Polska ofensywa eksportowa
Fot. ShutterstockWedług GUS w ostatnich latach do UE trafia ok. 80 proc. eksportu żywności z Polski. – To jest kierunek, który nasi producenci wybierają w pierwszej kolejności, ze względu na w zasadzie w pełni ujednolicone wymagania dotyczące niezbędnych badań oraz zezwoleń sanitarnych i weterynaryjnych – tłumaczy Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w zespole doradczym dla sektora FMCG w KPMG w Polsce. Na Zachodzie kuszą także dużo wyższe niż w kraju marże, a w naszym regionie Europy – większa łatwość nawiązywania kontaktów, ze względu na podobną specyfikę rynków, bliskość kulturową czy językową.
W 2017 r. łączna wartość wspomnianego eksportu wyniosła, jak szacuje Eurostat, ok. 22,8 mld euro. Dla porównania, w 2016 r. było to 19,7 mld, a w 2007 r. – ledwie 8,2 mld euro. Janusz Auleytner z Departamentu Strategii i Analiz Międzynarodowych w PKO Banku Polskim przytacza z kolei dane International Trade Center, według których nasza sprzedaż do UE poszła w górę, w latach 2013–2017, o 33,8 proc. Jednocześnie wyraźnie wzrósł generalny udział Polski w unijnym handlu produktami rolnymi i spożywczymi. W latach 2006–2017 zwiększył się z 2,6 do 5,9 proc. – podaje BGŻ BNP Paribas.
Skąd ten skok? Zdaniem ekspertów stoi za tym głównie bardzo dobra jakość...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 2/2019 (41) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.