Reklama

Aplikacja bez barier

NaviWay
Founderzy NaviWay / Fot. materiały prasowe
Opracowany przez Agnieszkę Białecką, Konrada Nenemana i Tomasza Szletera system NaviWay umożliwia osobom niewidomym i niedowidzącym swobodne poruszanie się po nowej przestrzeni. Nie tylko eliminuje bariery, ale też daje niezależność i poczucie bezpieczeństwa.
Reklama

Na rozmowę ze mną Agnieszka Białecka przynosi znaczniki, czyli niepozorne naklejki z kodami graficznymi. Żebym zrozumiał, na czym polega działanie systemu NaviWay, muszę sam go wypróbować. Połączenie specjalnie przygotowanych oznaczeń z aplikacją w telefonie umożliwia osobie z dysfunkcją wzroku samodzielne poruszanie się w przestrzeniach, w których wdrożono aplikację NaviWay, takich jak centra handlowe, urzędy czy muzea.

Jak to działa? Kiedy znajduję się w pobliżu miejsca, które jest wyposażone w system NaviWay, aplikacja automatycznie powiadamia mnie o tym komunikatem głosowym. Oznacza to, że od tego momentu mogę korzystać z NaviWay. Jeśli to moja pierwsza wizyta w danym miejscu, mogę wcześniej zapoznać się z informacjami na temat obiektu, które są zawarte w aplikacji. Jak dostać się do głównych wejść budynku? Gdzie znajduje się klamka? Ilu skrzydłowe są drzwi?

Kolejny krok to lokalizacja wejścia i nawigacja wewnątrz budynku. Znaczniki są odczytywane przez aplikację za pomocą aparatu w telefonie. Technologia nie wymaga precyzyjnego celowania w znacznik graficzny. Piktogram jest wykrywany, kiedy tylko znajdzie się w polu widzenia aparatu. Gdy się to staje, aplikacja go odczytuje i natychmiast mnie o tym informuje. Słyszę dźwięk wykrycia, a następnie komunikat głosowy z nazwą miejsca przypisaną do tej naklejki oraz informacją, w jakiej odległości się znajduje. Przykład? „Recepcja – 15 metrów” albo „Toaleta – 8 metrów”. Jeśli chcę tam dojść, aplikacja przechodzi w tryb naprowadzania. Jeśli nie, mogę rozglądać się dalej – wystarczy obrócić się w inną stronę, a aplikacja ponownie zacznie poszukiwać znaczniki w otoczeniu.

Dzięki NaviWay mogę samodzielnie eksplorować przestrzeń. Zarówno ją spontaniczne zwiedzać, skanując naklejki, jak i przemierzać ją w sposób bardziej zaplanowany, idąc do wybranego punktu. W opisie strefy mogę też znaleźć specjalnie przygotowaną wyszukiwarkę dostępnych lokali czy gabinetów.

Tryb naprowadzania działa za pomocą komunikatów głosowych, sygnałów dźwiękowych i wibracji. Dzięki temu wiem, czy idę w dobrą stronę i jaka odległość dzieli mnie od celu. – Wszystkie sygnały – głos, dźwięki i wibracje – zostały zaprojektowane tak, aby nie przeciążać użytkownika informacjami, a jednocześnie zapewnić maksymalnie precyzyjne wskazówki – tłumaczy Agnieszka. I zapewnia mnie, że po krótkiej praktyce nabrałbym bez problemu wprawy w rozumieniu tych podpowiedzi. 

Pomysł zrodzony ze współpracy

Gdy już wiem, jak działa NaviWay, pytam Agnieszkę, jak się narodził pomysł na system, który pomaga osobom z dysfunkcją wzroku. Tłumaczy, że wszystko zaczęli Tomek i Konrad, doświadczeni inżynierowie zajmujący się projektami badawczo-rozwojowymi, analizą obrazu i sztuczną inteligencją. Tworzyli oni wówczas dla osób z dysfunkcją wzroku tzw. GMarki bazujące na znacznikach świetlno-głosowych (tzw. beaconach). W trakcie testów z osobami niewidomymi okazało się jednak, że technologia beaconów ma istotne ograniczenia – opowiada Agnieszka. – Nie zapewniała precyzyjnego nakierowania na punkt, była kosztowna w utrzymaniu i nieekologiczna – wymagała bowiem wymiany baterii i serwisowania, w niektórych przypadkach nawet setek urządzeń. Poza tym beacony...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 11/2025 (122)

Więcej możesz przeczytać w 11/2025 (122) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama