Kongres 590 – polskie firmy i produkty

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe 65
15 i 16 listopada w Jasionce koło Rzeszowa odbędzie się trzeci już Kongres 590 – jedno z największych wydarzeń ekonomicznych w Polsce skoncentrowane na rozwoju krajowej gospodarki w oparciu o siłę rodzimego kapitału.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2018 (38)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Organizatorzy zapowiadają, że podczas ośmiu bloków tematycznych, na jakie podzielono tę imprezę, przedstawiciele biznesu, polityki i nauki będą rozmawiać o przyszłości polskiej gospodarki, jej sytuacji w obliczu przemian społecznych i technologicznych, o przeszkodach i zagrożeniach na drodze do jej dalszego rozwoju oraz o jej potencjale, który należy uwolnić.

Łukasz Oprawski, prezes Instytutu Gospodarki Narodowej, który jest organizatorem kongresu, tłumaczy, że liczba 590 w jego nazwie jest nawiązaniem do prefiksu kodu kreskowego, którym oznaczane są towary wyprodukowane przez polskie firmy. Jak mówi, twórcy tej konferencji pragną uwrażliwić Polaków na tzw. patriotyzm ekonomiczny, na to, czy wydawane przez nich pieniądze na zakupy zasilają rodzimą gospodarkę.

Jednakże podstawowym celem kongresu jest namysł nad tym, jak uczynić ją maksymalnie konkurencyjną na globalnym rynku. Tematy debat, warsztatów i paneli – od inwestycji unijnych, przez nowe technologie, po zmiany w prawie podatkowym – mają być poruszane właśnie w tym kontekście. Podczas najbliższej edycji uczestnicy będą się zastanawiać m.in. nad tym, jak sprawić, by polski węgiel był bardziej ekologiczny, nad publicznym wsparciem dla fintechów czy nad słusznością idei smart city realizowanej przez coraz więcej miast. Jak co roku, pojawią się takie tematy, jak elektromobilność, współpraca regionalna, perspektywy rynku pracy. Jednym z gości kongresu będzie Jarosław Gowin, który weźmie udział w dyskusji na temat „konstytucji dla nauki”, która weszła w życie 1 października, a której jednym z priorytetów jest integracja świata akademickiego z biznesem.

Skupienie na MSP

Szczególną uwagę organizatorzy wydarzenia chcą w tym roku poświęcić firmom z sektora MSP. Mikro, mali i średni przedsiębiorcy stanowią przytłaczającą (99,8 proc.) większość polskich firm i odpowiadają już za ponad połowę naszego PKB oraz niemal jedną trzecią eksportu produktów i usług – podaje raport PARP z 2017 r. Kongres ma być miejscem dialogu między właścicielami niewielkich przedsiębiorstw a przedstawicielami dużych firm i instytucji publicznych. W Jasionce pojawią się reprezentanci m.in. Google Polska, Asseco, sieci sklepów Lewiatan, Fakro, EY, a ze strony rządowej – Agencji Rozwoju Przemysłu, Banku Gospodarstwa Krajowego czy Narodowej Rady Rozwoju.

Organizatorzy deklarują, że w tym roku w Jasionce zostaną ogłoszone przez rząd zmiany prawne mające pomóc MSP w rozwijaniu ich możliwości. Przewidują również specjalną „Strefę MSP”, gdzie będzie można zaprezentować się i znaleźć partnerów czy inwestorów. Aby ułatwić mniejszym firmom uczestnictwo w konferencji, została obniżona dla nich jego cena – mogą one skorzystać z 30-procentowego rabatu.

Kongres 590 jest nowym i szybko rosnącym punktem na mapie tego typu wydarzeń w Polsce. W 2016 r. liczba jego uczestników wyniosła nieco ponad 2,5 tys., a w 2017 r. już 4 tys. Rośnie także liczba jego partnerów. W tym roku najistotniejsze wśród nich będą spółki Skarbu Państwa: PKO Bank Polski, PZU, Orlen i KGHM. Sektor prywatny reprezentuje w tej grupie firma Cedrob. Z racji swych bliskich relacji z kręgami rządowymi i obecności na niej wielu polityków, młoda impreza była już świadkiem kilku ważnych deklaracji. W czasie jej pierwszej edycji goszczący na niej Mateusz Morawiecki ogłosił „konstytucję biznesu”, a w 2017 r. zapowiedziano m.in. pakiet praw likwidujących zatory płatnicze czy ulgi dla organizacji pozarządowych. Jak co roku przyznane zostaną również Nagrody Gospodarcze Prezydenta RP, który objął Kongres 590 patronatem honorowym. Więcej na www.kongres590.pl.

My Company Polska wydanie 11/2018
 (38)

Więcej możesz przeczytać w 11/2018 (38) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie