Polska ofensywa eksportowa

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 59
Eksport polskiej żywności do krajów Unii Europejskiej jeszcze nigdy nie był tak duży. Widzi to konkurencja na Zachodzie i czasami ucieka się do nieuczciwych chwytów.

Według GUS w ostatnich latach do UE trafia ok. 80 proc. eksportu żywności z Polski. – To jest kierunek, który nasi producenci wybierają w pierwszej kolejności, ze względu na w zasadzie w pełni ujednolicone wymagania dotyczące niezbędnych badań oraz zezwoleń sanitarnych i weterynaryjnych – tłumaczy Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w zespole doradczym dla sektora FMCG w KPMG w Polsce. Na Zachodzie kuszą także dużo wyższe niż w kraju marże, a w naszym regionie Europy – większa łatwość nawiązywania kontaktów, ze względu na podobną specyfikę rynków, bliskość kulturową czy językową. 

W 2017 r. łączna wartość wspomnianego eksportu wyniosła, jak szacuje Eurostat, ok. 22,8 mld euro. Dla porównania, w 2016 r. było to 19,7 mld, a w 2007 r. – ledwie 8,2 mld euro. Janusz Auleytner z Departamentu Strategii i Analiz Międzynarodowych w PKO Banku Polskim przytacza z kolei dane International Trade Center, według których nasza sprzedaż do UE poszła w górę, w latach 2013–2017, o 33,8 proc. Jednocześnie wyraźnie wzrósł generalny udział Polski w unijnym handlu produktami rolnymi i spożywczymi. W latach 2006–2017 zwiększył się z 2,6 do 5,9 proc. – podaje BGŻ BNP Paribas. 

Skąd ten skok? Zdaniem ekspertów stoi za tym głównie bardzo dobra jakość...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2019 (41)

Więcej możesz przeczytać w 2/2019 (41) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ