Bezpiecznie jak w banku. Wywiad z Darią Pawędą

CyberQuant
CyberQuant, nowy startup z obszaru cyberbezpieczeństwa, fot. Shutterstock
W czasach, gdy coraz mniej zakupów dokonujemy za pomocą gotówki, a coraz więcej w kanałach elektronicznych, rośnie odpowiedzialność banków, które te płatności realizują – mówi Daria Pawęda, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Bank GmbH Oddział w Polsce.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2022 (86)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z badań wynika, że w pandemii wyraźnie wzrosła społeczna świadomość zagrożeń w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. 

Pandemia paradoksalnie miała pozytywny wpływ na digitalizację. Firmy nie zastanawiały się, czy warto inwestować w cyfrowe rozwiązania, tylko po prostu to czyniły, w dodatku w zawrotnie szybkim tempie. Nie mogąc wychodzić z domu, zakupy zaczęliśmy robić w kanałach cyfrowych. A tam, gdzie używamy środków płatniczych, pojawiają się przestępcy czy raczej cyberprzestępcy. W czasach, gdy coraz mniej zakupów dokonujemy za pomocą gotówki, a coraz więcej w kanałach elektronicznych, rośnie odpowiedzialność banków, które te płatności realizują. Jako bankowcy zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego stale pracujemy nad zapewnieniem klientom maksymalnego poziomu bezpieczeństwa, ale też jak najszerszego dostępu do informacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. 

Z badań wynika, że klienci w coraz większym stopniu wskazują banki jako źródło wiedzy o cyberbezpieczeństwie. W jaki sposób mogą one wykorzystać to zaufanie? 

Warto w tym miejscu powołać się na raport IPSOS przeprowadzony na zlecenie Volkswagen Bank w 2021 r. Aż 72 proc. ankietowanych wskazało internet jako źródło wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci, 17 proc. na swój bank, a dalej kolejno: 10 proc. na zatrudnionego informatyka, 9 proc. na informacje w prasie specjalistycznej, a 6 proc. w radiu, prasie oraz telewizji. Zauważmy, że strony www, fora, ale też serwisy eksperckie są pierwszym wyborem w pozyskiwaniu wiedzy już w niemal każdej dziedzinie życia. Nie inaczej jest na temat cyberbezpieczeństwa, co potwierdza 17 proc. ankietowanych. Gdy porównamy to z wynikami sprzed dwóch lat, widać, że w efekcie pandemii wzrosło zaufanie do instytucji finansowych. To dobry trend, bo banki mają większą wiedzę o tym, jak bezpieczne z nich korzystać.

Co w najbliższym czasie będzie największym wyzwaniem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa? 

Możemy śmiało powiedzieć, że od digitalizacji nie ma odwrotu. Banki, ale także fintechy i inne instytucje z sektora finansowego, prześcigają się w rozwiązaniach związanych z płatnościami w sieci. Wyzwaniem dla banków jest z jednej strony takie zabezpieczenie systemów, aby cyberprzestępcy nie mieli możliwości działania, ale też edukowanie klientów, gdyż często cyberprzestępstwa związane są nie tylko z technologią, ale także socjotechnikami, np. wyłudzeniem loginu i hasła. 

My Company Polska wydanie 11/2022 (86)

Więcej możesz przeczytać w 11/2022 (86) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ