Paliwo z zasadami

© Materiały prasowe
© Materiały prasowe 11
W branży paliwowej, strategicznej, podlegającej dynamicznym zmianom i mocno konkurencyjnej, nie jest łatwo usadowić się firmie rodzimej i średniej wielkości. Takiej jak Delta-Gas, która nabiera właśnie rozmachu po kilku latach budowania pozycji i marki.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2017 (17)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Spółka ta działa od 2010 r., przede wszystkim na Mazowszu, i specjalizuje się w hurtowym handlu olejem napędowym. Sprzedaje też benzynę, LPG i paliwo lotnicze. W Polsce podobnej wielkości przedsiębiorstw paliwowych jest kilkanaście. Zwykle działają regionalnie. 

W 2016 r. obroty firmy wzrosły o 100 proc. w porównaniu z poprzednim – ale konkretnych wartości jej kierownictwo nie podaje. Podkreśla za to, że za tym wynikiem w dużej mierze stoi przejrzystość działania. 

Jasny punkt w szarości

Grzegorz Cieślak, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży  Delta-Gas, mówi, że dla jego firmy od samego początku priorytetem było podporządkowanie się obowiązującym regulacjom prawno-podatkowym, w pełni legalne funkcjonowanie oparte na wymaganych przez państwo koncesjach. Spółka przyjęła postawę zapewniającą jej klientom poczucie bezpieczeństwa. Taki model działania sprawił, że dziś jest w gronie tych z branży, którzy skorzystają z wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego i zmian w prawie energetycznym. 

Nowe przepisy mają pomagać rzetelnym producentom i dystrybutorom paliw, którzy dotąd borykali się z nieuczciwą konkurencją. Według opinii rządowych szara strefa na różne sposoby unikała płacenia podatku VAT, psuła rynek i powodowała straty w budżecie państwa szacowane na ok. 200 mln zł miesięcznie. Nowe rozwiązania, czyli uszczelnienie poboru VAT i systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą, mają wesprzeć legalną sprzedaż. 

Zresztą Delta-Gas już od pewnego czasu odnotowuje wzrost zapytań o ofertę. – W tej branży ogromne znaczenie ma opinia, polecanie sobie partnerów biznesowych. A my od dawna cieszymy się wysoką oceną w kategorii „bezpieczeństwo transakcji” – wyjaśnia Cieślak. 

Dobra oferta i dywersyfikacja

Kolejnym czynnikiem, oprócz przejrzystości, który zdaniem szefów spółki stoi za jej coraz lepszą pozycją w branży, jest jej oferta. Przez minione lata głównymi jej klientami były firmy zajmujące się hurtową i detaliczną dystrybucją paliw, przedsiębiorstwa transportowe i producenci wykorzystujący olej napędowy do swoich wewnętrznych procesów. Wszyscy oni mogą nabyć towar bezpośrednio w jednej z dwóch baz Delta-Gas na Mazowszu albo jej cysterny dowiozą go we wskazane miejsce na terenie całego kraju. Jakość paliwa spółki, w celu wzmocnienia jej wiarygodności, sprawdza zewnętrzne Orlen Laboratorium w Płocku. 

Od 2015 r. firma poszerzyła też ofertę o własną sprzedaż detaliczną. W Baboszewie w Mazowieckiem, gdzie jest jej centrala logistyczna, powstała pierwsza stacja benzynowa Delta-Gas. Zapowiadane są kolejne. Od połowy 2015 r. spółka sprzedaje też paliwo lotnicze JET A-1 odpowiednie dla większości typów statków powietrznych, w tym jednostek z napędem odrzutowym i turbośmigłowym. Odbiorcami są krajowe lotniska. 

W planach jest wyjście poza Mazowsze, gdzie firma, jak dotąd, skupiała większość swoich klientów, konkurując z takimi gigantami jak Orlen i Lotos czy zagraniczne koncerny paliwowe. 

Biznesowej aktywności Delta-Gas nie sposób opisać bez przypomnienia jej globalnego kontekstu. Ropa naftowa ma wciąż ogromny wpływ na światowe rynki. Ostatnio znaczne spadki jej cen odbiły się zwłaszcza na sytuacji gospodarczej jej eksporterów, jak Rosja i Wenezuela. Jesienią 2016 r. znów zaczęła drożeć, co spowodowało wzrost cen paliw. – Na rynku paliwowym trudno planować z dużym wyprzedzeniem. Trzeba obserwować zmiany, wahania cen ropy i kursów walut czy zachowania dostawców – mówi Damian Ferski, prezes Delta Gas. 

Dlatego jego firma stara się dywersyfikować ryzyko i kupuje paliwa u kilku dostawców, poprzez pośredników lub w rafinerii. To ją zabezpiecza przed sytuacją, że nagle zabraknie towaru albo uderzą w nią kłopoty partnera, pozwala też porównywać ceny. 

Networking i sponsoring

Ekspansji spółki, w przyszłości może nawet zagranicznej, służy nawiązywanie kontaktów, np. poprzez udział w różnych imprezach branżowych czy za pomocą promocji w internecie (m.in. w portalach społecznościowych). Delta-Gas postawiła też na aktywne budowanie swego wizerunku firmy wiarygodnej, otwartej na świat i dialog dzięki działalności sponsorskiej i charytatywnej. Wspiera sławy sportowe i uznanych już artystów, ale też wschodzące talenty i najmłodsze pokolenie. Jej „twarzami” są sportowcy kojarzeni z sukcesami... i z paliwem, jako nieodłącznym elementem ich dyscyplin. Logo Delta-Gas prezentują Maciej Pospieszyński, dwukrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej i mistrz Polski w akrobacji samolotowej (w ciągu pięciu lat zdobył 15 medali na mistrzostwach świata i Europy); Paweł Borkowski, laureat Drift Masters Grand Prix, czyli as driftingu; a także chłopcy z drużyny motocrossowej KTM Kids Team. Spółka wspiera też grupę teatralną z Krakowa – Teatr Umowny. 

Suma wiedzy i doświadczenia

– Siłą naszej firmy są ludzie. Każdy wie, co robić, aby zadowolony był i klient, i my – mówi Cieślak. Bez takiego zespołu trudno byłoby realizować strategię Delta-Gas: małych, ale pewnych kroków, wciąż do przodu. 

Większość jej pracowników (kierownictwo, handlowcy, marketing) ma wieloletnie doświadczenie w branży. Począwszy od prezesa Ferskiego i dyrektora Cieślaka. Ten pierwszy to były szef spółki Chemnaft zajmującej się m.in. produkcją różnych olejów ropopochodnych. Drugi uruchamiał i rozwijał sprzedaż w liczących się na rynku hurtowniach paliw w województwie mazowieckim w czasach, gdy paliwo było reglamentowane przez państwo. Nie tylko zresztą w PRL, ale też np. w 2007 r. – z obawy przed nagłym spadkiem dostaw ropy. 

Ferski jest prezesem firmy Delta-Gas od początku jej istnienia. Już nieraz pokazał, że ma cechy niezbędne do zarządzania na tak konkurencyjnym rynku. Jest cierpliwym długodystansowcem. Jak mówi, zawdzięcza to swojej aktywności sportowej – ukończył AWF. – Sport, jak biznes, wymaga skupienia, wewnętrznej równowagi, obowiązkowości i... stosowania zasad fair play – zauważa. A Grzegorz Cieślak dodaje: – U nas zawsze obowiązywała polityka otwartości. Rozmawiamy z każdym zainteresowanym współpracą. Budujemy relacje oparte na zaufaniu, z nadzieją na trwałe porozumienie. 


Delta-Gas SA

Firma działa na rynku paliw od 2010 r. 

Specjalizuje się w hurtowym handlu olejem napędowym, oferuje też wysokiej jakości benzynę, gaz LPG i paliwo lotnicze JET A-1. 

Prowadzi transakcje na terenie całego kraju, ale zaopatruje przede wszystkim rynek mazowiecki i ościenny. 

W 2015 r. uruchomiła pierwszą stację benzynową  Delta-Gas, wkrótce będą kolejne. 

Prezesem firmy jest Damian Ferski. 

My Company Polska wydanie 2/2017 (17)

Więcej możesz przeczytać w 2/2017 (17) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ