strategie

zobacz inne tematy
Dlaczego linie lotnicze upadają?

Dlaczego linie lotnicze upadają?

Rynek lotniczy rośnie w dwucyfrowym tempie, przybywa pasażerów, a porty lotnicze wydają dziesiątki milionów złotych na inwestycje. Tymczasem linie lotnicze upadają.

Prywatne akademiki dają zarobić

Prywatne akademiki dają zarobić

Dwa lata temu zbudowano w Polsce pierwszy duży, prywatny akademik. Inwestycja okazała się wielkim sukcesem, a dziś kolejne projekty wyrastają jak grzyby po deszczu. Nic dziwnego – stopa zwrotu dla pierwszych inwestorów to nawet 15 proc. w skali roku.

Wyróżnili się i nie zginęli

Wyróżnili się i nie zginęli

Polska porcelana znów jest na fali. Główni producenci mają sprzedaż na poziomie kilkuset milionów i z roku na rok rosną, bo każdy z nich znalazł własną specjalizację. Do tego dochodzą mniejsze studia, które stawiają na młodych polskich projektantów.

Wesele  z przytupem

Wesele z przytupem

Prawie 7 mld rocznie wydajemy na śluby i wesela, średnio 35 tys. na jedno. Żeby zarobić na nowożeńcach trzeba się wyróżnić, np. stawiając mobilny bar z prosecco albo wynająć klasycznego Forda Mustanga z lat 60.

Co i jak myśli Elon Musk

Co i jak myśli Elon Musk

Bądź fatalistą, myśl probabilistycznie, stawiaj tylko na produkt, ciężko pracuj i bądź odporny na ból. Publikujemy fragment książki o tym, co o biznesie, branży motoryzacyjnej, przyszłości życia na Ziemi myśli Elon Musk.

Krótkie życie e-sklepu

Krótkie życie e-sklepu

Większość małych i średnich sklepów internetowych upada zaraz po założeniu. Tylko co trzeci e-sklep w Polsce działa dłużej niż osiem lat, choć cały rynek e-commerce dynamicznie rośnie. W czym zatem tkwi problem?

Mniejsi lubią dużych

Mniejsi lubią dużych

Polscy restauratorzy, właściciele pubów, barów, chętnie wiążą się umowami z dużymi, sprawdzonymi dostawcami. Im większy dostawca, tym ceny niższe, sprawniejsze procedury i oferty szyte na miarę. Trzeba jednak uważać, bo są haczyki.

Rzeź producentów wołowiny

Rzeź producentów wołowiny

W pierwszym tygodniu od wybuchu afery straty polskich producentów mogły sięgnąć 12 mln zł, w kolejnym powiększyły się o 18 mln zł. Kluczowa dla uratowania pozycji polskiej wołowiny jest opinia organów UE. Jeśli będzie pozytywna, polscy producenci odbudują

Rozpędzeni kurierzy

Rozpędzeni kurierzy

Na mocno rosnącym rynku usług kurierskich przetrwają tylko najsilniejsi, którzy dziś mocno inwestują w automatyzację i narzędzia dla klientów. Mniejsi mogą tego wyścigu nie przetrwać.

Polska ofensywa eksportowa

Polska ofensywa eksportowa

Eksport polskiej żywności do krajów Unii Europejskiej jeszcze nigdy nie był tak duży. Widzi to konkurencja na Zachodzie i czasami ucieka się do nieuczciwych chwytów.

Ordnung i swoboda

Ordnung i swoboda

Niemcy to nasz największy partner biznesowy. Wyspy Brytyjskie to trzeci co do wielkości kierunek rodzimego eksportu. Te duże gospodarki przyciągają mnóstwo Polaków i wielu spogląda właśnie w ich stronę, gdy myśli o założeniu firmy za granicą. Tu kończą się jednak łatwe podobieństwa, a zaczynają spore różnice.

Wychowanie poprzez sport

Wychowanie poprzez sport

Miejsc, w których dzieci mogą ćwiczyć pod okiem instruktorów, jest bez liku. Począwszy od uprawiania gimnastyki artystycznej po judo. Na ich tle wyróżnia się warszawska Gym Generation, firma stworzona przez Alex Lynden i Tatianę Wołkową. Zajęcia dla dzieci są w niej w centrum szerszego programu edukacyjnego.

Dwa razy szybciej

Dwa razy szybciej

Omida Group z branży TSL zawdzięcza swój rozwój przede wszystkim wsparciu, jakiego jej szefowie udzielają ambitnym członkom zespołu, którzy chcą tworzyć w strukturze firmy własne, wyspecjalizowane spółki.

Dom, dziecko i pies

Dom, dziecko i pies

Polacy należą do najbardziej zapracowanych narodów w Europie, a zarazem – wzrosła ich zamożność. To przynajmniej dwa powody, by zaproponować im usługi, które wyręczą ich w domowych obowiązkach. Potrzebna jest jednak elastyczność, niezawodność, a czasem – solidny zastrzyk gotówki.

Kapitał w grze

Kapitał w grze

Droga Romana Wyszomirskiego, prezesa spółki MBR Finance, kredytującej posiadaczy samochodów, to przykład na to, jak działając stale w tym samym obszarze, wymyślać swój biznes wciąż na nowo.

Mają nowy pomysł na druk 3D

Mają nowy pomysł na druk 3D

Firm produkujących drukarki 3D jest coraz więcej, ale nie oferują tego, co Skriware – kompleksowego ekosystemu. Pozwala on wykorzystać technologię druku trójwymiarowego do celów edukacyjnych na miarę potrzeb XXI w. i zagospodarować nową niszę na nieco już skostniałym rynku.

Trzy filary franczyzy

Trzy filary franczyzy

Franczyzy są coraz powszechniejsze. Te dotyczące handlu i gastronomii otaczają nas na każdym kroku. Ale pod ich skrzydłami są też oddziały banków, szkoły językowe, agenci nieruchomości, biura tłumaczeń, przychodnie. Franczyzę może założyć właściwie każda firma, której model działania sprawdza się od dłuższego czasu. To sposób na ekspansję.

Bardzo fachowa nisza

Bardzo fachowa nisza

Solidny fach w ręku bywa dziś lepszą gwarancją otrzymania dobrej i pewnej pracy niż wyższe wykształcenie. To powód, dla którego rozkwita biznes uczący konkretnych umiejętności, w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy. Przyciąga też zaintrygowanych mieszczuchów. Warszawa staje się zagłębiem takich firm.

Fani dla fanów

Fani dla fanów

Polacy pokochali gry planszowe, a ich rynek kwitnie. Do tego stopnia, że choć dynamicznie przybywa w tej branży przedsiębiorców, na razie nie odczuwają oni silnej konkurencji. Jest też miejsce na nowe biznesowe pomysły.

Już 20 petard znad Wisły

Już 20 petard znad Wisły

Tym razem już 20 firm z Polski trafiło do prestiżowego rankingu „The Financial Times” – FT 1000 obejmującego tysiąc najszybciej rosnących przedsiębiorstw w Europie. Rok temu było ich w tym zestawieniu tylko sześć. Cztery znalazły się w nim po raz kolejny, przy czym jedna awansowała.

Dostawcy adrenaliny

Dostawcy adrenaliny

Przybywa amatorów sportów ekstremalnych. To efekt nasycenia rynku spokojniejszymi rozrywkami, ogólnego wzrostu aktywności rodaków i poszukiwania przez nich adrenaliny. A także – większego dostępu do odpowiednich usług, czasami wycelowanych w całą Unię, i ich coraz lepszej jakości. Bo rekomendacje odgrywają tu ważną rolę.

Jak rośliśmy

Jak rośliśmy

Gdy firma Versum zaoferowała w niedrogim abonamencie oprogramowanie do zarządzania salonami piękności, poszerzyło to grupę użytkowników takich rozwiązań o rzesze małych zakładów. Nie tylko z Polski. Siła spółki tkwi także w edukowaniu rynku, ciągłym ulepszaniu swojego systemu, dobranym zespole i scentralizowanym modelu sprzedaży.

Kolonie dla dorosłych

Kolonie dla dorosłych

Obozy dla dorosłych są popularnym sposobem nie tylko na aktywny wypoczynek, ale też na biznes. Podstawa to zaoferowanie ludziom wyzwań, poczucia sensu w ich pokonywaniu i kolonijnej atmosfery towarzyskiej.

Najpierw będziemy numerem 1

Najpierw będziemy numerem 1

Firma Super Prezenty odnosi sukcesy w branży, która nad Wisłą jest bardzo młoda. Nie dlatego, że pozwolił na to wreszcie rozwój technologii, ale z powodu zmian w mentalności ludzi, z których wielu, zamiast kupować przedmioty, woli dziś kolekcjonować przeżycia. To jednak nie jedyna przyczyna powodzenia.

Elastyczność ponad wszystko

Elastyczność ponad wszystko

Stałe poszerzanie oferty i kompetencji, wybór trafnych kierunków ekspansji oraz, przede wszystkim, inwestowanie we własne rozwiązania technologiczne – to wszystko sprawiło, że firma eSky z Radomia stała się ważnym graczem na światowym rynku OTA.

Luksus współdzielony

Luksus współdzielony

Nie trzeba wydawać kroci, by błysnąć luksusem. Dziś suknię od znanego projektanta, markową torebkę, a nawet obraz modnego artysty można mieć za ułamek ceny. Nie na zawsze i nie na własność, ale jednak. Rozkwitają bowiem u nas ciekawe wypożyczalnie, a wszystko oczywiście ułatwia internet.

Zrób coś dla innych, zrób coś dla siebie

Zrób coś dla innych, zrób coś dla siebie

Odpowiedzialność społeczna biznesu ważna jest dla wielu małych firm, nawet tych mikro. Jest to tym bardziej godne docenienia, że w najmniejszych przedsiębiorstwach trudno o wielkie zyski i wydawałoby się, że liczy się w nich głównie walka o zarobek, a czasem wręcz o przetrwanie.

Warszawska zielona rewolucja

Warszawska zielona rewolucja

Wyszukana kuchnia albo dobry fast food, ale zawsze na wskroś etyczne podejście plus dobra lokalizacja – to na razie recepta na sukces wegańskiej restauracji w stolicy. Bo na rynku mamy boom.

Jak przygotować firmę do przekazania sterów kolejnemu pokoleniu

Jak przygotować firmę do przekazania sterów kolejnemu pokoleniu

Przygotowanie procesu sukcesji to nie tylko podział majątku! Aby prawdziwie trwać, niezbędne jest opracowanie modelu biznesowego, który w zmieniającym się świecie będzie wzmacniał potencjał konkurencyjności firmy. To jeden z pierwszych etapów przygotowani

Strategia rodziny biznesowej i firmy rodzinnej

Strategia rodziny biznesowej i firmy rodzinnej

Firma rodzinna jest jak małżonkowie – bierze się ją na dobre i na złe. Funkcjonuje ona w specyficznym modelu relacji wewnętrznych – na płaszczyźnie rodzina-firma oraz, jak każda firma, pod presją sił zewnętrznych. Łączenie tych dwóch porządków w jednej st

Dla psa i kota

Dla psa i kota

Na miłości do domowych zwierzaków zarabiają nie tylko weterynarze czy producenci lepszej karmy. Coraz większa jest różnorodność specjalistycznych usług. A że o uczucia tu chodzi, na rynku wygrywa zwłaszcza ten, kto ma szerszą ofertę w dobrej lokalizacji, ale też zwierzęta kocha, zna się na nich i klienci mogą mu zaufać.

IKEA dla Firm wspiera biznesy

IKEA dla Firm wspiera biznesy

Przestrzeń do pracy ma ogromny wpływ na jakość wykonywanych zadań. Im bardziej odpowiada potrzebom znajdujących się w niej ludzi, tym więcej dobrej energii można z niej czerpać. Korzystać z tej zasady pomaga IKEA dla Firm.

Zarobić na nostalgii

Zarobić na nostalgii

Gdy ktoś słyszy „biznes na starych komputerach”, pierwsze skojarzenie, jakie mu się nasuwa, to recykling zużytego sprzętu. Owszem, tak też można, ale o wiele ciekawsze jest zarabianie na „komputerach z duszą”. Z odległych czasów, gdy nie było internetu i superwydajnych procesorów.

Whisky, brzytwa i pozytywna atmosfera

Whisky, brzytwa i pozytywna atmosfera

Barber shopy powstają ostatnio jak grzyby po deszczu, jednak wiele z nich nie utrzyma się na rynku. Obronną ręką wyjdą te, które potrafią się wyróżnić – zwłaszcza wysoką jakością usług.