Żabka jest motorem napędowym lokalnej przedsiębiorczości

Marta Partyka
Marta Partyka, dyrektor rozwoju franczyzy Żabka / fot. mat. pras.
Współpraca z Żabką to szansa na własny biznes, a jednocześnie wsparcie dla lokalnej przedsiębiorczości. O wpływie franczyzy na rozwój regionalnych rynków, oferowanych korzyściach oraz przyszłości tego modelu rozmawiamy z Martą Partyką, dyrektor rozwoju franczyzy sieci Żabka.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2024 (109)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak franczyza Żabki wpływa na rozwój lokalnej przedsiębiorczości?

Żabka to dzisiaj ponad 9 tys. franczyzobiorców tworzących ok. 63 tys. miejsc pracy w całej Polsce. To rzutuje na realne wsparcie gospodarki w naszym kraju o wartości ponad 9 mld zł. Mamy już ponad 10,5 tys. sklepów, w tym również w małych miejscowościach i wsiach. To niezwykle istotne, ponieważ właśnie tam lokalna przedsiębiorczość potrzebuje największego wsparcia. Franczyzobiorcy nie tylko płacą podatki, ale też wpływają na stabilność rynku pracy, co ożywia lokalną gospodarkę. Badania Polskiej Organizacji Franczyzodawców wskazują, że 80 proc. franczyzobiorców po pięciu latach wciąż prowadzi swoje firmy, podczas gdy tylko 20 proc. niezależnych przedsiębiorców utrzymuje się na rynku przez ten sam okres. Widać więc, że współpraca z takim partnerem biznesowym jak Żabka daje szansę na długofalowy sukces. To miało szczególne znaczenie w trudnych momentach, tj. pandemia, wojna w Ukrainie czy obecnie podczas powodzi, gdy nasi franczyzobiorcy mogli liczyć na wsparcie finansowe i logistyczne.

Jakie wsparcie oferujecie franczyzobiorcom?

W pełni wyposażony sklep w sprawdzonej lokalizacji z meblami, sprzętem RTV czy systemami informatycznymi. Przed rozpoczęciem działalności oferujemy cały pakiet szkoleń. Wsparcie obejmuje także pomoc marketingową, logistyczną, serwisową, IT i technologiczną. Szczególną uwagę zwracamy na innowacyjne technologie. Przykładem może być aplikacja Cyberstore, która umożliwia zarządzanie sklepem z poziomu smartfona. Dzięki niej można składać zamówienia, przeglądać raporty, a nawet zdalnie kontrolować wyniki sklepu. Mamy też OptiPlan, narzędzie optymalizujące pracę zespołu i aplikację Asystent Żabka, narzędzie sztucznej inteligencji, która podpowiada, jakie produkty wymagają uzupełnienia na półkach.

Czy oferujecie jeszcze inne korzyści?

Tak, dla kandydatów otwierających sklepy w miejscowościach poniżej 60 tys. mieszkańców mamy program „Auto na start”. Osoby te mogą otrzymać samochód, który ułatwi codzienną działalność sklepu. Alternatywnie, franczyzobiorcom, którzy prowadzą sklep w miejscowościach do 30 tys. mieszkańców proponujemy Flotową Kartę Paliwową, co daje im dodatkowe 800 zł miesięcznie na koszty paliwa. Ponadto oferujemy pakiet relokacyjny dla osób, które zdecydują się otworzyć sklep w miejscowości oddalonej o minimum 70 km od miejsca zamieszkania. W takim przypadku pomagamy im również finansowo w pierwszych 10 miesiącach od otwarcia sklepu.

Jakie warunki musi spełniać franczyzobiorca?

Kluczowe jest posiadanie niewielkiego wkładu własnego, wynoszącego ok. 5 tys. zł. Kwota ta obejmuje zakup drukarki fiskalnej oraz opłaty za koncesję, która zwracana jest po trzech miesiącach. Dodatkowo, sprawdzamy historię kredytową kandydatów. Nie wymagamy żadnych szczególnych formalności, jeśli chodzi o osoby z Polski, natomiast cudzoziemcy muszą wykazać znajomość języka polskiego na poziomie minimum B2. Osoby chętne do współpracy przechodzą przez cykl szkoleń, po których zdają egzamin teoretyczny i praktyczny. Co ważne, dajemy naszym kandydatom minimum 14 dni na dokładne zapoznanie się z umową franczyzową przed jej podpisaniem.

A co z tymi, którzy mają wątpliwości, czy franczyza jest dla nich?

Oferujemy możliwość skorzystania z programu „Bezpieczny Start”. Kandydaci mogą przez 10 dni obserwować pracę w jednym ze sklepów, co pozwala im lepiej zrozumieć, z czym wiąże się prowadzenie własnego biznesu w ramach franczyzy Żabki.

Czy franczyzobiorcy mogą wpływać na wybór lokalizacji swojego sklepu?

Proponujemy gotowe lokalizacje, które zostały przez nas starannie wybrane za pomocą narzędzi analitycznych i sztucznej inteligencji. Oczywiście, franczyzobiorca nie musi przyjąć proponowanej lokalizacji. W miarę możliwości staramy się przedstawić inne opcje.

A jakie przychody mogą generować franczyzobiorcy?

W skali ogólnopolskiej, aż 86 proc. franczyzobiorców osiągnęło przychód na poziomie 27 tys. lub więcej w okresie od stycznia do lipca 2024 r. W Warszawie średnie przychody w tym samym okresie były wyższe – wyniosły 30 tys. zł i więcej. Przychody franczyzobiorcy zależą głównie od obrotu ze sprzedaży towarów, od wartości umów na świadczenie usług okołohandlowych oraz rabatów, ale również od tego, jak franczyzobiorca zaangażuje się w prowadzenie swojego biznesu.

Wróćmy jeszcze do programów edukacyjnych dla franczyzobiorców. 

Oferujemy szeroki pakiet szkoleń od podstaw przedsiębiorczości po bardziej zaawansowane tematy związane z prowadzeniem biznesu. Współpracujemy ze szkołami policealnymi oraz Politechniką Warszawską i firmą I’GS In Good Strategy Moniki Ferreiry, oferując program Akademii Przedsiębiorczości. Dodatkowo prowadzimy platformę Studium Przedsiębiorczości, która dostarcza informacji ekonomicznych, prawnych i księgowych, a także moduł specjalnie dla cudzoziemców.

My Company Polska wydanie 10/2024 (109)

Więcej możesz przeczytać w 10/2024 (109) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ