Reklama

Między oczekiwaniami a możliwościami

Między oczekiwaniami a możliwościami
Rynek pracy przeszedł w ostatnich latach głęboką transformację. Zmieniły się narzędzia, realia oraz relacje między pracownikami a firmami. Pracodawca nie jest już jedynym, który dyktuje zasady. Równorzędną siłą stali się pracownicy, którzy coraz bardziej świadomie wybierają miejsce zatrudnienia. Na styku tych dwóch perspektyw pojawia się pojęcie „dobrego pracodawcy”.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2025 (123)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Nie jest to tylko modne hasło do kampanii marketingowych czy wizerunkowych. To rezultat codziennych decyzji, komunikacji i relacji międzyludzkich. Firma może ogłaszać się „atrakcyjnym miejscem pracy”, ale jeśli doświadczenia zatrudnionych temu zaprzeczają, reputacja prędzej czy później upadnie. Jak więc zasłużyć sobie na miano naprawdę dobrego pracodawcy?

Zbuduj kulturę bazującą na szacunku i zaufaniu

Najważniejsza wartość, jaką pracownicy oczekują od pracodawcy, to, wbrew pozorom, nie pokój do relaksu, owocowe czwartki czy drogie prezenty na święta. To szacunek i poczucie bezpieczeństwa. Ludzie nie odchodzą od firm - często odchodzą od szefów, którzy upierają się przy starym, autorytarnym sposobie zarządzania. Zaufanie, partnerskie podejście i uczciwość nie kosztują nic, a tworzą ogromną różnicę. Jak to zrobić w praktyce? Komunikuj się jasno i regularnie – ludzie chcą wiedzieć, co się dzieje w firmie; unikaj mikrozarządzania - daj autonomię i prawo do decydowania o sposobie wykonywania pracy; traktuj wszystkich jednakowo - brak „lepszych i gorszych” buduje szacunek i spójność; traktuj błędy jak lekcje, a nie powód do krytyki i kar; organizuj spotkania, podczas których pracownicy mogą dzielić się pomysłami i obawami. Tworzy to atmosferę bezpieczeństwa psychologicznego, która sprzyja innowacyjności, kreatywności i wydajności.

Pozwól pracownikom naprawdę się rozwijać

Rozwój zawodowy jest jednym z najważniejszych czynników satysfakcji z pracy. Pracownicy chcą wiedzieć, że firma inwestuje w nich, a ich wysiłek prowadzi do realnego rozwoju. Nie chodzi o to, by z każdego zrobić menedżera. Chodzi o to, by pracownik czuł, że jeśli stoi w miejscu to tylko dlatego, że sam tak zdecydował. Jak to zrobić w praktyce? Pozwól pracownikom spróbować różnych zadań lub projektów, nawet tymczasowo - daje to nowe kompetencje i poczucie wszechstronności; organizuj szkolenia wewnętrzne i programy mentoringowe - to nie dość, że tańsze niż zewnętrzne kursy, to jeszcze buduje kulturę współpracy; wspieraj pracowników w zdobywaniu nowych kwalifikacji - wysyłaj ich na konferencje branżowe; dopłacaj do kursów niekoniecznie związanych z pracą; zapewnij dostęp do kursów online, by mogli uczyć się w wybranym przez siebie czasie; regularnie rozmawiaj o aspiracjach zawodowych i ścieżkach awansu. Pamiętaj, że pracownicy, którzy się rozwijają, rzadziej szukają pracy, gdzie indziej, bo czują, że przyszłość stoi przed nimi otworem.

Zapewnij równowagę między życiem zawodowym a prywatnym

Pracownicy coraz częściej deklarują, że dobra atmosfera i równowaga między pracą a życiem prywatnym są ważniejsze niż wysokość pensji, o ile zarobki są uczciwe. Ludzie nie chcą już, by praca „zjadała” im życie. Chcą mieć czas dla rodziny, przyjaciół czy choćby dla siebie i oczekują, że pracodawcy to uszanują. Jak spełnić te oczekiwania? O ile to możliwe wprowadź elastyczne godziny pracy lub możliwość odpracowania godzin - pozwala to dopasować pracę do życia prywatnego; pozwól pracować zdalnie lub hybrydowo - to zwiększa satysfakcję i zmniejsza stres związany z dojazdami; stawiaj realistyczne cele - planuj zadania tak, aby pracownicy mogli je wykonać w normalnym czasie pracy a nie musieli siedzieć po godzinach i wreszcie szanuj czas wolny pracowników - nie wysyłaj e-maili i nie wymagaj raportów po pracy, w weekendy i wakacje, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. Słowem pokaż, że widzisz w pracowniku człowieka a nie tylko maszynę do robienia wyników.

Bądź uczciwy i przewidywalny w kwestiach finansowych

Mniejsze firmy często konkurują z większymi pracodawcami na rynku wynagrodzeń. Nie zawsze mogą płacić najwięcej - ale mogą płacić bezpiecznie i uczciwie. Stabilność i przewidywalność dają poczucie bezpieczeństwa, którego pracownicy szukają równie mocno jak pieniędzy. Jak im to zapewnić? Wprowadź jasne zasady wynagradzania - każdy pracownik powinien wiedzieć, jak kształtuje się jego pensja i jakie są kryteria przyznawania premii; płać zawsze na czas - każda zwłoka to stres dla pracownika, który ma przecież rachunki do zapłacenia; regularnie rozmawiaj o wysokości wynagrodzenia - nie czekaj aż pracownik sam upomni się o podwyżkę; unikaj obietnic bez pokrycia - mówienie „w przyszłym roku na pewno będą podwyżki” bez planu działania niszczą zaufanie na długo; rozważ drobne bonusy lub spersonalizowane benefity niematerialne - takie małe gesty mogą zwiększyć poczucie docenienia, a więc i satysfakcji z pracy.

Włącz pracowników w decyzje, które ich dotyczą

W małych i średnich firmach „dystans” między zarządem a zespołem jest mniejszy. Warto to wykorzystać. Możliwość wpływu na firmę radykalnie zwiększa zaangażowanie i lojalność, bo pracownicy czują się niejako współautorami sukcesu firmy, nie tylko ślepymi wykonawcami. Jak to zrobić w praktyce? Zanim wprowadzisz zmiany, pytaj o opinie pracowników, to oni mają pracować w nowej rzeczywistości, więc warto poznać ich zdanie i uwagi; organizuj regularne spotkania z udziałem przedstawicieli wszystkich działów - pozwala to na wspólne ustalanie priorytetów i celów np. kwartalnych; stwórz możliwości zgłaszania pomysłów i opinii - w sposób anonimowy lub jawny; wreszcie zawsze wyjaśniaj powody podejmowanych decyzji - nawet, jeśli któraś nie podoba się wszystkim, wytłumaczenie jej przyczyn zmniejsza frustrację i buduje zaufanie.

Bycie dobrym pracodawcą nie jest kwestią rozmiaru firmy ani dostępu do wielkich środków. To podejście i styl zarządzania tworzą markę pracodawcy - nie dodatki i dekoracje. Mniejsi pracodawcy mogą wyróżniać się dzięki temu, że są bardziej ludzcy, elastyczni, autentyczni i bliżsi ludzi i ich potrzeb. Jeśli mniejsza firma stworzy środowisko na bazie szacunku, rozwoju, uczciwości i realnej równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, to nie tylko przyciągnie kandydatów, ale zbuduje stabilny, lojalny i zmotywowany zespół, który będzie w stanie konkurować z każdym i… wygrać.

My Company Polska wydanie 12/2025 (123)

Więcej możesz przeczytać w 12/2025 (123) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama