Jak przygotować firmę do przekazania sterów kolejnemu pokoleniu

Przygotowanie procesu sukcesji to nie tylko podział majątku! Aby prawdziwie trwać, niezbędne jest opracowanie modelu biznesowego, który w zmieniającym się świecie będzie wzmacniał potencjał konkurencyjności firmy. To jeden z pierwszych etapów przygotowania procesu sukcesji. W tym czasie ważne jest uniezależnienie firmy od samego założyciela, a także weryfikacja tego, na ile ustalony model biznesowy wciąż jest konkurencyjny.
Firmy rodzinne o wysokim stopniu długookresowej konkurencyjności mają:
- opracowany jasny kierunek strategiczny, który, zaakceptowany przez seniora, będzie też wyzwaniem dla juniora,
- świadomość, jak wciąż zwiększać konkurencyjność, korzystając z „potencjału rodzinności” firmy,
- przeprowadzony audyt wartości, które w sytuacjach trudnych mogą stać się punktem odniesienia i spoiwem łączącym pokolenia,
- opracowane mechanizmy wspierające zachowanie ciągłości działania.
Dlatego, myśląc o procesie zmiany pokoleniowej, warto nie tylko przygotować się na długotrwałą zmianę firmy, ale też spojrzeć na konkurencyjność modelu z dwóch stron: założyciela oraz sukcesora. Założyciel ma doświadczenie i często największe kompetencje, by ocenić realną kondycję firmy. Sukcesor z kolei, myśląc o firmie, wyobraża ją sobie już w przyszłości, oceniając jej możliwości rozwoju i prognozując zmiany, które będzie chciał i mógł wprowadzić w ramach istniejących lub nowych możliwości biznesowych, o ile wartości rodzinne, a także filozofia myślenia o biznesie zostawiają na to przestrzeń do działania.
Ponieważ faza audytu przygotowuje firmę do określenia sytuacji wyjściowej, warto, by obecny właściciel zadał sobie kilka pytań, które pomogą zweryfikować stopień przygotowania firmy w każdym z obszarów weryfikujących konkurencyjność modelu biznesowego. Te pytania nie wyczerpują w całości tematu, są jedynie inspiracją do znalezienia dalszych pytań i własnych odpowiedzi w omawianym obszarze (na podstawie: Family Business Stewardship, Institute for Family Business, London 2011).
Strategiczny kierunek rozwoju, wyznaczenie kierunku rozwoju: dbałość o jasność celu, ról i relacji:
- Jak zmieniał się cel działania naszej firmy rodzinnej na przestrzeni pokoleń?
- Jakie cele i aspiracje przyświecają nam dzisiaj jako firmie rodzinnej?
- Czy nasza działalność biznesowa ulokowana jest w branży, która ma wciąż potencjał rozwoju?
- Czy wyniki finansowe, które realizuje nasza firma, są satysfakcjonujące dla rodziny właścicielskiej?
- Jaką mamy strukturę klientów? Czy można uznać, że portfolio klientów jest wyważone?
Zwiększenie potencjału wynikającego z rodzinności:
- Czy w możliwie najpełniejszy sposób wykorzystujemy nasze wyjątkowe dziedzictwo jako firma rodzinna?
- Czym jest sukces dla firmy pod względem finansowym i pozafinansowym?
- Jakie mamy słabości i jak możemy łagodzić ich skutki?
- W jaki sposób dbamy o to, aby emocje rodzinne nie wpływały na nasze osądy?
- W jaki sposób rekrutujemy, rozwijamy, zatrzymujemy w firmie i motywujemy talenty spoza rodziny?
Identyfikacja i świadomość wartości założyciela, rodziny i firmy:
- Jakie wartości rodzinne oraz biznesowe stanowią wsparcie w kontekście nieprzerwanego posiadania firmy oraz inwestowania w nią?
- Czy założyciel firmy ma świadomość wartości, które są dla niego najważniejsze w prowadzeniu firmy?
- Czy firma przeszła proces definiowania wspólnych wartości?
- Czy istnieje spójność na poziomie wartości obu pokoleń: nestora i sukcesora?
- W jaki sposób dbamy o to, aby nasze wartości leżały u podstaw naszych strategicznych decyzji?
Mechanizmy wspierające zachowanie ciągłości działania:
- Czy mamy określone procedury oddzielające procesy decyzyjne w rodzinie od procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie?
- Czy mamy określone procedury, które regulują sposób rozwiązywania rodzinnych konfliktów wpływających na biznes?
- Czy mamy opracowane kanały komunikacyjne pomiędzy rodziną a zarządem firmy?
- W jaki sposób utrzymujemy równowagę pomiędzy aspiracjami udziałowców w zakresie płynności finansowej oraz potrzebami reinwestycyjnymi przedsiębiorstwa?
- W jaki sposób dbamy o to, aby kolejne pokolenie naszej rodziny było zaangażowane, wykształcone i przygotowane do tego, aby stać się odpowiedzialnymi właścicielami firmy i wspierać jej rozwój?
Refleksje powinny doprowadzić do konkluzji, czy w ocenie właściciela, jak również przyszłego zespołu zarządzającego, firma ma potencjał konkurencyjności. Ocena jest subiektywna i wykracza poza klasyczną analizę strategiczną weryfikującą siłę konkurencji, dostawców, nabywców czy też substytuty pojawiające się jako alternatywa rynkowa. W firmach rodzinnych równie ważne jest przeanalizowanie kontekstu wewnętrznego, tj. regulacji pomiędzy rodziną a biznesem. Może się bowiem okazać, że proces sukcesyjny trzeba będzie rozpocząć od profesjonalizacji tego właśnie obszaru.
Bez uporządkowania zależności pomiędzy biznesem a rodziną nawet najbardziej innowacyjny model biznesowy nie będzie efektywny. O tym, jak przygotować się do sukcesji, eksperci, właściciele i sukcesorzy firm rodzinnych będą dyskutować podczas V Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych, który odbędzie się 19–20 marca 2018 r. w Poznaniu. Więcej informacji: www.kongresfirmrodzinnych.pl.