Commerce Transformation Days: nowe modele biznesowe napędzają transformację handlu

Commerce Transformation Day
Commerce Transformation Day
Kompleksowa, wielopłaszczyznowa i efektywna - taka powinna być dobrze skrojona transformacja cyfrowa handlu. Jej poprawne przeprowadzenie musi wynikać z przyjętej koncepcji i często mieć wpływ na kształt modelu biznesowego: w skrajnych przypadkach transformacja cyfrowa biznesu równa się całkowitej zmianie strategii biznesowej. W tak kluczowej sprawie nie ma miejsca na przypadek.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Żyjemy w erze postępującej cyfryzacji wszystkich sfer życia. Ten proces siłą rzeczy nie ominął też działalności gospodarczej. Przemiany te obserwuje się już od dziesięcioleci, ale dotychczas były stopniowe, ewolucyjne. Jednak „usłane” kryzysami ostatnie lata zmieniły znaczenie cyfrowej transformacji w strategiach wielu firm i dziś digitalizacja biznesu to już nie nice to have, ale must have. Jak tłumaczy Mateusz Bąska, Head of Consulting, Unity Group, jej dynamicznie rosnące znaczenie w działalności firm stało się katalizatorem do zmiany modeli biznesowych - dzięki wdrażaniu nowych technologii przedsiębiorstwa lepiej rozumieją i szybciej reagują na zmiany zachodzące w handlu oraz preferencjach zakupowych, zarówno w kanale tradycyjnym jak i online. To wielka wartość w czasach, w których o powodzeniu często decyduje szybkość reakcji.

Co na to ekspert w zakresie przywództwa i transformacji technologicznych?

Wydarzenia ostatnich lat, od lockdownu po sytuację za naszą wschodnią granicą, nadal stanowią wyzwanie dla liderów i ich organizacji.

- Może to zabrzmieć niespodziewanie, ale w nadchodzących latach czeka nas znacznie więcej podobnych zaskoczeń niemających nic wspólnego z sytuacją geopolityczną czy pandemiami. Porównywalne turbulencje wywoływać będą bowiem tak zwane technologie wykładnicze, które wraz ze zmianami pokoleniowymi i społecznymi zredefiniują reguły gry dla nas wszystkich. Nawet sektory, które dotąd uchodziły za relatywnie stabilne, odczują ten efekt, bo wraz ze zmianami technologicznymi zmienią się oczekiwania klientów i zachowania konsumenckie. Wszystko to powoduje, że z biznesowego punktu widzenia nieprzewidywalność pozostanie z nami na dłużej. Stworzy to nowe wyzwania dla liderów firm, ponieważ wiele ze sprawdzonych modeli zarządzania i narzędzi okaże się nieskutecznymi - mówi Paweł Motyl, autor przetłumaczonego na wiele języków "Labiryntu. Sztuki podejmowania decyzji" oraz bestsellerowego "Świata Schrödingera. Kroniki nieprzewidywalnej przyszłości", jeden z czołowych europejskich ekspertów w zakresie przywództwa i podejmowania decyzji oraz keynote Commerce Transformation Days.

Skuteczna cyfrowa transformacja, czyli jaka?

Transformacja cyfrowa jest dużym wyzwaniem dla organizacji, dlatego musi wspierać cele strategiczne i przynosić zyski. Brak osadzenia transformacji cyfrowej na gruncie celów strategicznych i powiązania w spójny plan będzie kolejnym projektem z przekroczonym czasem i budżetem ze słabymi korzyściami dla organizacji. Niestety wyniki badań pokazują, że firmy często przechodzą ją w sposób wybiórczy, wdrażając różne jej elementy niezależnie. Cechą dobrze zaplanowanej i przeprowadzonej transformacji jest osiąganie benefitów w drobnych krokach. Pozwala to na przeprowadzenie organizacji przez ten proces w drodze ewolucji, a nie rewolucji. Dzięki temu łatwiej zarządzić zmianą i zbudować społeczność ambasadorów, którzy będę promować i wspierać działania w organizacji.

- W nieprzewidywalnym świecie również można wygrywać. Jest wiele przykładów firm, zespołów i liderów, którzy właśnie w najtrudniejszych warunkach i skrajnie niesprzyjającej sytuacji znalazło swoją receptę na sukces. Kiedy stoimy pod ścianą, kreatywne poszukiwanie nowej drogi staje się koniecznością. Z pewnością ważniejsza niż kiedykolwiek jest biznesowa zwinność rozumiana jako permanentna gotowość do zmiany oraz towarzyszące jej znakomite zarządzanie ryzykiem. To wszystko wymaga jednak najwyższej jakości przywództwa na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej, znakomitej pracy zespołowej, motywowania siebie oraz innych w przechodzeniu przez momenty kryzysowe oraz samoświadomości dotyczącej zmieniającego się paradygmatu efektywności osobistej. Jak się okazuje, w nowych realiach stare nawyki mogą być zabójczo groźne - dodaje Paweł Motyl.

Zgodnie z opublikowanym na początku 2021 r. raportem „Polski rynek B2B vs Cyfrowy Megatrend” spółki Unity Group ponad połowa badanych firm (54 proc.) nie posiadała pod koniec 2020 r. strategii transformacji cyfrowej. - Jednocześnie te firmy, które posiadały taką strategię lub były w trakcie jej opracowywania, jeśli wdrożą ją z sukcesem, mogą liczyć na skokowy wzrost poziomu ich digitalizacji. Co istotne, wśród nich tylko około 19 proc. firm zadeklarowało w sposób zdecydowany, że posiada strategię cyfrową, a 18 proc., że prowadzi transformację cyfrową - przypomina kilka głównych wniosków z raportu Mateusz Bąska.

Jak robią to liderzy rynkowi

Transformacja cyfrowa na wielu poziomach pozwala na szybsze tworzenie nowych produktów. Usługi zyskują nowe rynki, wzrasta szybkość sprzedaży, postępują możliwości łączenia ofert produktowych, także dzięki marketplace’om. Firmy produkcyjne poprzez różnego rodzaju platformy crowdingowe mogą weryfikować, czy ich pomysł na produkt jest udany i sprzedać go na całym świecie, zanim jeszcze uruchomi się linia produkcyjna. To tylko jeden z ciekawszych sposób zastosowania nowych rozwiązań we współczesnym handlu i logistyce. Innym jest właśnie dynamiczny wzrost platform typu marketplace – olbrzymi sukces takich firm jak Amazon czy tych na skalę regionalną, np. Allegro – dały impuls do dalszego odkrywania i wdrażania innowacji w tym kanale sprzedaży. Za tym megatrendem starają się już podążać kolejni ważni gracze rynku handlowego, tacy jak m.in. Ryanair, Empik czy Morele. Szacuje się, że już połowa całej globalnej sprzedaży e-commerce odbywa się na platformach, na których konsumenci szukają konkretnych rozwiązań zamiast marek, a to jeszcze nie szczyt możliwości tego modelu sprzedaży.

Rola strategii transformacji cyfrowej w tworzeniu nowych modeli biznesowych, w tym marketplace’ów, to jeden z głównych tematów, który będzie omawiany przez liderów branży commerce podczas konferencji Commerce Transformation Days. O swoich doświadczeniach podczas paneli dyskusyjnych, warsztatów i wykładów będą opowiadać przedstawiciele m.in. takich marek jak: Allegro, Carrefour, Super-Pharm, Euro RTV AGD, BRW, Żabka, PwC i wielu innych. Organizatorzy przewidzieli możliwość kameralnego networkingu i sesji konsultacyjnych 1:1, m.in. z Pawłem Motylem i innymi prelegentami. Konferencja odbędzie się 22 i 23 września we Wrocławiu w Centrum Biznesowym Concordia Design.

ZOBACZ RÓWNIEŻ