Benefity finansowe i żywieniowe oraz… słowo dziękuję
Benefity pracownicze, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2022 (85)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Aż 45 proc. badanych pracowników uważa, że oferta benefitowa nie jest dopasowana do ich potrzeb, m.in. z uwagi na charakter i miejsce pracy. Tak wynika z najnowszego raportu Sodexo „Bez maski. Pracownik tu i teraz”. Co wpływa na poziom zadowolenia z benefitu? Przede wszystkim fakt, że jest on sumą potrzeb pracownika. W sytuacji, gdy głos zatrudnionych nie jest brany pod uwagę, pojawia się ryzyko, że wdrożone zostaną niedopasowane świadczenia lub zabraknie pożądanych rozwiązań.
Karty wspierające domowy budżet
Jaki jest więc benefit idealny? Z badania zrealizowanego dla Sodexo „Potrzeby pracowników 2022” wynika, że powinien on stanowić praktyczny dodatek do wynagrodzenia, wspierać domowy budżet i pozwalać na zakup czegoś specjalnego. To zrozumiałe szczególnie teraz. W dobie inflacji aż 90 proc. badanych zaznacza, że ich wydatki na żywność i codziennie życie zwiększyły się, a oszczędzanie stało się trudniejsze. Sprawdzają się więc benefity finansowe, które stanowią niejako wyróżnik i wzmocnienie dla pensji. Dla przykładu: Karty Podarunkowe Sodexo (plastikowe, zbliżeniowe i wirtualne) zapewniają swobodę wyboru, można nimi płacić w Polsce i za granicą, na miejscu i online. Są więc elastycznym rozwiązaniem – pracownik może przeznaczyć środki na własne potrzeby, ale też obdarować rodzinę.
Posiłki zachęcające do działania
Oczekiwania pracownicze podyktowane są kwestiami praktycznymi i ekonomicznymi. Aby zatrzymać obecnych pracowników i przyciągnąć nowe talenty, konieczne są rozwiązania, które będą wspierać motywację, produktywność, a co najważniejsze poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i finansowego. Idealnym przykładem takiego rozwiązania jest dofinansowanie posiłków oferowane np. w formie karty przedpłaconej Lunch Pass Sodexo. Stanowi to gwarancję zadowolenia wszystkich zatrudnionych, niezależnie od ich indywidualnej sytuacji czy modelu pracy (stacjonarnie, zdalnie). Jest uniwersalnym świadczeniem odpowiadającym na aktualne wyzwania codzienności. Aż 80 proc. badanych, którzy nie mają regularnie finansowanych posiłków, chciałoby otrzymywać takie dofinansowanie. Argumenty, które za tym przemawiają, dotyczą głównie oszczędności pieniędzy i czasu na przygotowanie posiłków, a także wygody. Z kolei dla pracodawcy taki benefit oznacza korzyści podatkowe i pozwala zaoszczędzić na składkach ZUS – w tym roku kwota zwolnienia z oskładkowania dofinansowania posiłków dla pracowników wzrosła do 300 zł miesięcznie na pracownika.
Podziękowania wzmacniające motywację
90 proc. pracowników uważa, że docenianie wzmacnia motywację, ale tylko 16 proc. często słyszy słowo „dziękuję”. Niefinansowe formy podziękowania mają szczególną moc i nie są mniej istotne niż finansowe motywatory. Wspierające komunikaty i dopasowane świadczenia powinny się ze sobą łączyć i tworzyć jedność. Jaka forma podziękowania jest więc najbardziej atrakcyjna? Na pierwszym miejscu wśród wskazań znalazła się karta podarunkowa – aż 89 proc. respondentów twierdzi, że ich pracodawca zyskałby lepszy wizerunek, gdyby wprowadził takie rozwiązanie. Warto kreować pozytywne momenty motywacyjne i wykorzystywać szczególne okazje, jak np. święta Bożego Narodzenia, by przygotować upominek i wręczyć go pracownikowi, dziękując za zaangażowanie i współpracę. C
Więcej możesz przeczytać w 10/2022 (85) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.