Rynki
Miłość do ojczyzny popłaca
Metka „made in Poland” jest dziś modna i prestiżowa, a gospodarczy i konsumencki patriotyzm, narastający od kliku lat w narodzie, przekłada się na rozkręcanie dochodowych biznesów, szczególnie w branży odzieżowej.
Europejski łącznik
Co i rusz słychać dziś o jakimś startupie, który ma genialny (przynajmniej we własnym mniemaniu) pomysł. Taki, który zrewolucjonizuje energetykę, komunikację czy inną gałąź gospodarki albo nasz styl życia. Ileż to razy słyszeliśmy np., że coś zmieni sposób, w jaki robimy zakupy.
Między misją a towarem
W Polsce co roku powstaje wiele nowych wydawnictw, a tymczasem przychody ze sprzedaży papierowych książek spadają. Nie jest łatwo przetrwać, nie tylko rozkwitnąć. Lecz niektórym się udaje. Pomaga im podejście znane z innych, bardziej prozaicznych, nomen omen, rynków.
Z najemnika współwłaściciel
Grupa SARE rozwija się przez pączkowanie i obrastanie w piórka kolejnych, wydzielonych z niej startupów. Aby szybciej rosły i lepiej radziły sobie na bardzo konkurencyjnym rynku, wprowadziła specyficzny system motywacyjny: pracę na (częściowo) swoim. Z dobrym skutkiem.
A miało być tak zielono
Na czystej energii zarabia niemal cały świat – w dużej części także dzięki publicznemu wsparciu. Ale w Polsce na razie wielu wstrzymało oddech. Z wyjątkiem producentów urządzeń prosumenckich – oni idą pełną parą.
Kadr po kadrze
Z góry widać więcej. Na tej fundamentalnej zasadzie, oraz na najwyższej klasy sprzęcie i specjalistach, opiera swój biznes spółka MGGP Aero – jeden z europejskich liderów na rynku zdjęć lotniczych. Można też powiedzieć, że klientów sobie wychowała.
Tłumacz tanio, translate drogo
Biznes tłumaczeniowy jest na świecie niezwykle rozdrobniony. 100 największych firm ma raptem 10 proc. rynku. Podobnie jest w Polsce, gdzie jednak pojawił się gracz, który chce stać się numerem jeden i zgarnąć dla siebie nawet 2 proc.
Senioralny trend biznesowy
Polska jest najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Unii Europejskiej. Dla demografów to powód do zmartwienia, ale inni widzą w tym okazję do zarobku. Już teraz głowią się, w co włożyć pieniądze, aby za kilka lat przyszły sowite zyski.
Na miarę klienta
Wywracają do góry nogami tradycyjne sposoby produkcji i dystrybucji. Cenę, jaką oferuje produkcja przemysłowa, łączą z elastycznością typową dla rzemieślnika, a klient współtworzy produkt. Oto trzy polskie firmy, które właśnie na tym oparły swój model biznesowy.
Szybki pieniądz w grze
Przez trzy lata przychody firmy Eurocent wzrosły w sumie o ponad 60 proc., ale naprawdę przyspieszyły dopiero w 2015 r., gdy poszły w górę o 86 proc. rok do roku. Turbinę udało się włączyć, sprzedając... klientów.
Polska marka kosmiczna
W podbój kosmosu zaangażowanych jest na świecie wiele małych i średnich firm, w tym szybko się wybijająca, polska Creotech Instruments. Jej strategia podporządkowana jest jednemu kluczowemu celowi: za kilka lat stać się narodowym integratorem mikrosatelitów.
Gwiazdy ekranu i wyświetlacza
Youtuberzy znaleźli swą drogę na ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów. Najlepsi dorobili się milionów, pokazując w internecie programy o tym, co ich kręci.
Fryzjer umawiany bladym świtem
Punktem wyjścia biznesu Booksy.net jest wygoda i użyteczność. W prosty sposób, bazując na technologii i rozpoznaniu współczesnego stylu życia, pomaga ludziom organizować – co tu dużo mówić – codzienność.
Rolnik zza rogu
Jemy zdrowiej. Przybywa też świadomych konsumentów, którzy chcą płacić więcej, dostając w zamian produkty certyfikowane, prosto od producentów z najbliższej okolicy. To już całkiem dobry i szybko rozwijający się biznes. Warto więc poszukać w nim swojej niszy, tak jak zrobił to LokalnyRolnik.pl, stawiając na oddolną kooperację.
Mobilny styl medycyny
Społeczeństwa się starzeją, a wydolność służby zdrowia słabnie. Kryzys wyzwala jednak innowacje. Stąd mZdrowie – wykorzystywanie aplikacji na mobilne urządzenia, aby ułatwiać kontakt pacjentów z lekarzami oraz wspomagać profilaktykę i leczenie. U nas dopiero raczkuje, lecz jako biznes ma perspektywy.
Biznesmeni z podwórek
Rodzima scena hip-hopowa zdominowała rynek muzyczny w polskim internecie, a raperzy prowadzą coraz lepiej prosperujące wytwórnie i zarabiają nie tylko na muzyce.
Narracja się sprzedaje
Polskie zegarki? Czy mają szansę w starciu z tanimi chińczykami i drogimi szwajcarami? Adam Tomaszewski, właściciel firmy Xicorr, uważa, że tak – jeśli zaapeluje się do emocji.
Boom na drony
Nawet 30 tys. zł miesięcznie – na takie pieniądze może liczyć obrotny operator drona. Na starcie musi jednak wydać kilkadziesiąt tysięcy: przejść szkolenie, zdać egzamin i kupić bardzo drogi sprzęt. Rośnie też lawinowo konkurencja. Ale chętnych nie brakuje, bo wciąż pojawiają się nowe możliwości.
Z garażu w świat
Wolimy być „kreatorami jutra” niż naśladowcami, zwłaszcza w tak szybko rozwijającej się branży, jaką jest automatyka budynkowa – mówi Maciej Fiedler, prezes i największy udziałowiec poznańskiej Fibar Group, która w pięć lat od powstania sprzedaje swoje urządzenia w 90 krajach na pięciu kontynentach.
Powrót nowego rzemieślnika
Wydawać by się mogło, że wraz z rozwojem technologii, globalizacją i zalewem masowymi produktami zmierzch rzemiosła rękodzielniczego (poza branżą produktów luksusowych) jest nieuchronny. Tymczasem rynek wyrobów „handmade” zaczął odżywać, a nawet rozkwitać
Zarobić na miłości do biegania
To najchętniej uprawiany sport nad Wisłą. Co roku przybywa biegaczy i nowych biegów, a na popularnym trendzie chcą skorzystać już nie tylko producenci butów, ciuchów czy akcesoriów, lecz także biznesy do niedawna dość u nas egzotyczne: specjalistyczne „biegowe” sklepy, trenerzy personalni i organizatorzy zawodów.
Biznesowa rzeczpospolita babska
Duch przedsiębiorczości trzyma się mocno: kobiety założyły i prowadzą już niemal co trzecią firmę w kraju. Co ważne, we własnym gronie czują się pewniejsze siebie i bardziej docenione.
Sztuka jedzenia łyżeczką
Start z pozycji małej firmy na rynku zdominowanym przez dużych graczy, posiadających miliardowe aktywa, ma swoje plusy. Utuczyć się można wszak i małymi porcjami, jeśli tylko jest ich dostatecznie dużo i są kaloryczne.
Zaproś internetowy tłum
Szukając funduszy na swój projekt, można sięgnąć po crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, które polega na tym, że wielu ludzi, wiele grup, a nawet firm, wpłaca dowolne kwoty, aby ktoś mógł zrealizować swój cel. Bo każdy powinien mieć szansę
Urośli jak na drożdżach
Dlaczego im się udało? Cukierni jest wiele, ale to oni, jako pierwsi w Polsce, utworzyli sieć z partnerami biznesowymi, stawiając przy tym na lokalizacje w galeriach handlowych. I cały czas dbają o jakość swoich ciast i bułeczek.
Drugie życie winyli
Sprzedaż płyt winylowych gwałtownie rośnie na całym świecie. Napędza ją moda i tęsknota za „prawdziwym życiem”, za „fizycznością” i szczególnym czarem, których w czasach wirtualnej muzyki i internetowych znajomości najwyraźniej ludziom brakuje.
Przez żołądek do muskułów
Kto nie pragnąłby wyglądać jak Demi Moore czy Arnold Schwarzenegger w swoich najlepszych czasach? Wielu chciałoby przynajmniej zrzucić brzuch. Niewielka spółka Brzezińscy stara się spełniać te marzenia, a przy tym potrafi dotrzeć z przekazem i ofertą do niemal każdego Polaka.
Mocarstwowe plany upartego budowniczego
Zaczęło się od lokalnej firmy budowlanej w Nowym Tomyślu. Dziś Waldemar Zieliński ma szansę stać się liderem konstrukcji drewnianych w Polsce.
Od freemium do premium
Jeśli masz internetowy startup, tworzysz aplikacje na smartfony, a może chcesz przetestować swoją usługę lub produkt na możliwie największej grupie użytkowników – przyjrzyj się freemium.
Nauczyciel chce być atrakcyjny
E-learning języków obcych łączy trzy charakterystyczne zjawiska współczesności: nowe technologie, nowy styl życia i dążenie do globalnej komunikacji. W Polsce liderem tej dynamicznej branży jest Funmedia.
Most z fabryki – komu, komu?
W Polsce mamy nowatorskie, jak na Europę, mosty „prosto z fabryki”. Na razie jest ich niewiele, ale zaangażowane w to spółki poznały innowacyjne technologie, co pomaga im zwiększać sprzedaż. Ta jednak skoczyłaby dużo bardziej, gdyby mosty miały profesjonalną promocję.
Z dyskontami można konkurować
W zalewie Biedronek i Lidlów drobni handlowcy toną i znikają. Niektórzy jednak płyną, jak nie kraulem, to motylkiem. Ściganie się z dyskontami na ceny i zasięg nie wchodzi w rachubę, lecz jeśli ktoś ma dobre pomysły i wsłuchuje się w głos klienta, jest dl