Kto pyta nie błądzi

Rynek benefitów nieustannie się zmienia. / shutterstock
Rynek benefitów nieustannie się zmienia. / shutterstock
Badanie potrzeb pracowników to podstawa udanego programu benefitowego. Warto więc zapytać np. w ankiecie, czego oczekują i, co najważniejsze, postarać się te oczekiwania spełnić.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2024 (109)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Najlepszym rozwiązaniem jest tzw. system kafeteryjny, czyli pozostawienie pracownikom możliwości samodzielnego wyboru dodatków z określonej puli. Ważne jednak, by ta pula była w miarę możliwości rozbudowana i uwzględniała potrzeby różnych pokoleń. Najmłodszym pracownikom może np. najbardziej zależeć na rozrywce czy dokształcaniu się, rodzicom na dopłatach do żłobków, a tkwiącym za biurkiem na wizycie u masażysty itd., itp. Ważne jednak, by żadnej z grup nie faworyzować, bo to rodzi konflikty. Jeśli więc np. ktoś decyduje się wprowadzić pewne udogodnienia dla rodziców z małymi dziećmi (np. daje im dodatkowe dni wolne na opiekę nad maluchem), to powinien zaproponować bezdzietnym lub tym, którzy już odchowali swoje pociechy, równoważne benefity odpowiadające ich potrzebom (np. dni wolne na opiekę nad starszymi rodzicami). Należy również pamiętać, że nie wystarczy zapytać o potrzeby tylko raz. Ankiety trzeba powtarzać co jakiś czas i w razie zmian reagować.

81% pracowników, którzy dostają benefity, nigdy nie zostało zapytanych przez dział HR o to, z jakich dodatków byliby zadowoleni

Sodexo BRS

53% dostaje benefity, z których nie korzysta

ICAN Research

73% chce korzystać z pozapłacowych świadczeń dopasowanych do ich aktualnych potrzeb

Benefit System

______________________

Oferta na bogato

Rynek benefitów nieustannie się zmienia. Ciągle pojawiają się nowe, które mają przyciągnąć nowe talenty. W ich wprowadzaniu prym wiodą przede wszystkim światowi giganci.

  • Konsjerż osobisty, który wyręcza pracownika w załatwianiu pozazawodowych spraw np. robi drobne zakupy, odbiera paczki. organizuje wyjazd na wakacje, zanosi rzeczy do pralni itd. (Zappos, S.C. Johnson)
  • Wsparcie dla właścicieli zwierząt, czyli ubezpieczenie zdrowotne pokrywające leczenie pupila, a nawet dni wolne na wizyty u weterynarza czy konieczną opiekę po ciężkim zabiegu (Intuit, BetterUp)
  • Profesjonalne sprzątanie mieszkania połączone z praniem i prasowaniem (np. w Akraya pracownicy mogą liczyć na taką usługę co dwa tygodnie)
  • Pokój do drzemki (Procter and Gamble, Cisco)
  • Finansowanie wesel pracowników (Boxed)

______________________

Tanie a dobre

Atrakcyjne benefity wcale nie muszą kosztować fortuny. Istnieje wiele takich, które nie nadszarpną specjalnie budżetu firmy, a spotkają się z entuzjastycznym przyjęciem pracowników.

  • Możliwość przychodzenia do firmy z psem lub kotem
  • Krótszy np. o dwie godziny dzień pracy w piątek
  • Rabaty na produkty, które wytwarza lub sprzedaje firma
  • Dzień wolny w urodziny (a jeśli nie, to chociaż tort od firmy)
  • Sprzęt firmowy także do użytku prywatnego
  • Wydłużenie przerwy na lunch
  • Nieoprocentowane lub niskooprocentowane pożyczki wewnątrzzakładowe
  • Tygodniówki lub dwutygodniówki zamiast wypłaty tylko raz w miesiącu
My Company Polska wydanie 10/2024 (109)

Więcej możesz przeczytać w 10/2024 (109) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ