Mali myślą o przetrwaniu. Duzi o rozwoju. Co czeka polski biznes

Małe firmy myślą przede wszystkim o przetrwaniu,
Małe firmy myślą przede wszystkim o przetrwaniu, fot. Shutterstock
Jeśli prowadzisz mały lub średni biznes, nie mamy dobry wieści. Jak wynika z najnowszego badania IQS na zlecenie Wienera, około 80 proc. firm w Polsce myśli o tym, jak przetrwać najbliższy czas. Mali koncentrują się tylko na tym, ale duzi... Stawiają na rozwój.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Badanie potwierdza, że głównym priorytetem dla małych firm (rozumianych jako te biznesy, które zatrudniają do 9 pracowników), jest przetrwanie. Taką odpowiedź na pytanie o to, nad jakimi planami na ten rok myślą przedsiębiorcy, dało 83 proc. ankietowanych. Równie często myślą o tym właściciele średnich biznesów (do 49 zatrudnionych osób - 84 proc. wskazań) oraz dużych firm (79 proc. wskazań).

Przeczytaj także: Praca z biura przez 3 dni w tygodniu

Strach ma wielkie oczy

Jeśli chodzi o małe biznesy, to obok walki o przetrwanie firmy nie mają równie istotnych priorytetów. Mniej, niż co druga firma myśli o budowaniu oszczędności a tylko 40 proc. biznesów o rozwoju. Między 20 a 30 proc. małych firm planuje poszerzenie oferty produktowej, geograficznej obecności w Polsce, a tylko 11 proc. myśli o wyjściu poza granice kraju.

Im większa firma, tym priorytety robią się inne. Dla porównania, w przypadku średnich biznesów przetrwanie pozostaje najważniejszym priorytetem, ale niemal tyle samo wskazań (dokładnie 73 proc. w porównaniu do 84 proc. przy przetrwaniu) myśli o rozwoju. Prawie 60 proc. przedsiębiorców chce stawiać na rozwój produktów, ale dla wielu istotny jest także aspekt geograficzny - rozszerzenie obecności w Polsce chce zrobić ponad 40 proc. firm. Równie dużo myśli o wdrażaniu innowacji technologicznych (dla porównania, tylko 18 proc. małych przedsiębiorców planuje takie działania). Mniej popularna jest ekspansja międzynarodowa, ale wciąż liczba wskazań jest dwa razy wyższa, niż w przypadku najmniejszych biznesów.

Duzi będą więksi

To, co czeka nas w najbliższym czasie, pokazuje jednak badanie obejmujące duże firmy. Przedsiębiorcy mający mniejszą skalę powinni mieć się na baczności, bo dla tych biznesów najważniejszym priorytetem jest rozwój - taką odpowiedź dało 88 proc. firm. Niemal każdy biznes będzie rozszerzał swoją ofertę produktową, a dopiero później będzie myślał o przetrwaniu czy budowie oszczędności.

Duże firmy, w odróżnieniu od innych, dużo bardziej aktywnie planują ekspansję - czy to w Polsce, czy za granicą. Są też o wiele bardziej otwarte np. na wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych.

Szukasz inspiracji? Sprawdź aktualne trendy

ZOBACZ RÓWNIEŻ