Asystent dobrostanu

Piotr Szostak, Benefit Systems. / fot. mat. pras.
Piotr Szostak, Benefit Systems. / fot. mat. pras.
Przyszedł czas na kompleksowe i proaktywne wsparcie wellbeingu, bo dobrostan jest profilaktyką na miarę aktualnych potrzeb pracowników i pracodawców – przekonuje Piotr Szostak, dyrektor zarządzający ds. strategii i rozwoju produktu w Benefit Systems.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2024 (109)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Na rynku benefitów pracowniczych jesteście weteranem. Wasz pierwszy flagowy produkt, karta MultiSport, działa już od 20 lat. Przeszliście długą drogę od wspierania aktywności fizycznej pracowników po kompleksowe wsparcie ich dobrostanu. To ewolucja czy rewolucja?

Rzeczywiście doświadczenia w tworzeniu świadczeń pozapłacowych nam nie brakuje, a obecna strategia produktów Benefit Systems skupionych na kompleksowym wsparciu dobrostanu pracowników to zdecydowanie przykład ewolucji naszego podejścia i efekt uważnego wsłuchiwania się w potrzeby pracowników i pracodawców. Pandemia COVID-19 zmusiła nas wszystkich zarówno jednych, jak i drugich do szerszego spojrzenia na potrzeby pracowników. Była ważnym katalizatorem zmiany podejścia np. do tematu zdrowia psychicznego. Kolejne kryzysy w postaci konfliktów zbrojnych, inflacji, degradacji środowiska naturalnego, a także zmiany w systemie pracy i funkcjonowania firm uwypuklają nowe lub niezagospodarowane dotąd potrzeby pracowników, na które pracodawcy mogą i w wielu wypadkach powinni reagować. Żyjemy dziś w bardzo turbulentnych czasach, a wszystkie kryzysy i zmiany, których doświadczamy, wpływają na nasz dobrostan. Ten z kolei ma znaczący wpływ na to, jak funkcjonujemy na co dzień – zarówno w sferze życia prywatnego, jak i zawodowego. Stąd wzrasta znaczenie wellbeingu w oczach pracodawców, jak i pracowników. W ślad za tą zmianą ewoluował ekosystem produktów Benefit Systems, na który składają się dziś benefity w postaci kultowego programu MultiSport, kafeterii MyBenefit i najnowszego świadczenia pozapłacowego – platformy MultiLife. To oferta komplementarnych usług, które wspierają rozmaite obszary dobrostanu pracowników. Wierzymy, że inwestując w wellbeing, stawiamy na nowy wymiar profilaktyki, uszyty na miarę aktualnych wyzwań i potrzeb, które coraz częściej wykraczają poza obszar zdrowia psychicznego i fizycznego. Co niezwykle istotne, coraz więcej firm podziela tę
perspektywę.

Na czym w praktyce bazuje taka profilaktyka?

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wyzwań, jakie przyniosą kolejne miesiące czy lata, ale te trudności z pewnością się pojawią, czy to w postaci kolejnych kryzysów, nowinek technologicznych, czy zmian w sposobie pracy i funkcjonowania firm. Nasze społeczeństwo się starzeje, żyjemy coraz dłużej, w coraz bardziej wymagającym świecie.
W związku z tym powinniśmy stawiać przede wszystkim na profilaktykę, wyprzedzając wyzwania i dbając o jakość naszego życia. Taką profilaktyką jest z jednej strony nieustanne poszerzanie kompetencji osobistych i zawodowych, w tym budowanie rezyliencji, czyli odporności psychicznej i umiejętności radzenia sobie w trudnej i zmiennej rzeczywistości, a także wzmacnianie zdrowego stylu życia. Wierzę, że tego wymaga od nas efektywne i nowoczesne podejście do dobrostanu, a umiejętności adaptacyjne są niezbędną kompetencją w tak dynamicznie zmieniającym się świecie. Stąd nasz najnowszy produkt, platforma MultiLife, skupia się właśnie na tych dwóch obszarach – zdrowiu i szeroko pojętym rozwoju kompetencji w wielu dziedzinach.

Czego po platformie mogą spodziewać się jej użytkownicy?

MultiLife to produkt, który wciąż rozwijamy. Do końca roku będzie systematycznie zyskiwać kolejne funkcjonalności. Dziś staje się on nowoczesnym i kompleksowym narzędziem technologicznym, które z jednej strony dokonuje analizy dobrostanu, a z drugiej dostarcza wielu możliwości jego wspierania. Jest to produkt dla wszystkich, ponieważ działa w formule online, a także dla każdego z osobna, bo cechuje go wyjątkowa możliwość dopasowania do indywidualnych potrzeb oraz mnogość dostępnych obszarów i funkcjonalności. Co to oznacza w praktyce? Zacznijmy od analityki. Platforma powiązana jest z autorskim narzędziem do pomiaru dobrostanu Wellbeing Score
– dzięki niemu możemy rozpoznać aktualny poziom naszego wellbeingu w sześciu różnych obszarach – zdrowie fizyczne, psychiczne, komfort życia, wewnętrzny spokój, kontakt z naturą, relacje z innymi. MultiLife pomoże także przeanalizować nasze nawyki i stan zdrowia dzięki połączeniu z urządzeniami wearable oraz synchronizacji z laboratoriami medycznymi. Na podstawie wszystkich tych informacji łatwiej nam będzie określić swoje potrzeby i cele. Platforma będzie nas wspierać w ich osiąganiu i monitorowaniu postępów.

Wśród funkcjonalności, z których korzystać mogą użytkownicy, znajdą się programy tematyczne i rozwojowe, zawierające wykłady eksperckie, kursy, artykuły, a także dostęp do aplikacji zewnętrznych, badań profilaktycznych czy konsultacji z lekarzami, psychologami, trenerami sportowymi, dietetykami czy trenerami finansowymi i lektorami językowymi. Platforma będzie wspierana także przez autorskie narzędzia AI w postaci wirtualnego eksperta, który będzie agregować wiedzę z całej platformy – w tym kursów, artykułów i materiałów eksperckich. Będzie również służył pomocą użytkownikom w codziennym korzystaniu z MultiLife, wskaże aktywności, dopasowane do indywidualnych preferencji użytkownika oraz będzie dopingował go w realizacji celów.

I teraz asystent wybierze za mnie?

Podpowie, co wybrać, zaproponuje spójny plan. Weźmy przykład z kategorii wsparcia zdrowia – odchudzanie. Nie wystarczy przestać jeść, by zdrowo schudnąć. Najpierw potrzebna jest analiza zwyczajów i stanu zdrowia, czyli badania profilaktyczne (MultiLife podpowie nam, gdzie mamy najbliższe laboratorium, a wyniki zostaną automatycznie ściągnięte do systemu), żeby się dowiedzieć, co jest przyczyną problemów z wagą. Potem plan dietetyczny dopasowany do stylu życia. Do tego program ćwiczeń również dopasowany do tego, jak żyjemy, oraz wsparcie trenerów personalnych, dietetyków i psychologa, by znaleźć w sobie siłę i wytrwałość. To oczywiście tylko jeden z wariantów obrazujących działania platformy.

Bardzo skomplikowany system.

Bardzo intuicyjny w użytkowaniu i kompleksowy. Nie potrzebujemy już oddzielnej aplikacji do monitorowania zdrowia, liczenia kalorii, nie musimy szukać trenera personalnego czy dietetyka. Wszystko w jednym miejscu i do tego w formie zindywidualizowanego programu.

Czy MultiLife może być także użytecznym narzędziem w rękach specjalistów HR?

Jak najbardziej. MultiLife to nowoczesny i kompleksowy benefit pozapłacowy, trafiający w różnorodne potrzeby pracowników – to jego niezaprzeczalny atut także z punktu widzenia specjalistów HR, którzy odpowiadają za dobór świadczeń pozapłacowych w organizacji. Dodatkową i ważną funkcjonalnością jest samo badanie Wellbeing Score zakotwiczone w platformie MultiLife, które pozwala na mierzenie dobrostanu całej organizacji. Wyniki pomiarów mogą być wartościową informacją przy tworzeniu i ewaluacji strategii wellbeingowej w danej firmie. Kolejnym ważnym obszarem wykorzystania platformy MultiLife będzie możliwość proponowania pracownikom konkretnych ścieżek rozwojowych, z wykorzystaniem rozbudowanej bazy szkoleń i kursów zgromadzonych na platformie.

Czy firmy mogą odnotować także wpływ dbałości o dobrostan na parametry biznesowe?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oszacowała, że globalne straty wynikające z niedostatecznej dbałości o dobrostan pracowników, manifestujące się w postaci zmniejszonej efektywności i absencji, osiągają rocznie poziom około 2,5 bln dol. Kompleksowe wsparcie pracowników pozwala więc z jednej strony ograniczyć koszty, a z drugiej jest inwestycją zwiększającą potencjał biznesowy organizacji. Zgodnie z analizami Instytutu Gallupa pracownicy zatrudnieni w firmach, które wspierają ich ogólny dobrostan, przyznają, że są mniej skłonni do zmiany pracy (69 proc.) czy narażeni na wypalenie zawodowe (71 proc.). Jednocześnie są trzykrotnie bardziej zaangażowani w rzetelne wykonywanie swojej pracy. Z kolei zespoły, które mają poczucie, że funkcjonują w organizacjach dbających o wellbeing, budują większe zaangażowanie po stronie klientów czy rentowność. Dbanie o dobrostan można traktować zatem jako zabieg profilaktyczny w ujęciu biznesowym – zwiększający żywotność i konkurencyjność firm. 

My Company Polska wydanie 10/2024 (109)

Więcej możesz przeczytać w 10/2024 (109) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ