Big Hairy Audacious Goals. Czy masz taki cel? Dowiedz się, dlaczego powinieneś. I jak go wyznaczyć.

BHAG w praktyce / Fot. Unsplash.com
BHAG w praktyce / Fot. Unsplash.com
BHAG mają zmienić sposób, w jaki prowadzisz działalność, i sposób w jaki jesteś postrzegany w branży.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pandemia spowodowała wielką niepewność gospodarczą, a zwiększane przez rząd podatki również nie zachęcają do rozwoju biznesu. Wielu przedsiębiorców jednak się nie poddaje, co po części zawdzięcza celom, jakie sobie wyznaczyli. Jeśli do tego działamy w sektorze cyfrowym, który w ostatnim roku znacznie przyspieszył (McKinsey podaje, że w ciągu paru miesięcy zaszły zmiany, które normalnie zajęłyby 4 lata), możemy znaleźć dużą inspirację i ochotę do działania. 

Zobacz: Praca zdalna

W rozwoju i tworzeniu biznesu pomoże stworzenie celu. Dlaczego miałoby ci się chcieć rano wstawać z łóżka, aby pracować nad swoim biznesem? Jaki cel sprawi, że nie zrezygnujesz po kilku miesiącach i nie stracisz zapału? Już teraz podpowiemy, że to nie może być perspektywa zarobienia dużych pieniędzy - takie cele zwyczajnie nigdy się nie sprawdzają. 

Jak przekonuje Simon Sinek, autor bestsellerów i mówca publiczny, bez "dlaczego", nie będziesz w stanie wykorzystać w pełni swojego potencjału. Musisz mieć główny, nadrzędny powód, dlaczego chcesz zajmować się danym biznesem. 

Stwórz więc konkretny cel, który pozwoli ci rozwijać firmę w odpowiednim kierunku, a także zatrudniać właściwe osoby. Pozwoli też zachować inspirację, motywację, a także koncentrację w działaniu. 

Stawiaj na prostotę

Kiedy wyznaczysz swój cel, weź pod uwagę, że ludzie lubią prostotę. To nieodłączona cecha każdego z nas. Po stworzeniu celu należy go przekazywać pracownikom czy partnerom biznesowym i klientom w taki sposób, aby był łatwo zrozumiały dla każdego. 

Cele muszą być możliwe do osiągnięcia, ale najpierw muszą być w pełni zrozumiałe. Nie ma sensu używać żargonu biznesowego, modnych słów i terminów technicznych do tworzenia deklaracji celu lub misji.

Zobacz: Europejski Amazon nie zapłacił podatku CIT

Główny cel działalności powinien być zrozumiały zarówno dla klienta i menedżera pracującego w firmie, jak i nowo zatrudnionej osoby, która wcześniej nawet nie pracowała w twojej branży. 

Warto w tym celu skorzystać z modelu BHAG, czyli Big Hairy Audacious Goals, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wielkie, zuchwałe i włochate cele. 

Jak stworzyć swoje BHAG

BHAG to idea przedstawiona w książce Jamesa Collinsa i Jerry'ego Porrasa "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies", i przedstawia długoterminowy cel, który zmienia charakter istnienia firmy. 

BHAG mają zmienić sposób, w jaki prowadzisz działalność, i sposób w jaki jesteś postrzegany w branży. Autorzy książki opisują taki cel na poziomie firmy jako "prawie niemożliwy do osiągnięcia bez konsekwentnej pracy, często poza strefą komfortu. Wymaga zaangażowania, pewności siebie, a nawet odrobiny arogancji". 

Cele typu BHAG nie bez powodu mają nazwę Big Hairy Audacious Goals. Naprawdę są zuchwałe i ogromne. Zdecydowanie potężniejsze niż zwykłe cele długoterminowe i krótkoterminowe, często wyznaczane w firmach. Co więcej, zwykle dotyczą przestrzeni czasowej od 10 do nawet 30 lat. Jednocześnie ekscytujące, namacalne i łatwe w zrozumieniu. 

Dobrze, a zatem jak stworzyć swój cel typu BHAG?

1. Najpierw koncepcja

Pierwszym krokiem jest poświęcenie czasu na przemyślenie kierunku, w jakim chcemy podążać. Na tym etapie całkowicie pozbywamy się ograniczeń i zdajemy się na wyobraźnię. Nasz BHAG musi być ambitny i wydawać się wręcz nieosiągalny. Jednocześnie musi zawierać te elementy:

  • Realizacja w czasie min. 10 lat
  • Zorientowany na działanie
  • Innowacyjny
  • Przekonujący i ekscytujący

Pierwszy krok jest najtrudniejszy, bo to na tym etapie musimy zdecydować, co jest dla nas na tyle ważne, aby zakwalifikować to jako BHAG. Dajmy sobie na to czas - to może być nawet tydzień czy miesiąc. Nie musimy ustalić swojego celu w ciągu jednego dnia czy paru godzin. 

2. Wykonaj testy

Masz już konkretny pomysł? Wiesz, jak może wyglądać twój BHAG? Świetnie, ale teraz pora na testy. Musisz ocenić czy to, co sobie wymyśliłeś, jest realne do osiągnięcia. To kolejny ważny krok - cel musi być ambitny, ale nie może być nierealny. Oto niektóre pytania, które pomogą ustalić czy dobrze wybrałeś swój kierunek:

  • Czy to jest faktycznie długoterminowe działanie?
  • Czy w momencie, gdy podzielę się tym celem z innymi ludźmi, to będą oni w stanie go łatwo zrozumieć?
  • Czy osiągnięcie celu będzie wymagało wyjście poza strefę komfortu?
  • Czy jest to mierzalne w realizacji?
  • Czy to odmieni moje życie na o wiele lepsze?
  • Czy ma to w sobie rozmach?
  • Czy mnie to ekscytuje i pobudza do działania?

3. Zobowiąż się do realizacji

I ostatni, trzeci krok: musisz zaangażować się w jego realizację i nie pozwolić na to, aby coś innego zastąpiło twój BHAG. 

Oczywiście warto podzielić swój cel na wiele mniejszych celów, a te na kolejne mini-cele. Jednocześnie warto regularnie sprawdzać swoje postępy (min. co miesiąc), aby mieć pewność, że faktycznie idziemy w dobrym kierunku. 

10 lat wydaje się bardzo długim okresem, ale czas i tak płynie. Posiadanie celu, którego nie spodziewasz się osiągnąć w najbliższej przyszłości, da ci czas na stworzenie solidnego planu i metodyczne podejście do pracy. Powodzenia!

ZOBACZ RÓWNIEŻ