Cyfrowy umysł, psychologia pieniędzy i... Oto polecane książki na marzec

Księgarnie z problemami
Księgarnie z problemami, fot. Shutterstock
Przedstawiamy cztery propozycje na najbliższy miesiąc: Oto książki: Cyfrowy umysł; Pisz, Publikuj, Działaj; Psychologia pieniędzy i Biblioteki. Krucha historia.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2023 (90)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Paul Leonardi, Tsedal Neeley 

Cyfrowy umysł

MT Biznes

Ech… Kiedyś roboty wzorowano na ludziach, a dziś ludzie mają wzorować się na robotach! – pomyślałam, biorąc do ręki tę książkę. Na szczęście podtytuł „Jak zarządzać i rozwijać biznes w erze algorytmów i sztucznej inteligencji” dawał sporą obietnicę, że posiądę wiedzę biznesową, menedżerską, praktyczną, a nie że przeistoczę się w androida. O czym tak naprawdę jest ta książka? O zmianie myślenia. Zdecydowana większość z nas myśli o problemach i rozwiązaniach analogowo, po czym przekłada tak wypracowane modele na język i metody cyfrowe. 

Autorzy książki uważają, że w świecie napędzanym przez algorytmy i opierającym się na danych, to najwyższa pora odwrócić ten wektor. Nagradzani amerykańscy badacze, wykładowcy i doradcy biznesowi – profesorowie Paul Leonardi i Tsedal Neeley – skupiają się na trzech aspektach: współpracy, przetwarzaniu danych i zmianie. Pokazują, że wystarczy mieć 30 proc. minimalnego progu wiedzy, by skutecznie z nowych informacji skorzystać. Uczą zadawać właściwe pytania, podejmować trafne decyzje i odpowiednio oceniać możliwości, jakie niesie cyfrowa przyszłości.

-------------------------------------------------------

Klaudyna Maciąg

Pisz, Publikuj, Działaj

MT Biznes

Czy pisanie jest proste? To zależy dla kogo! I nie mówię tu o wykształceniu, umysłach humanistycznych bądź ścisłych, a nawet o doświadczeniu. Mówię o podejściu do tekstu. Grafoman uważa, że każde zdanie, które wychodzi spod jego rąk na klawiaturze, warte jest Pulitzera, więc wypluwa ich mnóstwo w tempie karabinu maszynowego. Czy to dobrze dla czytelnika? Śmiem wątpić. 

Perfekcjonista męczy się, poprawia w nieskończoność, spóźnia tekst, by spojrzeć na niego jeszcze „świeżym okiem” następnego dnia… Też niedobrze, bo lepsze jest wrogiem dobrego, a deadline to rzecz święta (wiem, co mówię, jestem sekretarzem redakcji). Książka Klaudyny Maciąg odczarowuje cały ten proces. Pokazuje, że niezależnie jakim typem jesteś, jaki masz umysł czy wykształcenie, możesz być w swoim pisaniu skuteczny. Możesz pisać ciekawie, zwięźle, regularnie i na czas. Krok po kroku uczy, jak tworzyć treści, które realizują nasze cele, jak docierać do właściwych odbiorców, jak posługiwać się językiem korzyści. No i oczywiście, jak znaleźć temat na tekst. A teraz po prostu… pisz, publikuj i działaj!

-------------------------------------------------------

Morgan Housel 

Psychologia pieniędzy

Onepress

Dlaczego matematycy nie zawsze umieją liczyć i mało który z nich osiąga biznesowy sukces? Czemu ciężka praca nie zawsze popłaca? Dlaczego ludzie z różnych krajów tak bardzo różnią się od siebie w podejściu do pieniędzy? No i dlaczego nie każda biznesowa porażka wynika z naszych błędów? 

Książka „Psychologia pieniędzy” to ciekawy miks antropologii i ekonomii, z elementami psychologii. Autor, amerykański dziennikarz biznesowy pokazuje, że umiejętne obchodzenie się z pieniędzmi wcale nie zależy wyłącznie od tego, co wiesz. Ważniejsze jest to, jak się zachowujesz. A zachowanie jest czymś, czego trudno nauczyć. 

Decyzje finansowe podejmujemy zwykle podczas kolacji albo na firmowym zebraniu, pod wpływem mieszanki takich czynników jak ich osobisty światopogląd, doświadczenie, także to rodzinne, ego, duma. Plus inne niezrozumiałe motywacje. 

Książka to zbiór 19 krótkich historii, w których dobrze widać, jak ludzie mogą różnić się od siebie w podejściu do pieniędzy (i żadne z tych podejść nie jest złe czy gorsze od pozostałych). To także próba zrozumienia jednego z najważniejszych tematów w naszym życiu.

-------------------------------------------------------

Andrew Pettegree, Arthur der Weduwen 

Biblioteki. Krucha historia

Smak Słowa

To książka o wielkiej pasji, o dużych pieniądzach, o wzlotach i upadkach, o kolekcjonerach i filantropach. Ta książka zachwyci wszystkich, którzy książki kochają, którzy lubią ładne przedmioty, no i doceniają dobrze stworzoną kolekcję. Książka dwóch szkockich historyków Andrew Pettegree i Arthura der Weduwena to fascynująca opowieść o historii bibliotek – od starożytności po erę cyfrową. Zazdrośnie strzeżone przez prywatnych kolekcjonerów, budowane przez stulecia i niszczone w jeden dzień, ozdobione złoceniami i freskami albo wypełnione wygodnymi pufami i rysunkami dzieci – historia bibliotek jest bogata, różnorodna i obfitująca w nieoczekiwane zdarzenia. 

Okazuje się, że przez książki popełniano zbrodnie, pojedynkowano się i bankrutowano. Autorzy pokazują, że chociaż same księgozbiory są niezwykle kruche i mogą popaść w ruinę w ciągu zaledwie kilku dekad, jednak idea biblioteki okazała się nadzwyczaj trwała i odporna, a każde pokolenie tworzy tę instytucję od nowa.

My Company Polska wydanie 3/2023 (90)

Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ