Ustalanie priorytetów - ćwiczenie

Ustalanie priorytetów / Fot. André François McKenz
Ustalanie priorytetów / Fot. André François McKenzie, Unsplash.com
Masz plan zadań? To teraz spójrz na niego ponownie i sprawdź gdzie umieściłeś najtrudniejsze zadania i czy są na samym początku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Już ten prosty krok zapewni ci poczucie kontroli i spełnienia. A teraz kolejna kwestia: co by było, gdybyś skoncentrował 80% swoich wysiłków na czynnościach przynoszących największe rezultaty? 

Zobacz: Smart pożyczka

Gdybyś zaczął spędzać 80%. czasu na pracy ukierunkowanej na wyniki i tylko 20% poświęcałbyś na inne sprawy, to niewykluczone, że mógłbyś czterokrotnie zwiększyć swoją wydajność. Jedyne, czego potrzeba, to żelazna dyscyplina i determinacja. 

Ustalanie priorytetów: ćwiczenie

Odpowiedź sobie na następujące pytania, które sprawią, że ustalanie priorytetów stanie się łatwiejsze:

  1. W jakim stopniu twój dzień jest zaplanowany? Czy jest w nim czas na nieprzewidziane wypadki?
  2. Gdzie umieściłeś najważniejsze zadanie dnia? Na początku? W środku? Na końcu? Umieść je na początku
  3. Przeredaguj swoją listę zajęć, byś mógł zabrać się do najważniejszej sprawy od samego rana
  4. Czy zgrupowałeś razem wszystkie czynności przerywające skupienie, w tym odpowiadanie na e-maile i telefony? Najlepiej zajmować się nimi "raz a dobrze" i nie pozwalać, aby stale rozpraszały twoją uwagę

Sprawdź: Jak pisać maila

Następnie zadaj sobie jeszcze pytanie: Czy coś się stanie, jeśli to wyrzucę? Większość z nas nigdy nie sięga po raz drugi do 80% archiwizowanych czy przechowywanych informacji. Po co zatem je trzymać? Ilekroć masz zdecydować, czy coś zatrzymać czy nie, zadaj sobie pytanie: Czy coś się stanie, jeśli się tego pozbędę?. I czy będziesz mógł to odzyskać, jeśli zajdzie taka potrzeba? Tego typu działanie pozwala zachować lepszy porządek. 

Ta zasada może być stosowana również do zadań, jakie trafiają na twoją listę. Czy możesz czegoś NIE zrobić? Pewnie dużo jest takich zadań, które umieszczasz na liście, a przy tym nie zadajesz sobie pytania, czy w ogóle powinny one na nią trafić. To również pozwoli na lepsze ustalanie priorytetów. Sprawdź też: efektywne zarządzanie czasem

ZOBACZ RÓWNIEŻ