Dofinansowanie posiłków: nowy standard benefitów w erze troski o zdrowie i efektywność

Dofinansowanie posiłków: nowy standard benefitów w erze troski o zdrowie i efektywność
Budowanie skutecznej oferty benefitów warto zacząć od zaspokojenia fundamentalnych potrzeb pracowników: zdrowia, poczucia bezpieczeństwa i codziennego komfortu. To solidne podstawy do wprowadzenia nieszablonowych rozwiązań.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2025 (112)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Polska jest pionierem w sferze benefitów: w rodzimych firmach oferuje się średnio osiem świadczeń pozapłacowych. Ta liczba wynika z ich skuteczności jako narzędzia motywacji i budowania przewagi, jednak coraz wyraźniejsze są sygnały wyczerpania dotychczasowej formuły. Według badań aż 47 proc. osób jest niezadowolonych z aktualnych świadczeń w swoich firmach. Dlatego coraz częściej mówi się o prostych i praktycznych rozwiązaniach – jak dofinansowanie posiłków – które realnie pomagają pracownikom.

Podstawowe świadczenia pozapłacowe, czyli benefity dla każdego

Benefity podstawowe są nastawione na zaspokajanie podstawowych potrzeb pracowników, tych z pierwszego poziomu piramidy Maslowa. To uniwersalne świadczenia, które zapewniają poczucie bezpieczeństwa i pomagają dbać o zdrowie, utrzymać dobrą kondycję czy zbilansowaną dietę. Praktyczność tych benefitów powoduje, że są realnie wykorzystywane. To ważny wyróżnik dla firm, które dzięki temu widzą w nich inwestycję, a nie tylko koszt.

Przykładem takiego świadczenia jest dofinansowanie posiłków np. w postaci wygodnych kart przedpłaconych. W ogólnopolskim badaniu PBS na zlecenie Pluxee wśród pracowników z różnych branż i pokoleń aż 81 proc. deklaruje, że regularne dofinansowanie posiłków jest praktycznym benefitem, który w pełni wykorzystają. Co więcej, aż 64 proc. twierdzi, że dzięki dofinansowaniu posiłków oszczędza pieniądze.

Nasza przedpłacona karta Pluxee Lunch cieszy się coraz większą popularnością, co widać w zamówieniach i ankietach. Dlaczego? To świadczenie odpowiada na najważniejsze potrzeby każdego człowieka: zdrową dietę i codzienną energię do działania, a jego wartość materialna podnosi komfort finansowy. Pracownicy doceniają takie wsparcie i naprawdę z niego korzystają. Z perspektywy pracodawcy to dobrze wydany budżet. Wreszcie oferowanie karty na lunch stawia firmę w czołówce pracodawców dbających o dobrostan swoich zespołów.

Proste rozwiązania na trudne czasy

W ostatnich latach wiele firm eksperymentowało z różnymi rodzajami benefitów, jednak teraz coraz częściej wracają do prostych, sprawdzonych rozwiązań. Powodów tego trendu jest kilka. Zmieniają się potrzeby pracowników, w obliczu rosnących kosztów życia i niepewnej sytuacji gospodarczej szukają benefitów, które rzeczywiście pomogą im w codziennym życiu. Pracownicy chcą świadczeń, które są praktyczne i łatwe do wykorzystania, niezależnie od tego, gdzie oraz  jak pracują. Ponadto pracownicy mają coraz większą świadomość, że dobra kondycja wpływa na ich samopoczucie i efektywność w pracy. Z tego powodu benefity związane ze zdrowiem i dietą – takie jak dofinansowanie posiłków – stają się coraz bardziej popularne. Z kolei firmy szukają sposobów na efektywne zarządzanie budżetami benefitowymi. Dzięki temu, że benefity takie jak karty lunchowe są zwolnione z ZUS, firmy mogą zaoszczędzić na kosztach.

Nowy standard pakietu benefitów

Historia firmy Notino, jednego z naszych klientów, pokazuje, że poleganie na prostych, praktycznych benefitach, takich jak dofinansowanie posiłków, może przynieść wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Dlatego karty na lunch to trend nie tylko na nadchodzący rok, ale także kolejne lata: mają mocną pozycję jako benefit przyszłości.

- Wdrożenie Pluxee Lunch przyniosło długo oczekiwaną zmianę. Ten benefit naprawdę się sprawdza, bo odpowiada na podstawowe potrzeby pracowników i faktycznie poprawia komfort ich życia. Świadczy o tym m.in. rekordowy poziom wykorzystania kart na lunch (w porównaniu z testowanymi przez nas wcześniej rozwiązaniami). Co więcej, nasi pracownicy czują, że ich potrzeby są zauważane i ważne – mówi Joanna Walczak, Head of Country HR w Notino Poland.

My Company Polska wydanie 1/2025 (112)

Więcej możesz przeczytać w 1/2025 (112) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ