Wydanie 10/2024 (109) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 10/2024 (109)

Data publikacji: 30.09.2024

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 10/2024 (109)

1

Felietony

Ludzie i maszyny

Ludzkość jest zależna od technologii. Ludzkość zaraz będzie od niej zależna w stopniu, który dziś może się wydawać pijaną fantazją. Ale tak właśnie będzie. I ludzkość już dziś musi wiedzieć, gdzie i jak postawić granice między człowiekiem a maszyną. Zadanie jest z gatunku tych mniej trywialnych. Za każdą odpowiedzią kryją się kolejne pytania.

10

Felietony

Rynki na rozdrożu

Wszyscy analitycy i zarządzający widzą ten sam scenariusz dla rynku akcji: słabo we wrześniu i październiku, a po wyborach hossa. Ostrzegam, że skoro wszyscy tak mówią, to tak z pewnością nie będzie.

12

Tylko u nas

Nie stać nas na nierówności

Wyrwanie się z błędnego koła polskich nierówności będzie coraz trudniejsze – ostrzega dr Paweł Bukowski, wykładowca ekonomii na University College London oraz w Polskiej Akademii Nauk, współautor książki „Nierówności po polsku. Dlaczego trzeba się nimi zająć, jeśli chcemy dobrej przyszłości nad Wisłą”.

18

Tylko u nas

Bardzo ludzki robot

Humanoidy mogą nam się wymknąć spod kontroli tylko w przypadku, kiedy ich współtwórcy mają taki cel i zostaną one do tego zaprogramowane. Nie zakładam sytuacji, w której to maszyna samoistnie stwierdzi, że chciałaby przejąć kontrolę nad człowiekiem – mówi Krzysztof Szczurek, jedna z kluczowych postaci w startupie 1X Technologies, który zbudował robota NEO.

22

Tylko u nas

Tworzymy Androida dla androidów

Przyszłość należy do robotów. Nie ma opcji, żeby utrzymać poziom naszego życia bez zasilanych AI humanoidów. To po prostu kolejny krok. W USA i Chinach już to wiedzą, Europa jest na marginesie. W Palo Alto, gdy zbieraliśmy pierwszą rundę, ledwo wstawałem rano, a niemal codziennie ktoś wpadał i pytał, nad czym pracujemy. Zwykle kończyło się to czekiem na 0,5 mln dol. Rundę zebraliśmy w miesiąc – opowiada Paweł Budzianowski, Co-founder K-Scale Labs, który chce odmienić branżę humanoidalnych robotów.

26

Nowe technologie

Niebajki robotów

Przypominające człowieka roboty kosztujące tyle, co najprostszy sprzęt RTV, obecne w każdym domu, obsługujące cię w kawiarni i pomagające w wielu innych aspektach życia? Wizjonerzy przekonują, że to perspektywa kilku, może kilkunastu lat – innowacyjne firmy i startupy już teraz pokazują, jak może wyglądać przyszłość. I liczą na – nomen omen – nieludzkie zyski.

32

Ludzie

Indonezyjski tempeh z Podlasia

Dzięki założonemu przez Alicję Łabądź i Macieja Deoniziaka startupowi GURU Ferment, na nasze stoły trafił niepowtarzalny tempeh z grochu. Od kilku miesięcy jego smak podbija serca Polaków. Nie tylko wegetarian.

35

Ludzie

Startup, który poruszył skamieniałą branżę

Obsypany nagrodami BinderLess osiągnął coś, co wydawało się niemożliwe: stworzył platformę, która uporządkowała i skróciła procesy w branży budowlanej. Startup może przyspieszyć realizację inwestycji nawet o 30 proc.

38

Felietony

Work-life balance – nieosiagalny mit foundera

Kiedy zaczynałam swoją drogę jako przedsiębiorczyni, wierzyłam, że da się znaleźć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Byłam przekonana, że można pracować „mądrze”, korzystając z popularnych metod, takich jak czterodniowy tydzień pracy, bloki czasowe czy Getting Things Done. Wydawało mi się, że uda mi się ułożyć życie tak, aby mieć czas na wszystko – pracę, rodzinę, życie prywatne, zdrowie, relaks. Yeah, right.

40

Tylko u nas

Warsaw Startup Festival 2024. Cóż to był za dzień

Trzystu gości, dwie uginające się od merytoryki sceny, świetni prowadzący (no dobra, z tym ostatnim lekko przesadziliśmy) – Warsaw Startup Festival 2024, powiedzmy sobie otwarcie, zakończył się wielkim sukcesem! Teoretycznie „co się dzieje na festiwalu, zostaje na festiwalu”, ale postanowiliśmy uchylić rąbka tajemnicy.

43

Wywiady

Innowacje nie zawsze muszą być rewolucją

Najważniejszym doradcą zawsze powinien być klient – radzą Selim Oleksowicz i Justyna de Bure, eksperci Innovation Coach. Czy każda organizacja jest gotowa na wdrożenie innowacji.

45

Wywiady

Jak ułatwić sobie start(up)

Dobry pomysł na biznes to już wiele, ale tak jak mechanik potrzebuje narzędzi, tak przedsiębiorca potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, które pomogą mu odnieść sukces. Rozmawiamy z Agnieszką Barnaś, dyrektorką sprzedaży Apfino – platformy, która oferuje narzędzia dla polskich firm. Również tych, które dopiero zaczynają!

46

Startupy

Bitwa o Waterly

Gdyby na Odrze pływały boje pomiarowe Waterly, nie doszłoby do katastrofy ekologicznej w 2022 r. Zapobieganie podobnym tragediom, a w przyszłości także powodziom może się udać dzięki suwalskiemu startupowi Patryka Kamińskiego, zwycięzcy konkursu Rookie of the Year 2024 organizowanego przez „My Company Polska” podczas Warsaw Startup Festival.

50

Startupy

Na zdrowie! Najlepsze polskie medtechy

Z prognoz McKinsey wynika, że rynek medtech do 2027 r. może przekroczyć wartość 550 mld dol. Najbardziej dynamiczne wzrosty na razie za nami, ale zainteresowanie inwestorów nie maleje. W ostatnich latach w Polsce przeprowadzono blisko 300 rund inwestycyjnych w spółki zajmujące się technologiami i innowacjami medycznymi.

54

Nowe technologie

Metawersum Schrodingera

„Zwolnienia w działach rozwijających metawersum!”. „Firma X stawia na metawersum!”. „AI czy metawersUM – co ważniejsze?”. Śledząc ostatnie doniesienia dotyczące wirtualnych światów, można zwariować, dlatego polecamy odstawienie chwytliwych medialnych nagłówków, by na chłodno zastanowić się nad tym, jaka przyszłość czeka technologię metaVerse. Bo na razie z nią jest jak z kotem Schrodingera – trochę jest, a trochę nie.

57

Nowe technologie

Wirtualne doświadczenia

Zdefiniowaliśmy metaversum nie jako pojedynczą technologię, lecz jako sieć technologii.Naszym zdaniem, żeby w pełni doświadczyć metawersum, trzeba wykorzystać m.in. wirtualne przestrzenie, gaming, 5G czy blockchain – mówi Jakub Kaszuba, Product Manager zespołu Metaverse, Reaserch & Development, PKO Banku Polskiego.

58

Wywiady

Zaufanie mamy w DNA

Jeśli nic nie będziemy robić, wysokość naszej emerytury wyniesie ok. 30 proc. zarobków. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to nas satysfakcjonuje – mówi Robert Garnczarek, prezes zarządu UNIQA TFI.

60

Rynki

Zagadka stóp

Zanim zapadnie decyzja o pierwszej obniżce stóp ruszą ceny obligacji. Potem można spodziewać się hossy na akcjach, a na koniec wzrostów na rynku nieruchomości.

63

Moja firma

Franczyza – biznes na trudne czasy

Aż 80 proc. franczyzobiorców po pięciu latach od startu wciąż prowadzi swoje firmy. W przypadku tych prowadzonych na własną rękę to tylko 20 proc. Tyle że… to nie takie proste. Zanim więc podpiszecie franczyzową umowę, przeczytajcie ten tekst.

66

Franczyzowy Biznes

Żabka jest motorem napędowym lokalnej przedsiębiorczości

Współpraca z Żabką to szansa na własny biznes, a jednocześnie wsparcie dla lokalnej przedsiębiorczości. O wpływie franczyzy na rozwój regionalnych rynków, oferowanych korzyściach oraz przyszłości tego modelu rozmawiamy z Martą Partyką, dyrektor rozwoju franczyzy sieci Żabka.

68

Moja firma

Magia finansów osobistych

Zarządzanie finansami osobistymi dla większości Polaków wydaje się czarną magią, a inwestowanie rozrywką dla bogaczy albo tęgich ekonomicznych głów. Tymczasem każdy może (a nawet powinien!) pomnażać swoje pieniądze.

70

Moja firma

W Grupie EFL siła

W ramach Grupy EFL będziemy stawiać na „ekonomię użytkowania”, co umożliwi nam zaproponowanie klientom jeszcze bardziej kompleksowej oferty – zapowiada dr Daniel Trzaskowski, prezes zarządu Carefleet S.A.

72

Moja firma

Akademia startupu

Które studia najlepiej przygotują cię do prowadzenia startupu? Czego się tam nauczysz, ile kosztują i kogo spotkasz? Sprawdzamy!

75

Raporty

Przepis na motywację, czyli przegląd najlepszych benefitów pracowniczych

Dobre dodatki do pensji są, obok wynagrodzenia, najskuteczniejszym sposobem na przyciągnięcie kandydatów do firmy i zatrzymanie u siebie tych, którzy już pracują. Pod warunkiem jednak, że są trafione, czyli odpowiadają aktualnym potrzebom pracowników. Czy da się zaspokoić wszystkie? Oczywiście, że nie. Ale warto inwestować w te, na których najbardziej im zależy. Gra jest warta świeczki, bo dobre samopoczucie i satysfakcja pracowników powodują motywację do pracy i efektywność, a tym samym lepsze wyniki finansowe firmy. A o to chyba każdemu przedsiębiorcy chodzi.

79

Moja firma

SmartLunch integruje

Analizując rynek benefitów pracowniczych, można zauważyć kilka istotnych trendów. Najbardziej wybija się personalizacja. Nasza sprofilowana oferta wpisuje się w potrzeby pracodawców i pracowników, a dodatkowo buduje silne relacje w zespole – przekonuje Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch.

80

Raporty

Kto pyta nie błądzi

Badanie potrzeb pracowników to podstawa udanego programu benefitowego. Warto więc zapytać np. w ankiecie, czego oczekują i, co najważniejsze, postarać się te oczekiwania spełnić.

81

Moja firma

Najcenniejszy benefit

Aż 80 proc. Polaków uważa, że zdrowe odżywianie jest ważne w celu zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Zadbaj o swoich pracowników i zyskaj, także finansowo – radzi Michał Szpala, prezes InnBenefits.

82

Moja firma

Asystent dobrostanu

Przyszedł czas na kompleksowe i proaktywne wsparcie wellbeingu, bo dobrostan jest profilaktyką na miarę aktualnych potrzeb pracowników i pracodawców – przekonuje Piotr Szostak, dyrektor zarządzający ds. strategii i rozwoju produktu w Benefit Systems.

84

Inspiracje

Jak mówić o zdrowiu psychicznym pracowników

Zdrowie psychiczne pracowników staje się w zarządzaniu tematem numer jeden. Ale jak o nim rozmawiać? I jak nie popełnić błędów w tym wyjątkowo wrażliwym aspekcie funkcjonowania organizacji?

88

Moja firma

Wyszliśmy z szafy kryzysu psychicznego

Gdy specjalista chwali się, że zapewnia w biurze pokój relaksacji, a jednocześnie wydzwania do pracowników w weekendy, stosuje psychowashing – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, trenerka biznesu i psycholożka z Uniwersytetu SWPS.

90

Moja firma

Dbałość w różnych wymiarach

Jak skutecznie budować politykę benefitową, by jednocześnie realizować cele kluczowe z punktu widzenia pracownika i pracodawcy – podpowiada Michał Płaczkiewicz, dyrektor Działu HR, Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej w Unum Życie.