Wydanie 11/2022 (86) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 11/2022 (86)

Data publikacji: 31.10.2022

Przygotowuję spektakularny rajd

W biznesie wykonuję pracę organiczną, czekam na odpowiedni moment, by móc się pochwalić pierwszymi sukcesami. Nie jestem zwolennikiem przekazywania wyłącznie szumnych zapowiedzi. Najpierw zbuduj działający produkt biznesowy, a dopiero potem pokaż go światu. I dziś nadszedł ten moment – mówi nam Piotr Stramowski, aktor, inwestor, udziałowiec i członek zarządu funduszu ASI GIG.

Kuba Dobroszek, Grzegorz Sadowski

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 11/2022 (86)

1

Edytorial

Gwiazdy i biznes

Extravaganza Michała Wiśniewskiego, kosmetyki Sza Grażyny Szapołowskiej, restauracja Borysa Szyca i Katarzyny Figury w Giżycku, firma producencka Cezar 10 Cezarego Pazury czy piwo zespołu Big Cyc. Cmentarzysko biznesów, za którymi stali artyści i celebryci, jest wielkie, a przyczyna zgonu z reguły ta sama.

1

Edytorial

Startupy nie wystarczą

Może będzie to dziś niepopularne stwierdzenie, ale same startupy nie wystarczą, by kraj stał się innowacyjny i wszedł do klubu najbogatszych. Niepopularne, bo wiadomo, każdy kraj chciałby być określony – jak Izrael – mianem startup nation, każdy chciałby mieć też u siebie swoją technologiczną Dolinę Krzemową.

6

Aktualności

W biznesie

Jak co miesiąc prezentujemy najnowsze informacje ze świata biznesu.

14

Pełny obraz

W oczekiwaniu na pivot

Złoty jest zbyt słaby, a polskie akcje bardzo tanie. Wręcz irracjonalnie tanie. Oczywiście to musi się z czasem skończyć, ale na razie takiego zwrotu (nazywanego w Polsce po angielsku określeniem pivot) nie widać.

17

Wywiady

Innowacyjność, głupcze!

Nowe technologie mają olbrzymi potencjał wspierania harmonijnego rozwoju świata. Jednak kluczem do tego jest szeroko rozumiana inkluzywność – mówi prof. Michał Kleiber z Polskiej Akademii Nauk.

20

Wywiady

Przygotowuję spektakularny rajd

W biznesie wykonuję pracę organiczną, czekam na odpowiedni moment, by móc się pochwalić pierwszymi sukcesami. Nie jestem zwolennikiem przekazywania wyłącznie szumnych zapowiedzi. Najpierw zbuduj działający produkt biznesowy, a dopiero potem pokaż go światu. I dziś nadszedł ten moment – mówi nam Piotr Stramowski, aktor, inwestor, udziałowiec i członek zarządu funduszu ASI GIG.

26

Ludzie

Artyści biznesu

Aktorzy, piosenkarze i celebryci coraz odważniej wchodzą w świat biznesu i nierzadko odnoszą w nim sukcesy. Przekonują, że kreatywność artysty i przedsiębiorcy mają ze sobą wiele wspólnego.

31

Ludzie

Wszystkie dźwięki sukcesu

Poznańska firma Zylia jako jedyna na świecie wprowadziła na rynek ultranowoczesny system mikrofonowy, który umożliwia teleportację na koncert w dowolnym miejscu kuli ziemskiej.

34

Ludzie

Zakupy w rozszerzonej rzeczywistości

Łukasz Rzepecki wraz ze swoimi współpracownikami wprowadzają do branży modowej cyfrową rewolucję. Dzięki WEARFITS, aby przymierzyć ubrania oraz buty, nie trzeba wychodzić z domu. Wystarczy telefon lub komputer.

37

Aktualności

Energia kobiet

Gigantyczna zmiana, jaka dokonuje się w światowej i polskiej energetyce, wymaga wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań i modeli biznesowych. – Nie dokona się to bez kobiet – podkreśla Dominika Bettman, członkini kapituły nagrody „Energia Kobiet”, która promuje różnorodność płci w branży energetycznej.

42

Rynki

VC od kuchni, czyli każdy ma swojego inwestora

Jesteś startupowcem i narzekasz, że masz ciężko? Pomyśl, z czym zmaga się zarządzający funduszem VC! Nie dość, że jego obowiązkiem jest „przymuszać” cię do sukcesu, to jeszcze ma swojego inwestora, któremu musi zwrócić pieniądze. Oto kulisy działania funduszy VC.

46

Rynki

Co zrobiłby Buffett nad Wisłą

Koszty odsetkowe i rachunki za energię w firmach wzrosły już kilkakrotnie. Ich klienci zastanawiają się, na czym jeszcze mogliby oszczędzić, a pracownicy domagają się podwyżek. Spadają marże i zyski, grozi nam recesja i nadszedł czas bessy. A może raczej taniego kupowania?

50

Wywiady

Przyszłość jest teraz

Pomagamy polskim naukowcom wypłynąć na szerokie, światowe wody – mówi Joanna Hetnarowicz, prezes spółki Genuin.

52

Wywiady

Jak zrobić prezesa z naukowca

Nauka może iść w parze z biznesem. Najpierw trzeba jednak zmienić obraz polskiej nauki. Z Agnieszką Jasińską-Kołodziej rozmawiał Cezary Szczepański.

58

Nowe technologie

Sztuczna inteligencja, prawdziwe działanie

Bill Gates powiedział kiedyś, że postęp technologii polega na takim jej dostosowywaniu, aby człowiek nawet jej nie zauważał i stała się częścią jego codziennego życia. I tak już dzieje się w wielu obszarach, a zwłaszcza w biznesie. Czy sztuczna inteligencja jeszcze bardziej odmieni nasze postrzeganie technologii?

62

Wywiady

Kluczem są dane

Mamy ponad milion klientów i co miesiąc obsługujemy 10 tys. szkód, dlatego wszelkie usprawnienia technologiczne mogą dać spektakularne efekty. Stąd w coraz większym stopniu korzystamy z pomocy sztucznej inteligencji. Automatyczna analiza zdjęć i rozmów to miliony nowych, ważnych informacji, a w efekcie szybsza obsługa klienta – mówi Patrycja Kotecka, członek zarządu LINK4.

66

Moja firma

Bezpieczne lądowanie

Czasem słyszę, że zdobycie komputera przez nowego pracownika to „taka próba bojowa”. Czy naprawdę zatrudniamy dobrego menedżera za duże pieniądze, żeby przez kilka dni chodził i załatwiał sobie sprzęt, tracąc przy tym poczucie sensu? –  mówi Iwona Bobrowska-Budny, trenerka biznesu.

69

Raporty

Czas na dobrego adwokata

Są sytuacje, gdy zamiast mówić samemu, znacznie lepiej jest postawić na dobrego adwokata, który naszym myślom doda wagi i znaczenia – to założenie powinno przyświecać markom, które chcą wiarygodnie opowiedzieć o tym, czym są i co robią.

71

Raporty

Szczerze, czyli skutecznie

Kluczem do sukcesu jest zbudowanie partnerskiej relacji, w której i marka pracownika, i pracodawcy czerpią ze swoich atutów – mówi dr Monika Sońta z Akademii Leona Koźmińskiego.

74

Aktualności

Zburzyć mury między biznesem a nauką

Od wielu lat Polska zwiększa wydatki na działalność badawczo-rozwojową, tymczasem w międzynarodowych rankingach innowacyjności nie udaje nam się awansować. Co zrobić, by polska gospodarka zanotowała wreszcie innowacyjny skok? Na te pytania odpowiadają eksperci Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

78

Moja firma

Niewidzialne siły

Strategia „nisko wiszących owoców” polega na tym, że zaczynamy od czegoś najprostszego, a jak to już zostanie wdrożone, przechodzimy na wyższy poziom. Jak wykorzystać ekonomię behawioralną w zarządzaniu pracownikami – opowiada dr Julia Kołodko.

86

Wywiady

Budujemy interakcje

Rynek staje się coraz bardziej wymagający, a klienci coraz bardziej świadomi. To szansa dla firm, które oferują wysokiej jakości rozwiązania – mówi Miron Kłosiński, CEO Sunrise System.

92

Moja firma

Trzy filary bezpiecznej firmy

Dziś nie wystarczy już tylko szukać odpowiedniego narzędzia do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa firmy. Celem powinien być rozwój biznesu, a reszta powinna temu służyć. Tylko jak to osiągnąć?

94

Raporty

ESG. Raportowanie społeczne

W cyklu trzech artykułów chcemy przybliżyć ideę raportowania ESG, które staje się jednym z największych wyzwań biznesu. Czas na drugą literę skrótu, czyli S oznaczającą czynniki społeczne.

102

Felietony

LPS, czyli paragraf 19A

Ruch Świadomości Babadżi Herakhandi Samadź, Kościół Pentakostalny, Wyznawcy Słońca, Zakon Braci Zjednoczenia Energetycznego, a nawet Kościół Chrześcijański w Rypinie są zarejestrowanymi związkami wyznaniowymi i dzięki temu mogą korzystać z przywilejów podatkowych. Amen.

105

Raporty

Jak zdążyć przed hakerem. Raport cyberbezpieczeństwo

Nowy sposób myślenia o bezpieczeństwie opiera się na haśle „zero trust”, czyli założeniu, że każde urządzenie w naszej sieci może być nie tylko celem, lecz także źródłem ataku. Musimy być więc gotowi na podjęcie aktywnej obrony przed działalnością hakerów, a nie biernie oczekiwać na incydent.

109

Raporty

Pomyśl, zanim klikniesz! Raport cyberbezpieczeństwo

W okresie pandemii banki stały się jednym z głównych sojuszników firm w walce o cyberbezpieczeństwo. Problem jest poważny – w wyniku działalności hakerów zakłócono lub wstrzymano pracę co dziesiątej zaatakowanej firmy.

111

Wywiady

Bezpiecznie jak w banku. Wywiad z Darią Pawędą

W czasach, gdy coraz mniej zakupów dokonujemy za pomocą gotówki, a coraz więcej w kanałach elektronicznych, rośnie odpowiedzialność banków, które te płatności realizują – mówi Daria Pawęda, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Bank GmbH Oddział w Polsce.

112

Wywiady

Żyjemy w niebezpiecznych czasach

W pierwszej kolejności dbajmy o to, co dla nas najważniejsze – dla jednej firmy będą to szkolenia pracowników, dla innych przeniesienie procesów do chmury. Dlatego tak ważny jest audyt, który pomaga ustalić priorytety – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

114

Fajrant

Ludzie z charakterem

Przedsiębiorcy są przyzwyczajeni do pracy na wysokich obrotach, nie powinno więc dziwić, że coraz więcej ludzi sukcesu bierze się za Iron Mana. Triathlon nie nauczy cię prowadzenia biznesu, ale pomoże w osiąganiu sukcesów.