4 kroki do zbudowania kultury uczenia i dzielenia się wiedzą w firmie

Zarządzanie
Zarządzanie / Fot. Shutterstock
Rynek pracy przechodzi w ostatnim czasie prawdziwą rewolucję. Kompetencje, które potrzebne są dziś, jutro mogą okazać się niewystarczające, a nawet nieprzydatne. Dla pracowników oznacza to konieczność ciągłego rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Dla pracodawców – wspierania ich w tych działaniach. Nie jest to łatwe, ale konieczne, jeśli chce się nadążyć za zmianami i zdobyć przewagę nad konkurencją. Dlatego budowanie w firmie kultury uczenia się i dzielenia wiedzą to jedno z podstawowych zadań Marki Godnej Zaufania. Jak się do tego zabrać?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2025 (112)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1.Zapewnij szkolenia

To ciągle najskuteczniejszy sposób na zdobywanie przez pracowników umiejętności potrzebnych firmie. Pod warunkiem jednak, że szkolenia są trafione, czyli dostosowane do wiedzy, predyspozycji i ambicji zatrudnionych. Tylko spersonalizowane ścieżki rozwoju i przypisane im odpowiednie kursy dają gwarancję, że pracownik włoży w naukę maksimum wysiłku, a potem w pełni wykorzysta zdobytą wiedzę w pracy. Wciśnięty gdzieś na siłę, wbrew własnej woli, zdolnościom i oczekiwaniom, będzie pracował na pół gwizdka lub ucieknie do konkurencji, która zapewni mu większe możliwości rozwoju. Zachęcaj do udziału nie tylko w szkoleniach organizowanych przez firmę, ale także wspieraj tych, którzy chcą się kształcić sami (i to niekoniecznie w dziedzinach ściśle związanych z pracą, ale np. z zainteresowaniami lub hobby). Dopłaty do kursów, wolne dni np. na studia podyplomowe, wyjazdy na konferencje, wolontariat nie tylko zwiększają zadowolenie i zaangażowanie pracowników, ale też są sygnałem, że rozwój i wiedza to jeden z priorytetów w firmie.

2.Zachęcaj do dzielenia się wiedzą

Nauka to nie tylko indywidualne szkolenia. To też korzystanie z wiedzy współpracowników. Zwłaszcza ci z dłuższym stażem, to często prawdziwi specjaliści w swoich dziedzinach. Problem jednak w tym, że nie wszyscy chcą się swoją wiedzą dzielić. Czas ich do tego przekonać! Nie chodzi jednak o to, by stawiać opornych pod ścianą, bo to przyniesie więcej złego niż dobrego, ale pokazać, że to się opłaca. Zawsze dostrzegaj i nagradzaj pracowników, którzy chętnie pomagają tym mniej doświadczonym lub publikują wiele cennych materiałów w firmowej bazie danych. Może to być np. drobna nagroda pieniężna lub sfinansowanie udziału w wybranym przez nich kursach połączone z wiadomością z gratulacjami na firmowej platformie komunikacyjnej. Najważniejsze, by zobaczyli, że ich zaangażowanie zostało przez kierownictwo zauważone i docenione, a współpracownicy się o tym dowiedzieli (i chcieli brać z nich przykład). Liderzy w dzieleniu się wiedzą mogą też wystąpić w roli wykładowców w wewnętrznych szkoleniach, a nawet reprezentować firmę na zewnątrz np. na konferencjach. To doskonała okazja, by wesprzeć ich rozwój, np. w roli trenerów, a także pokazać, że uważasz ich za ekspertów. A że brzmi to dumnie, na pewno doda im skrzydeł.

3.Promuj współpracę między działami

Dobra komunikacja między poszczególnymi zespołami to podstawa skutecznego i efektywnego zarządzania firmą. Tymczasem często zamiast współpracy mamy niezdrową rywalizację lub zadzieranie nosa (my jesteśmy najważniejsi, a tamci nic nie znaczą), które nie tylko nie sprzyjają rozwojowi przedsiębiorstwa, ale też mogą doprowadzić do katastrofy. Organizuj więc regularne spotkania międzydziałowe, promuj wspólne projekty. Ułatwiają one wymianę wiedzy i informacji, pozwalają na lepsze zrozumienie wspólnych celów i wyzwań, a także pokazują korzyści ze współpracy i dzielenia się wiedzą. Dobrym sposobem na wymianę umiejętności i informacji wewnątrz firmy jest też oddelegowanie pracownika do innego działu. Nawet jeden dzień może wystarczyć, by poznał specyfikę pracy drugiego zespołu, zrozumiał, jaką rolę w organizacji odgrywają koledzy i koleżanki z różnych struktur, a także nabrał do nich większego szacunku (jeśli zadziera nosa). Uwaga! w spotkaniach i „wycieczkach” międzydziałowych powinni brać udział nie tylko zwykli pracownicy i kierownicy, ale także właściciele firm czy członkowie zarządu. Bycie bliżej ludzi, jest dobrze widziane i doceniane przez pracowników, pozwala również dostrzec problemy, których nie widać zza biurka.

4. Stwórz firmową bazę wiedzy i przestrzeń do dyskusji

Nie wszyscy pracownicy mogą brać udział w tradycyjnych spotkaniach w salkach konferencyjnych. Jedni dlatego, że np. pracują zdalnie, inni bo nie mogą opuścić stanowiska pracy. Dlatego ważne jest, by stworzyć im przestrzeń, w której bez problemu, o każdej porze będą mogli korzystać z wiedzy, a także się nią dzielić. Firmowy intranet czy platforma do współpracy umożliwia gromadzenie i udostępnianie materiałów szkoleniowych czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i znacznie usprawnia przepływ informacji między zespołami. Wystarczy kliknąć i już wiadomo, na jakim etapie jest jakiś projekt lub kto odpowiada za pewne zadania. To także dobre miejsce na sugestie, opinie, pytania, dzielenie się sukcesami, porażkami i udzielanie informacji zwrotnych. Wspólna dyskusja nad jakimś problemem zacieśnia więzi między pracownikami, zachęca ich do dzielenia się pomysłami, a także często pozwala na znalezienie lepszego i szybszego rozwiązania, zgodnie z zasadą co dwie głowy (lub więcej) to nie jedna. Musisz jednak dopilnować, by firmowy intranet nie zamienił się w platformę do ośmieszania czy dyskryminacji. Podstawowa zasada: wolno udzielać tylko konstruktywnego feedbacku. Złośliwości są absolutnie zabronione!

- - -

Okiem ekspertki

Autorką komentarza jest Agnieszka Durlej, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju, Bank Pekao S.A.

Zaufanie odgrywa istotną rolę w relacjach biznesowych. Wiarygodne marki łatwiej przyciągają nowych klientów i partnerów, a także utrzymują lojalność istniejących. Jest to szczególnie istotne dla banków jako instytucji zaufania publicznego – tak działamy w Banku Pekao S.A. 

Otwarte dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w ogólnodostępnych materiałach lub poprzez udział w panelach dyskusyjnych pozycjonuje firmę jako lidera branży. Jest to szczególnie ważne, kiedy pojawiają się istotne zmiany w otoczeniu biznesowym. Wszyscy poszukujemy wtedy wiarygodnych źródeł informacji, szczególnie od specjalistów w swojej dziedzinie. Przykładem jest temat ESG – zmiana regulacyjna i biznesowa dla wielu polskich firm. Nasi klienci firmowi sygnalizowali nam na spotkaniach, że brakuje im praktycznego przewodnika dla przedsiębiorstw stawiających pierwsze kroki na ścieżce zrównoważonego rozwoju. Dlatego opracowaliśmy i opublikowaliśmy w październiku „Kompendium wiedzy o ESG”, dostępne bezpłatnie na stronie banku. 

Polskie firmy i konsumenci są na takim etapie rozwoju, że często nie wystarczy im już komunikacja oparta wyłącznie na prezentacji produktu. Organizowanie warsztatów czy pilotaży, które pomagają klientom i dostawcom lepiej zrozumieć ofertę firmy, to ciekawe i angażujące przedsięwzięcie. Im lepiej klient zrozumie działanie produktu czy usługi, tym wyższa może być skłonność do skorzystania z nich. 


Ważne jest także, aby inwestować w rozwój pracowników, ich kompetencje i wiedzę. Firmy, w badaniach prowadzonych przez Bank Pekao S.A., podkreślają wiodącą funkcję doradcy bankowego – eksperta wspierającego rozwój ich biznesu. Współpraca z wiarygodnym, zaufanym oraz kompetentnym partnerem to droga do długotrwałego sukcesu.

My Company Polska wydanie 1/2025 (112)

Więcej możesz przeczytać w 1/2025 (112) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ