Inspiracje książkowe

Inspiracje książkowe
Inspiracje książkowe, fot. materiały prasowe
Przegląd najciekawszych premier książkowych.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2023 (95)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Anna Niemczyk, Andrzej Niemczyk, Jan Mądry

Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów

Wydawnictwo: OnePress

Na początek coś na uspokojenie: żaden przełożony nie dysponuje takim systemem wynagrodzeń, który w pełni zadowoli pracowników. Każdy z nas chciałby zarabiać więcej niż oferuje nam pracodawca.

Co więc pozostaje zwierzchnikom, by motywować do pracy swoich podwładnych? Muszą poszukać metod pozafinansowych. Innymi słowy bez podwyżek i premii dodać im skrzydeł! Łatwo powiedzieć, trudniej je znaleźć, zwłaszcza jeśli jesteśmy w zespole nowi, bądź – wręcz przeciwnie – spędziliśmy z daną grupą tak dużo czasu, że straciliśmy już czujność. „Motywacja pod lupą” to książka, po którą w tej sytuacji warto sięgnąć. Powstała na podstawie doświadczeń jej autorów i uczestników szkoleń menedżerskich, sporo tu też polskiej specyfiki. Bazuje na realiach pracy w różnych firmach i rozmaitych branżach, co czyni ją tym bardziej wartościową. To już trzecie, rozszerzone wydanie, w którym znajdziemy m.in. 13 zasad motywowania. Od takich oczywistych jak to, że motywowanie wymaga odpowiedniej komunikacji i dobrej atmosfery, po chyba mniej oczywiste, że trzeba ją zacząć od siebie.

---

Jeff Hawkins

Tysiąc mózgów w twojej głowie. Nowa teoria inteligencji

Wydawnictwo: Znak

Jedna z ulubionych książek Billa Gatesa, do której wstęp napisał Richard Dawkins, światowej sławy zoolog i etolog. Po tę pozycję po prostu musiałam sięgnąć. I – choć lektura nie zawsze była lekka, zwłaszcza przy opisach działania mózgu – nie zawiodłam się. Jeff Hawkins, naukowiec, inżynier i wynalazca (to on stworzył palmtopa), pisze, że ludzki mózg początkowo skupiał się wyłącznie na rywalizacji i prymitywnym przetrwaniu. Dopiero potem nauczył się wykorzystywać układy odniesienia i przyswoił model świata, dzięki czemu jako gatunek zaczęliśmy współodczuwać, tworzyć, a przede wszystkim myśleć.

Uff! W końcu zrozumiałam, dlaczego ulegam pokusie zjedzenia ciastka, choć wiem, że to zły pomysł. Po prostu mój „stary” mózg wygrał walkę z „nowym”. Jak pisze Hawkings nasz „stary” mózg wciąż nas sabotuje, podsycając nasze obawy i kontrolując popędy. Żeby pokonać nasze ograniczenia i w pełni odblokować nasz potencjał, musimy mu się przeciwstawić.

W tej antropologiczno-inżynierskiej książce znajdziemy też cały rozdział o sztucznej inteligencji, której Jeff Hawkins jest fascynatem. Autor wyjaśnia m.in. dlaczego „sztuczna inteligencja jest sztuczna”.

---

Anna Harężlak

Zacznij nagrywać swój własny podcast

Wydawnictwo: OnePress

Mój redakcyjny kolega Kuba Dobroszek właśnie wystartował z podcastem „Czy to się miało prawo udać?!”, w którym będzie rozmawiać ze startuperami i doświadczonymi przedsiębiorcami, jak udało im się przetrwać pierwszych 12 miesięcy działania firmy. Bardzo mu wraz z resztą redakcji kibicujemy! Kuba jest świetnym dziennikarzem – ciekawym swoich rozmówców, ale też dbającym o czytelnika, widza czy słuchacza, by nie przysnęli przy czytaniu, oglądaniu czy słuchaniu (ach, te zwroty akcji i żarciki!). Ale – co tu kryć – to jego pierwszy podcast. Dlatego postanowiłam wspomóc go dobrą radą i sięgnęłam po książkę „Zacznij nagrywać swój własny podcast”. Sporo w tej książce osobistych wątków (w końcu autorka sama prowadzi kilka podcastów), ale też praktycznych rad (np. jak zorganizować własne studio, gdzie warto rozpowszechniać odcinki audycji, jak spieniężyć aktywność podcastów). Jest też sporo o tym, jak utrzymać zainteresowanie słuchacza (gdybyż to było aż tak proste!). To wszystko z pewnością przyda się każdemu początkującemu podcasterowi, a ja chętnie pomądrzę się i zacytuję te wszystkie rady po wysłuchaniu pierwszego odcinka „Czy to się miało prawo udać?!”. Do czego i państwa zachęcam!

---

Edyta Sander, Mateusz Jabłonowski

Employer branding. Praktyczny podręcznik

Wydawnictwo: OnePress

W „My Company Polska” piszemy często o employer brandingu, czyli o tym jak przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych pracowników. Pytamy ekspertów, sięgamy po opinie praktyków (w tym numerze szczególnie polecamy tekst Małgorzaty Wolskiej na s. 80). Dobrze wiemy, że dla przedsiębiorcy ta sztuka przyciągania talentów może być kluczowa dla prowadzenia swojego biznesu! Tym bardziej cieszy nas kolejna pozycja książkowa dotycząca EB, która właśnie pojawiła się na polskim rynku. Tym cenniejsza, że pisana przez praktyków, którzy do współpracy zaprosili 28 ekspertów świetnie znających polską specyfikę. Nie jest to może książka do poduszki (wymaga zaangażowania, sporo tu też branżowej terminologii), ale z pewnością warto po nią sięgnąć. W trakcie lektury przejdziesz krok po kroku przez ścieżkę talentu i poznasz od podstaw takie procesy z zakresu EB, jak opracowanie strategii projektu, jego marketing i content marketing, potencjalną współpracę z uczelniami i innymi podmiotami wspierającymi poszukiwanie talentów czy ocenę wyników projektu.

My Company Polska wydanie 8/2023 (95)

Więcej możesz przeczytać w 8/2023 (95) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ