniejszyć smog. 

Rowerowe dotacje to jedno z zadań projektu CityChangerCargoBike realizowanego przez Gdynię od września 2018 r. do sierpnia 2021 r. Rowery cargo używane są głównie do przewozu dzieci i towarów.

-

Żel pod prysznic z nalewaka 

W ramach redukcji plastiku Carrefour Polska uruchomił pierwszą stację refillingową, dzięki której klienci sklepu BIO zlokalizowanego na warszawskim Bemowie mogą kupić żel pod prysznic z nalewaka. Muszą jedynie mieć przy sobie butelkę wielokrotnego użytku. Dzięki temu za zakup zapłacą o 15 proc. mniej. Pionierski w Polsce projekt powstał we współpracy z marką kosmetyczną Yope oraz startupem Swapp! Decyzja Carrefoura wpisuje się w coraz popularniejszą w polskim handlu ideę Zero Waste. 

My Company Polska wydanie 10/2020 (61)

Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ